Ik huur samen met 2 vrienden een appartement in A'pen.
Sinds kort krijgen we een aanzienlijke elektriciteitsrekening en we weten niet hoe dit komt.
Ik ben nu aan het denken aan een koelkast (combi, dus vriezer + koelkast). De vriezer is bijna helemaal dichtgevroren en ook tegen de achterwand van de koelkast is er binnen de kortste keren een ijslaag te vindenn.
Mijn vraag nu: Kan een electriciteitsrekening gewoon verdubbelen bij het slecht functioneren van een koelkast?
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Een slecht werkende vriezer kan inderdaad verhoging van de rekening geven.
Heel belangrijk is dat de deur goed sluit, anders condens en veel ijs waardoor de koeling schikbarend terug loopt en
het apparaat continu moet draaien.
Ook de stand van de thermostaat doet hier veel aan, een voorbeeld, stel dat die op -20 staat ingesteld en hij komt niet verder dan -18, dan blijft de motor constand draaien zonder rust.
Stel je de temperatuur op -16, dan zijn er veel pause momenten die weer stroom sparen. En dat kan behoorlijk schelen. Dus de vriezer eens goed laten ontdooien en goed kijken of de sluiting van de deur goed is.
Groetjes Hans.
picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Op 31 juli 2007 13:43:55 schreef dB:
Ik huur samen met 2 vrienden een appartement in A'pen.
Sinds kort krijgen we een aanzienlijke elektriciteitsrekening en we weten niet hoe dit komt.
PC's "dag en nacht" aan staan?
bedankt voor de reacties tot dusver.
Als ik het dus goed begrijp, is het werkelijk mogelijk dat een slecht werkende combi-frigo bijna een verdubbeling van de rekening kan teweeg brengen hé?
pc's is geen probleem, dus staan zoals vroeger altijd aan
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Lijkt me heeeel stug... Of je moet geen andere gebruikers hebben als alleen een frigo.
Een PC (of meer) hebben al meer dan drie keer het verbruik van zo'n koelkast...
[Bericht gewijzigd door echtepino op (31%)]
Op 31 juli 2007 14:40:58 schreef dB pc's is geen probleem, dus staan zoals vroeger altijd aan
Een PC continu aan vreet trouwens minimaal net zoveel stroom als een koelkast die continu aan staat.
misschien hebben jullie de P1 machine vervangen door een P4 quad core??
die lusten wel een slokje meer
voorbeeld een P1 draait op 150W voeding
een P4 wil zeker 400 W zien!!!
Je elektriciteitsrekening kan erdoor verdubbelen.
Een goede koel/vrieskast verbruikt pakweg 1,2 kWh/dag.
In het slechtste geval, als de motor continu draait, kom je aan vier keer zoveel energieverbruik.
Ook oude koelkasten zonder al te veel ijsvorming kunnen behoorlijk zuipen 
Dan kan het zelfs al lonen een nieuwe zuinige te kopen.
Gezien de grote hoeveelheid ijsvorming zal het goed lonen dit aan te pakken. Sluiten je deurrubbers goed af?
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Ik zit al sinds het prille begin bij Essent groene stroom, (en ik ben zelf energieleverancier in 't klein zie mijn nickname)
@TS: Je kan van die energiemetertjes kopen om het verbruik op te meten :
voorbeeld
Voor 't geld hoef je 't niet te doen, baten wegen nauwelijks op tegen de kosten. In Nederland zit er geen subsidie meer op namelijk...alhoewel, met deze regering zou 't er weer komen meen ik gehoord te hebben.
Tecna
Bedankt voor uw reactie. Het mooie aan CO is dat het "open minded" is...
Op 31 juli 2007 14:46:59 schreef JoWi:
[...]Een PC continu aan vreet trouwens minimaal net zoveel stroom als een koelkast die continu aan staat.
Das te zien...
De PC alleen verspilt toch niet zoveel?
Het scherm, De boxen, de printer, de swith, de modem eneo van die dingen die verspillen allen tesamen veel. Maar de Pc alleen volgens mij niet.(kan je danook in slaapstand of standby zetten)
Mijn radiowekker, koelkast, frigo, PC en modem staan altijd aan de andere toestellen in mijn huis zet ik uit. Dat levert toch een flinke besparing op.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Je zou ten eerste de energierekening wat lager kunnen krijgen door 's nachts de pc uit te zetten. Die draait toch voor niks, en als je iets van 8 uur/dag 200W oid verbruikt, dat tikt toch best aan. Das op jaarbasis toch 500kWh (als ik niet fout zit. Verder getuigt het feit dat je met vrienden een kamer huurt, dat je student bent. Als je uit huis bent, gewoon pc uit, scheelt in de portemonnee.
oke back ontopic: echt goed controleren of dat deurtje wel goed dicht gaat. We hebben dat met onze reis-koelbox (voor achter in de auto): die sluit niet echt stevig. Als er een te grote fles inligt blijft hij zelfs een paar cm openstaan. Dan koelt ie natuurlijk voor geen meter meer.
Verder: alle ijsvorming eens weghalen.
Misschien een raar ideetje: maar kijk eens aan de achterkant van de koelkast of de warmte wel goed weg kan.
Verder zou ik ook eens verder rondkijken dan alleen de koelkast. Je weet nooit wat je tegenkomt. Gewoon alle stopcontacten in huis langsgaan, en kijken wat erop aangesloten is. Wordt dat weinig/niet gebruikt? stekker eruit.