Hoi,
Daarnet even een nieuwe lamp aan het plafond gehangen en bij de voorbereidingen kon ik m'n spanningszoeker niet vinden. Dus even met de multimeter gekeken of de schakelaar aan of uit stond. In eerste instantie stond het ding aan en mat ik 214 volt over de twee polen. Toen ik de schakelaar vervolgens in 'uit' stand had gezet en weer gemeten had zag ik dat er nog steeds 114 volt over de twee polen gemeten werd.
Nu is mijn vraag of dit 'normaal' is of dat het misschien te maken heeft met de extreem oude schakelwijze van toen het huis hier gerenoveerd is. Dat is in de jaren 70 gebeurt. De kabels zijn allemaal met PVC mantel uitgevoerd en ik heb verder niks raars kunnen vinden (voor zover dat mogelijk is).
Daarnaast de vraag in hoeverre dit extra kosten met zich meebrengt. Ik ga er even van uit dat er niet alleen een spanningsval tussen de twee polen aanwezig is (die heb ik immers gemeten) maar dat er ook stroom loopt (nog niet gemeten) (als de schakelaar op 'uit' staat).
en dan natuurlijk nog de vraag of het gevaarlijk is, wat ik op mijn zolder ben tegen gekomen....
Hey, alvast bedankt!
Groeten,
Andreas
Dat is normaal, komt door capacitieve koppeling tussen de draden, op het moment dat je er een lampje hangt blijft daar niets van over.
Wat IK belangrijker zou vinden:
Kan je dan wel gewoon een nieuwe lamp ophangen (zonder geëlektrocuteerd te worden) ?
De draden zijn zwart en blauw.
Nah jah, het is een huurhuis waar al jaren niks meer aan gedaan is dus bij het opknappen kom je nog wel eens wat tegen.... En aangezien ik wel redelijk op de hoogte ben van electronica maar me zo min mogelijk bezig houd met 220v (en hoger) (shock hazard gives me the creeps).... Toch maar even navragen ((-:
Groeten,
Andreas
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je het experimenteel wilt "bewijzen" dat het geen kwaad kan, kan je een stuk draad naar de verwarming leggen en dan de multimeter op stroom zetten. Of het milli, micro of nog minder zal zijn weet ik niet.
Niet doen als de schakelaar aan staat... 
(er is ongeveer 30-50ma nodig om iemand te beschadigen. 1ma kan je voelen.)
Ach.... Bewijzen hoef ik het niet. Dat zou alleen voor mezelf zijn. M'n vriendin wil alleen maar een lamp die het doet (-:
Btw... Waarom aan de verwarming? Ik had gelezen dat je vervwarmin gnioet als aardpunt mag gebruiken.
benleentje
Golden Member
Op 10 augustus 2007 16:38:52 schreef Sine:
Dat is normaal, komt door capacitieve koppeling tussen de draden, op het moment dat je er een lampje hangt blijft daar niets van over.
Dan nog mag er geen 114V op de draden staan. Niet tussen de zwarte die direkt van de schakelaar afkomt en de blauwe. Ik zou zeggen dat de schakelaar vervangen moet worden. Deze schakeld blijk baar niet meer goed uit, waardoor er nog war kruipspanning over de contacten loopt.
Een schakelaar hoort 0% te geleiden na uitschakelen en deze geleid nu iets.
Edit.
Als het inderdaad capacitief is dan zou de spanning na uitschakelen van 230V lanzaam naar 0V moeten lopen. Dus alsof je de condensator ontlaat met je multimeter.
JE kan als test doen zet de schakelaar uit met de lamp erin. Draad de lamp eruit als je dan 114V meet dan is het foute boel en zou je de schakelaar beter vervangen. Maar als je van de draadjes afblijft dan is het ook goed want kwaad voor de lamp kan het niet.
