Hallo,

Ik heb een oude koperen draaischijf telefoon gekocht en het pulse systeem wordt zover ik weet niet meer ondersteund in nederland dus ik wil zo'n pulse / tone converter maken. Je kan ze ook kopen maar die zijn best prijzig en er kan tegenaan gebouwd worden. En het is nog leuk ook.

Nu kwam ik op internet alleen maar dit circuit tegen:
http://www.ttakami.com/kurodenwa.pdf

Helemaal ok maar de program file om in te laden in de PIC is nergens te bekennen op de site.

Heeft iemand een idee voor het programma want ik kan wel overweg met deze pic en programma's inladen enzo maar ik kan nog niet zelf programmeren. Iemand die kan helpen?
Lijk me best leuk toch, bellen met zo'n telefoon over VoiP :-)

De eerste datasheet v/d LC7366N die ik bekeek, vermeldde "DISCONTINUED PRODUCT". Da's al een slecht begin. Verder ga ik geen woorden vuilmaken aan de #$@!%& die het nodig vindt de uitgangen van een µC te voorzien van een massa dioden...

Maar wanhoop niet! Googel eens op "DTMF-generator PIC" en je zal vast iets naar je gading vinden.

Ik heb bij mijn ouders een oude telefoon met draaischijf en pulse hangen en die werkt gewoon hoor.

als gaat ons pa binnenkort over op bellen via de kabel of het dan nog werkt weet ik niet

Binnenkort zal ik een voorbeeld op m'n website zetten (wel nog een paar weken wachten).

Voor hoe in PICBasic programma's maken zie cursus: www.picbasic.nl/beginners1_nl.htm

Dit is misschien ook een leuk begin:

http://www.brouhaha.com/~eric/pic/dtmf.html

Het staat me ook bij dat ik ooit ergens (ja heb je wat aan ;) ) zoiets op het internet heb gezien, met precies hetzelfde idee wat jij hebt.
Misschien moet je eens even flink zoeken.

Wil je het programmeerwerk simpel houden, dan pak je een DTMF-coder ic, en hang dat aan je PIC.
Hoef je alleen nog maar de pulsen te tellen van de draaischijf en 4 bits data eruit te gooien. Heb je amper nog een PIC voor nodig.
Ik heb hier nog een aantal EFG7189's liggen :)
Voti verkoopt geloof ik ook nog DTMF-coder ic's.

Hoi HoiHoi,

Wat grappig: ik met met iets soortgelijks bezig.
Ik wil van een bakkelieten telefoon een dect telefoon
maken. Het decoderen van de pulsen is vrij simpel;
dit staat heel mooi uitgelegd in een elektuur
artikel, zal je deze wel mailen.

In het kort:
Er wordt een contactje verbroken op het moment dat de schijf aan het draaien is. Verder zit er een tweede contactje op wat voor elk getal een puls afgeeft.
Zolang dus het contactje verbroken is de pulsen tellen,
dit is het getal wat gedraaid is.
Een time-out geeft aan dat er niet meer gedraaid wordt,
hierdoor kun je ook voorkeurs-nummers programmeren en kun je 112 nog bellen, omdat je niet vast zit aan 10-cijferige
nummers.
Grtz!

[Bericht gewijzigd door Jan Arjen op (47%)]

Op 26 juli 2007 16:30:36 schreef Zonnepaneeltje:
Wil je het programmeerwerk simpel houden, dan pak je een DTMF-coder ic, en hang dat aan je PIC.
Hoef je alleen nog maar de pulsen te tellen van de draaischijf en 4 bits data eruit te gooien. Heb je amper nog een PIC voor nodig.

Juist!

@Jan Arjen: thnx voor het artikel. Leuk!

@Frits: thnx voor de voorzet. ik ga wat sullen uitpluizen en ik hou je site in de gaten.

