Nog bedankt allemaal voor de reacties,
de onderdelen voor de PWM-regelaar heb ik besteld.
Nu kan ik dat in iedergeval gaan testen, en heb ik meteen de regelaar opgebouwd.
Want dat stond al een tijdje op het programma
.
Maar ik ben zelf ook nog een beetje van de andere kant gaan kijken,
namelijk het doel : de 2 motoren voor en achteruit, en ook met PWM kunnen regelen.
Ik ben zelf begonnen met het idee van een FET H-brug,
maar het kan (leek mij) ook met (solid state) relais.
Dit roept meteen enkele vragen op :
is het uberhaupt mogelijk om met relais gelijkstroom te schakelen ?
En kan ik hier normale voor pakken,
of is zo'n (speciaal voor dit doel ?) relais beter geschikt ?
Relais vinden de inschakel-piekstromen helemaal niet leuk.
Een ander, wel haalbaar idee is om de motorregelaar van deze site te bouwen (zwaardere fets pakken) om de snelheid te regelen, en met een relais de draairichting te kiezen.
Als je ervoor zorgt dat het relais alleen schakelt als de motor stroomloos is, kan het.
benleentje
Golden Member
Heb je de motor stromen nu al gemeten. Als je motoren een heel zwaar aanloopkoppel hebben. Dus als ze gelijk een voorwerp moet bewegien waardoor de motor vanaf het begin vol vermogen moet leveren dan kan de aanloopstroom wel 10 * inom zijn
Is dus 15 * 10 = 150A. Dus houd dat als maximum in gedachten want dat kunnen die motoren van je echt trekken voor een paar tellen.
Een klein makita accutolletje trekt ook al 15 - 20A als je hem met de hand tegen houd.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Wat dan wel handig is is een stroommeting, die alarmeert wanneer de stroom in de Hbrug te hoog oploopt. Wanneer de stroombegrenzing ingrijpt, kan de PWM wat teruggeschroeft worden om de stroom binnen de perken te houden om eigenlijk een soort 'softstart' te creëren.
- - big bang - -
Ik heb de motor(PWM)regelaar gebouwd,
deze werkt naar behoren, en ik heb ook de stromen gemeten.
opstartstroom = 40 á 60 A (alleen te zien met een scope, multimeter is te sloom)
blokkeerstroom = 24 / 0.02 = 1200 A, maar zodra ie blokeert,
wordt de weerstand hoger, en zal deze (theoretische) waarde niet bereikt worden lijkt me. (?)
piekstroom = de hoogste stroom ?
Verder heb ik ook het verbruik gemeten als de motor "gewoon" loopt,
dit is 0,9 á (maximaal) 2 ampère, maar dat is dus onbelast.
Als ik op de "bot" ga zitten, dan zullen de stromen wel hoger worden.
De 15 A stroom is dus niet continu, maar dit staat wel op het etiket,
en kan (lijkt mij) dus wel voorkomen.
Ik heb ook een foto van de opstelling. (helaas zonder scope)
Verder worden de gebruikte transistoren (IRF1404),
waarvan er 3 parallel staan, helemaal niet warm !
Kick
+ nog een keer de vraag : wat zou ik het beste kunnen pakken:
relais, of een soort transistoren (MOSFET / HEXFET oid)
Op 21 augustus 2007 21:17:25 schreef Eagle Eye:
Verder worden de gebruikte transistoren (IRF1404),
waarvan er 3 parallel staan, helemaal niet warm !
Zo te zien meet je onbelast ... als je motor eens zijn vol vermogen zal mogen in een mechanische belasting pompen, zullen je FETs wel anders piepen 
Op 22 augustus 2007 18:29:31 schreef Mr Soldeer:
[...]Zo te zien meet je onbelast ... als je motor eens zijn vol vermogen zal mogen in een mechanische belasting pompen, zullen je FETs wel anders piepen
Inderdaad, ik denk dat als de motoren de wielen gaan aandrijven,
dat de stroom dan al wel gaat oplopen.
Maar ik schat niet meer dan 5 A, natuurlijk wordt dat wel snel veel meer,
als vervolgens de mechanische belasting wordt belast (bijv door mij
)
benleentje
Golden Member
JE kan de relais eventueel gebruiken voor omschakelen van rijrichting maar dan nog moet je PWM regelaar die stromen aankunen. Je kan je PWM ook zo sturen dat de hij op 25A begrenst word of de stroom die je zelft wilt. Maar je zal dan ook weer stevig relais moeten hebben zeker als je ineens als vol gas vooruit naar achteruit wilt.
Wat zal ik zeggen jij bent de ontwerper dus de keuze is aan jouw. Met relais is echter wel een stuk eenvoudiger maar zou dan niet weten hoe je dan nog elektrisch kan remmen. Of eerst met je PWM signaal afremmen en dan pas relais schakelen.