helaas niet.
Ik snap het opschrift ook niet op die tantaal condensators. Er staat een plus bij het zwarte lijntje op de condensator. vaag. Zwarte lijntje geeft aan dat het de massa moet zijn maar er staat een plusje bij. Het kan zijn dat dat plusje bij het type opschift hoort want die staat er vlak bij. Wat is nu de massa zijde? En kunnen ze kapot zijn als ze andersom erop hebben gezeten?

Bij tantaaltjes geeft de zwarte lijn de plus aan.
Als je ze verkeerdom zet maken ze 'kortsluiting'.
Gelijk weggooien die dingen.

Op 26 juli 2007 16:53:01 schreef Jan Arjen:
Hoi HoiHoi,

Wat grappig: ik met met iets soortgelijks bezig.
Ik wil van een bakkelieten telefoon een dect telefoon
maken. Het decoderen van de pulsen is vrij simpel;
dit staat heel mooi uitgelegd in een elektuur
artikel, zal je deze wel mailen.

In het kort:
Er wordt een contactje verbroken op het moment dat de schijf aan het draaien is. Verder zit er een tweede contactje op wat voor elk getal een puls afgeeft.
Zolang dus het contactje verbroken is de pulsen tellen,
dit is het getal wat gedraaid is.
Een time-out geeft aan dat er niet meer gedraaid wordt,
hierdoor kun je ook voorkeurs-nummers programmeren en kun je 112 nog bellen, omdat je niet vast zit aan 10-cijferige
nummers.
Grtz!

hallo allemaal een (beetje) een lata reactie op dit topic en om als nieuweling er me zo tussen te wurmen hier op circuits online daarvoor sorry ....... ik ben op zoek naar een klein schemaatje om van een draaischijf telefoon alleen de draaischijf te laten werken wat ik dus bedoel is het volgende: ik wil van een ptt t65 een mobiele telefoon maken dmv een mobiel slopen en er in plaatsen maar nu het probleem hoe verander ik de draaischijf dmv een schemaatje dat ik draden over hou voor de toetsen van het mobieltje ? greetingzzz maxxx

Hallo,

Ik heb met veel interesse deze topic gelezen en ik zoek jullie hulp om zo'n converter te maken voor een Belgische RTT B70 telefoon. Lijkt echt op die T65 van jullie PTT maar het schema en kleurcode van de kabels is totaal anders. Iemand een idee hoe ik de converter het beste aansluit op mijn toestel?

Het convertertje zelf kan ik nog wel in elkaar steken maar de PIC programmeren is een andere kwestie.

Alle hulp en advies is welkom

Peter

Op 5 november 2008 22:08:44 schreef maxxx:
[...]
hallo allemaal een (beetje) een lata reactie op dit topic en om als nieuweling er me zo tussen te wurmen hier op circuits online daarvoor sorry ....... ik ben op zoek naar een klein schemaatje om van een draaischijf telefoon alleen de draaischijf te laten werken wat ik dus bedoel is het volgende: ik wil van een ptt t65 een mobiele telefoon maken dmv een mobiel slopen en er in plaatsen maar nu het probleem hoe verander ik de draaischijf dmv een schemaatje dat ik draden over hou voor de toetsen van het mobieltje ? greetingzzz maxxx

dat bestaat al, sparkfun http://www.sparkfun.com/commerce/categories.php verkoopt ze. Wel duur. Maar het geeft wel aan dat het iig kán.

Deze bedoel ik dus: http://www.sparkfun.com/commerce/categories.php?c=96

ze vertellen ook hoe ze 'm gebouwd hebben!
http://www.sparkfun.com/commerce/tutorial_info.php?tutorials_id=51&amp…
(zo te zien incl schema's en iig incl sourcecode)

Als je de pulsen van de draaischijf telt, die door een PIC of AVR om laat zetten in iets waar je mobieletelefoontoetsenbord blij mee is, en de speaker en mic van de draaischijftelefoon eruit haalt en er die van de GSM voor in de plaats zet (met draadjes), dan zou het moeten lukken.

bedankt voor je reactie lucky luke
idd een beetje duur maar de fun is om m zelf te maken.
zag het schema maar wil eingelijk geen pic gebruiken . het moet simpeler willen bijv een 4017 ic zit te denken aan een standaard looplicht schema met de 4017 en die veranderen zodat ik de pulsen naar volgens mij pin 15 van de 4017 kan sturen. de leds zijn wel te vervangen door relai,s. door middel van een simpele timer die een x aantal seconden wacht dat je het nummer in kan voeren en dan de verbinding maakt.
maar om het schema zo ver te krijgen ben ik nog niet helemaal uit de pulsen rechtstreeks aanbieden aan pin 15 lijkt me niet te werken .