Ik ga wat proberen te pielen:
Dus met een pic alleen en een voeding moet het al lukken dus..... Alleen als de telefoon gaat wil ik wel dat de bel door een voeding gevoed wordt en niet door de PIC heen (dat trekt ie niet) dus dat moet ik nog even uitpluizen.
misschien al ideeen? :-)

Jazeker heb ik daar ideeen over:

http://www.uploadarchief.net/files/download/ringer2.gif

Op deze manier kun je met een batterij toch de gewone bel laten rinkelen!

thnx Arjen alleen begrijp ik em nog niet helemaal, maar dat ga ik uitzoeken, als alles uitgelegd wordt is het ook niet leuk meer natuurlijk :-) ik denk dat die mc34063 die wisselspanning opwekt voor die bel maar waarvoor die sn75441 is heb geen idee, een soort power schakelaar om die mc34063 te voorzien om dat die pic maar 20 mA aankan ofzo.....hmmnnn
ik gaat weer alles uit de kast trekken en weer proberen mn pic te kunnen proggen via ic-prog (die trouwens niet meer te downloaden valt vanaf CO, dode link)
aub: wil je bovenstaand schemaatje in een iets hogere resolutie kunnen mailen naar me, ik kan sommige texten net niet lezen.
thnx!

[Bericht gewijzigd door Hoihoi op (12%)]

Op 25 juli 2007 21:11:43 schreef Jan klaasen:
als gaat ons pa binnenkort over op bellen via de kabel of het dan nog werkt weet ik niet

Als het via een VOIP modem gaat, gaat het Pulse verhaal idd niet meer op.

Maar inderdaad, KPN accepteerd nog steeds de Pulse "tonen".
Zolang het maar via de analoge lijn gaat.
Wanneer het via zo'n modem gaat, zit je weer met het VOIP idee...

ach dat ding hangt in mijn "werkplaatsje" gezien ik hier op mijn kot amper mijn bed kwijt kan

ik bel er nooit mee, is wel een mooie t65 van gietijzer (je echt gietijzer) komt uit een fabriek

mocht ik hem ook geen gebruiken is er in iedergeval genoeg ruimte in het ding voor een pulse dtmf omzetter gezien de print uit een gewone t65 komt en het ding een heel eind groter is

(werkende) nostalgie is ook wat waard ;-)

Op 30 juli 2007 21:04:09 schreef Hoihoi:
aub: wil je bovenstaand schemaatje in een iets hogere resolutie kunnen mailen naar me, ik kan sommige texten net niet lezen.
thnx!

* Jan Arjen heeft 'm net verstuurd..

Weet iemand overigens waar nog zo'n ouderwetse T65 van grijs plastic te krijgen is (onbeschadigd)?
Ik wil namelijk ook zo'n ding moderniseren (DTMF met draaischijf).

Op 31 juli 2007 21:13:49 schreef Frits Kieftenbelt:
Weet iemand overigens waar nog zo'n ouderwetse T65 van grijs plastic te krijgen is (onbeschadigd)?
Ik wil namelijk ook zo'n ding moderniseren (DTMF met draaischijf).

beetje marktplaats in de gaten houden. Er komen ladingen van die oude draaischijf telefoons voorbij daar. Ik heb daar de mijne gevonden, een koperen met zo'n spriethaak waar je de hoorn op ligt en de behuizing van koper!, zwaar! :-)

Ik ben nog aan het kijken of het haalbaar is om de telefoon om te zetten naar dtmf maar loop weer tegen een probleem aan.
Belcircuit en pic geen probleem (moet nog wel in het programma verdiepen maar dat komt wel).
Hoe krijg je die microfoon en luidspreker in het circuit verwerkt terwijl zeg maar de PIC ook op die lijn zit?

En zat ook te denken als je de PIC parallel zet aan de telefoon lijn dan krijg je en pulsen en dtmf op de lijn tegelijkertijd (dit geeft problemen). Het belcircuit kan hierbij dan wel gewoon in stand blijven zoals tie al was op de telefoon. Net als met die losse pulse->dtmf decoders die te koop zijn (zet je tussen telefoon lijn en telefoon). Die klik je namelijk direct op de telefoon lijn. Zoiets wil ik maken eigenlijk.

Ik vraag me ook af of die VoIP modems die spanningspieken die van die bel spoel afkomen dat ook wel trekt? dan kom je weer terug op het belcircuit.

Dag Hoihoi,

Volgens mij heb ik nu helder wat je wilt,
en kun je dit simpeler oplossen dan ik in
eerste instantie in gedachten had.
Volgens mij is onderstaand idee wel iets voor
jou. (Nu ik hier zo over nadenk,
denk ik dat ik dit ook ga toepassen voor
mijn projectje: Ombouwen van een
bakkelieten telefoon tot draadloze dect telefoon.)