En als de schakelaar verder kapot gaat kan je de lamp niet meer uitschakelen en dan is het helemaal duidelijk en moet de schakelaar vervangen worden.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (33%)]
dit is dus precies de reden waarom er zogenaamde tweepolige spanningsaanwijzers bestaan (duspol) die een relatief lage inwendige weerstand hebben.
De spanningzoeker zou in dit geval ook nog opgelicht hebben.
Op 10 augustus 2007 16:52:22 schreef benleentje:
[...]Dan nog mag er geen 114V op de draden staan. Niet tussen de zwarte die direkt van de schakelaar afkomt en de blauwe. Ik zou zeggen dat de schakelaar vervangen moet worden. Deze schakeld blijk baar niet meer goed uit, waardoor er nog war kruipspanning over de contacten loopt.
Een schakelaar hoort 0% te geleiden na uitschakelen en deze geleid nu iets.
Hum... In het hele huis hangen van zijn van dit soort gevallen ingebouwd. )-: En inderdaad, overal in het huis (dus niet alleen op zolder) treed dit fenomeen op. M'n spanningszoeker licht inderdaad ook op op het moment dat de schakelaar uit staat. Iets minder hard dan als het ding aan staat maar toch...
Wat te doen, schakelaar d'ruit halen en kijken wat de weerstand van het ding is? Of gewoon nieuwe d'rin zetten?
[edit]
Sorry, mijn nederlands is niet zo geweldig vandaag (-;
[/edit]
benleentje
Golden Member
Meet je dit met de lampen erin. In dat geval zou je even op een wanddoos moeten meten. Je zou dan:
van de bruine naar de blauwe 230V moeten meten,
Van de bruine naar de geel/groene ook 230V,
En van de blauwe naar de geel groene 0V.
Ik vermoed echter dat je op de blauwe en geelgroen nu 230V gaat meten.
Als je 114V meet zonder de lampen erin...... Daar moet ik even mijn glazenbol voor raadplegen...... Ik denk er nog even overna.
Op 10 augustus 2007 17:02:55 schreef benleentje:
Meet je dit met de lampen erin. In dat geval zou je even op een wanddoos moeten meten. Je zou dan:
van de bruine naar de blauwe 230V moeten meten,
Van de bruine naar de geel/groene ook 230V,
En van de blauwe naar de geel groene 0V.Ik vermoed echter dat je op de blauwe en geelgroen nu 230V gaat meten.
Als je 114V meet zonder de lampen erin...... Daar moet ik even mijn glazenbol voor raadplegen...... Ik denk er nog even overna.
Ik heb helaas geen enkel aardepunt boven in huis )-: Nou jah, bij de CV ketel is er eentje maar die is niet zo heel erg geweldig handig bij te komen.
Ik meet trouwens zonder lamp erin. Er zat geen kroonsteentje op toen ik het mat (en ik mag toch wel aannemen dat een kroonsteentje geen invloed heeft op de meetresultaten?? (-;).
benleentje
Golden Member
Je meet met een multimeter en een testlampje altijd wat spanning op de draad?
Toch even proberen in de buurt van je cv ketel. Desnood met een extra draad ertussen. Ik wil toch graag weten hoevel spanning je hebt op de blauwe naar de aarde.
OP 1 schakelaar 114V is raar maar dan denkt men aan de schakelaar. Op meerdere schakelaars dan denkt men aan iets anders.
Maar ik denk aan nog iets. Als je de schakelaar openschroeft. Daar meet je dan over de schakelaar naar de bruine en de zwarte. Dit als de schakelaar uit is. Nu haal je de zwarte draad los. Meet opnieuw tussen de zwarte en de bruine. En op de bruine en de andere kant van de schakelaar. Ben benieuwd naar de waarden. Oh ja dit alles zonder lamp erin.
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
meet simpelweg met een lamp aangesloten. Staat er dan nog steeds spanning? Pas dan heb je een probleem.
Waarschijnlijk pik je gewoon wat storing op
Op 10 augustus 2007 16:52:22 schreef benleentje:
[...]Dan nog mag er geen 114V op de draden staan. Niet tussen de zwarte die direkt van de schakelaar afkomt en de blauwe.