Met een hele berg selecteerbare oscilatoren het DTMF signaal maken en iets van een pulsenteller eraan hangen lijkt me lastiger dan een code van het net plukken en in een PIC (laten) programeren...

EDIT: ja standaard encoders, dat is stukken beter.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (12%)]

Nou zijn er natuurlijk wel standaard DTMF encoders he... Dus het is niet helemaal onmogelijk ofzo.

ja idd zijn er standaard DTMF encoders maar dat is niet de bedoeling het gaat er gewoon om om de draaischijf aan de praat te krijgen en die singnalen naar het toetsenbord te sturen . de rest heb ik wel een oplossing voor .

Toetsenbord... dus je wilt een bestaande telefoon gebruiken. Wat denk je dat er daar achter het toetsenbord zit?

het standaard toetsenbord van een mobiele telefoon wil ik aansturen met de draaischijf het mobieltje word in het oude ptt toestel gebouwd.

Sorry, ik heb het gsm-deel gemist.

Ik zou geen relais gebruiken als ik jou was, zeer omslachtig. Een 4017 met wat extra logica lijkt me niet ondenkbaar, maar ik zou toch ECHT voor een PIC opten, het schreeuwt erom.

/e: @hieronder, ja, of AVR, is me om het even, alleen had Frits al een eind een oplossing op picbasic.nl, ook wel te recyclen voor de GSM-toepassing wellicht.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (27%)]

AVR kan ook hoor ;). Minder zware investering, je kunt 'm proggen met 4 weerstanden op je parallele poort, terwijl een PIC echt een wisp oid nodig heeft. Verder ook gewoon in basic te programeren, kijk naar BASCOM.

heb het programma gevonden eum .... is er ergens ook een uitleg ?hoe te beginnen of een simpel voorbeeld programma om mee te beginnen ? en als de avr klaar ,is neem ik aan moeten er nog wel wat onderdelen bij om het geheel werkend te krijgen ?

we zitten nu wel een beetje (een beetje? heel erg!) HoiHoi's topic te kapen... Al is het deel "pulse inlezen in microcontroller" hetzelfde, maxx wil er signalen van maken voor een GSM toetsenbord, en hoihoi wil er DTMF van maken.

@maxx: Je bent dus met AVR's aan de slag aan 't gaan? Er bestaat helaas geen picbasic.nl equivalent voor BASCOM, maar elektuur is bezig een cursus te publiceren. Ik heb de delen die al uit zijn gedownloaded, en eerlijk gezegd: het meeste had ik al op internet (en vooral ook in de bacom helpfiles) gevonden...

De basis van bascom is hetvolgende:

Geef op welke chip je gebruikt met een $regfile = "chipnaam.dat", b.v. $regfile = "m88.dat" voor de atmega 88. Voor jouw project voldoet een goedkopere Attiny2313 of attiny26 denk ik ook wel.

Daarna komt de frequentie van je kristal in Hz. $crystal = 8000000 voor 8 Mhz dus. Ook als je de interne oscilator gebruikt moet een $crystal opgeven.

Als je aan seriele communicatie doet ook nog een $baud

Daarna kun je gaan programeren! De hoofdlus is niet (picbasic's) while 1=1 --- wend, maar do --- loop. Alles tussen do en loop word uitgevoerd zolang de controller spanning heeft.

Variablen gaan gewoon dim naam as type, alleen de typen zijn iets anders, zie de BASCOM help voor meer info.

De instructies van je programma staan gewoon bij language fundamentals (oid) in de help. Suc6!

we zitten nu wel een beetje (een beetje? heel erg!) HoiHoi's topic te kapen... ja idd sorry hoihoi .
ok ben aan het zoeken geweest lijkt me niet zo moeilijk het programmeren. zit te denken op eerst maar eens een simpel programma te proberen en kijken of het werkt .misch met een beetje hulp ..... zal een ontwerp voor het werkelijke programma maken en het hier plaatsen ,ben op zoek geweest naar een programmer zit te denken aan deze : http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191510 samen met dit : http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191536 maar zat te denken kan ik de 2 printen gwoon op elkaar solderen zoals op het plaatje te zien is ?. en na het programmeren van de avr heb ik nog coponenten nodig om het geheel werkend te krijgen ,of gwoon voeding op de avr en gaan met die banaan eum telefoon ....welke avr ? de attiny26 of de Attiny2313 de bedoeling is dus na het tellen van de pulsen de avr zo te programmeren dat hij bijv na 5 sec begint te bellen dus heb ik dan data lijnen genoeg om het geheel werkend te krijgen ?.
greetingzzz maxxx