• Je neemt een 'moderne' telefoon
    (dus met dtmf),
  • Haal print eruit en sloop het toetsenbord eraf,
  • Ontwerp een puls naar matrix decoder
    (ipv puls naar dtmf),
  • Sluit dit op de printplaat aan,
  • Creeer een conversie van beltoon naar nostalgische
    beltoon.

Hierdoor heb je alleen te maken met het decoderen van de pulsen en conversie van het belsignaal. Wat er verder op de telefoon-lijn gebeurd is dan minder relevant.

Benieuwd wat gedachten van anderen hierover is!

Over de luidspreker en de microfoon:
Ik wou gewoon het originele van de T65 intact laten.

De (DTMF) PIC en de oude T65 schakeling kunnen gewoon parallel staan.

Op 1 augustus 2007 19:46:18 schreef Frits Kieftenbelt:
Mijn bedoeling van de grijze T65 telefoon was om de draaischijf er vanaf te koppelen en in plaats daarvan het pulscontact naar de PIC te leiden om de pulsen te tellen.
Zo heb je dus al geen last meer dat de pulsen gelijk met de DTMF tonen komen.
De PIC op zijn beurt telt dus de pulsen en na ieder draai aan de schijf geeft de PIC de bijbehorende DTMF toon.

Over de luidspreker en de microfoon:
Ik wou gewoon het originele van de T65 intact laten.

De (DTMF) PIC en de oude T65 schakeling kunnen gewoon parallel staan.

Ja dat is mn eerste idee ook.
Alvorens het pobleem te vermelden een vraag: hoe hoog is de spanning op de tel lijn zodra de telefoon overgaat? is dit pulserend? (tring......tring) of is dit een continu hoge spanning? en wat voor spanning ac? dc?

Maar dat zou toch betekenen dat als de telefoon over gaat een waanzinnig hoge spanning op de PIC DTMF uigang komt te staan? Dan gaat de pic kapot. Of kan dat dtmf toontje door een diode heen?(dan ben je dr vanaf).

En nu in plaatjes.
Het mooiste zo klein mogelijk voor het inbouwen in de oude telefoon maar dan zit je met het probleem van mn vorige post:

http://www.uploadarchief.net/files/download/600idee2.jpg

Dit is ook een idee idd, neemt wel een berg ruimte in denk ik omdat je nog een circuit van een andere telefoon in moet bouwen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/700idee1.jpg

Ik plaats één dezer dagen een project op picbasic.nl die DTMF kan verzenden en ontvangen en het belsignaal kan detecteren.
Pas op met het belsignaal, hier van kun je een aardige schok krijgen!
Het belsignaal voeren we dan ook niet rechtstreeks in de PIC, maar via een optocoupler.

ik ben benieuwd! Want met het overgaan van de telefoon (flinke spanning verhoging!) ben ik nog niet uit.
Je kan die pic wel scheiden dmv een optocoupler maar hoe komt die "tone" op de lijn? (ik denk waarschijnlijk te moeilijk :-) ) En het liefst wil ik die spanningsverhoging op de telefoonlijn tijdens het overgaan gebruiken om die oude tringel bel mee aan te drijven, dan hoef er niet nog zo'n cirucit gemaakt te worden met voeding etc.

Is zo'n uitgang op zo'n Voip modem precies hetzelfde als bij de "normale" lijn? (spanning tijdens het overgaan enzo) en hoe groot zijn die spanningen?

Ik hou je site in de gaten Frits en ik heb naar die beginners cursussen gekeken voor PIC's op je site. Ben echt onder de indruk, wat een werk! Erg mooi/goed gedaan zeg!

Als alles meezit (maar IC-pin me er niet op vast!) heb ik het van het volgend weekend zo'n beetje klaar (als er niet iets anders tussen komt).

EDIT:
Die oude tringel zou je weer via de PIC aan kunnen sturen.

Maar ik ben nog niet met een oude telefoon in de weer geweest, dat moet ik nog nader bestuderen, ik moet eerst zo'n oud T65 toestel zien te vinden.

[Bericht gewijzigd door Frits Kieftenbelt op (46%)]