Onzin, bij een open schakelaar is zwart een zwevende draad, die kan prima capacitief gekoppeld zijn met bijvoorbeeld de fase draad naar de schakelaar toe.
En als je daar met je hoog ohmige multimeter ( typisch 10Mohm ) aan gaat meten kun je prima 114V meten
Als het inderdaad capacitief is dan zou de spanning na uitschakelen van 230V lanzaam naar 0V moeten lopen. Dus alsof je de condensator ontlaat met je multimeter.
Bwuh !?
Helaas, u gaat NIET door voor de vaatwasser, capacitief gekoppeld wilt niet zeggen dat er ergens een DC lading wordt opgebouwd, je meet gewoon 114V wissel, daar valt niks te ontladen.
De schakelaar is dan ook gewoon ok.
Op 10 augustus 2007 18:09:29 schreef benleentje:
Je meet met een multimeter en een testlampje altijd wat spanning op de draad?
Jup standaard, probeer het zelf maar eens, zoals DC2PCC heb je voor dit soort metingen eigenlijk een "slechte" voltmeter nodig ( eentje met een lage inwendige weerstand )
Poging tot uitleg :
o--o---------------------------------------------------------------
|
o--)-----------------------------------------------------o---------
| |
| .-------------------------------------------. |
| || | \ | |
|-||-| | | |
| || | | | |
| | | .-. |
| || | | ( V ) |
|-||-| | '-' |
| || | | | |
| | | '----'
| || | |
|-||-| |
| || | > Parasitaire capaciteit
| | |
| || | |
|-||-| |
| || | |
| | |
| || | |
|-||-| |
| || | |
| | /
| |
| |
\ o |
\ |
\. |
o |
| |
'----'
Als je uitgaat van een multimeter van 10Mohm dan moet de impedantie van die capaciteit ook ongeveer 10M zijn om 114V te krijgen ( ongeveer halve voedingsspanning )
C = 1 / 2 pi f Xc
C = 1 / 2 pi 50 10.000.000
C = 318pF
Moet makkelijk kunnen met een paar meter paralelle draad toch ?
benleentje
Golden Member
@ sine
Toegegeven dat je gelijk hebt. Zat even totaal verkeert.
Ik zelf heb die waarden nog nooit gemeten. Waarschijnlijk omdat ik ook altijd met een duspel meet. En die keren dat ik met een MM meet meet ik aan het stopkontakt zelf omdat ik de spanning wil weten.
Die ene keer dat ik aan een lampaansluiting heb gemeten met een MM meet ik inderdaad 230V of iets van 5 -10V. Maar nog nooit 114V.
Zou dit met de aarding te maken kunnen hebben. Ik neem aan dat als er een aardleiding in de buis zit dat de capacitieve koppeling op de zwarte draad lager is.
Zelf heb ik namelijk wel een situatie meegemaakt dat iemand in de meterkast de bruine en de blauwe had omgedraaid. En wel op de hoofdschakelaar. En als je dan vanaf de bruine naar de zwarte meet krijg je afhankelijk van het vermogen van de lamp rare waarden. Dit was met een duspel.
Schakelaar in meet geen spanning is logisch:p
Maar schakelaar uit en je meet ineens 110V en je ziet de gloeilamp lichtje opgloeien.
EDIT
BEdank sine voor uwen goede en fantastische uitleg. EN 318pF is een prima capaciteit niks mis mee. Maar is geen standaard E12 reeks, dan zou ik een 330pfje nemen 
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Vroeger waren er schakelaars met een neonlampje er in, als het licht uit is dan brandt het neonlichtje om de schakelaar te kunnen vinden in het donker. Misschien zit die daar ook.
Groetjes Hans.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Sine heeft het volkomen bij het rechte eind, ik kom dit zovaak tegen dat ik als ik niet beter wist al plusminus 3000 schakelaars had moeten vervangen.
Wel goed voor de omzet natuurlijk