De kelder heeft nogal een geschiedenis.
Eerst was het de CV ruimte. (teminste een deel ervan)
De CV moest ventilatie cq ontluchting hebben en daarvoor was er een dikke buis richting de buitenmuur gelegd.
Maar...
Wij, en de eerste bewoner waarschijnlijk ook, hebben die ventilatiebuis voor een regenwaterput aangezien.
Volgens de tekening van de woning had de buis op een rooster uit moeten komen in de spaumuur, boven tegelnivo.
Alleen had men bij de bouw geen rooster geplaatst en de buis onder tegelnivo uit laten komen. Met een gemetseld putje kwam dit uit op tegelnivo.
Met een kraan daar vlak boven, zou je toch echt zeggen dat het een afvoerputje betrof...
De tegels waren daar ook op aangepast. Ze waren op afwateren gelegd richting dat putje...
De tuin was te hoog en ook het regenwater daar, vloeide naar de tegels en van daaruit... Nouja...
Ik kwam hier achter en heb meteen die afvoerbuis dichtgepurd.
Vorig jaar had ik toch nog vochtige muren maar dit jaar met de hoge waterstand, duurde het een paar dagen voor het water ook hier ging stijgen.
Ik heb wel van die vochtwerende coating voor de muren (tot 30 cm hoog moet genoeg zijn) En ook een epoxy vloer was een van mijn plannen, na de vloer te egaliseren met egalisatiemortel.
Dat goedje is echter reteduur en ik heb dat maar weer eens uitgesteld.
En nu liepen we al met wat verhuisplannen rond en daarbij schuif ik het waterdicht maken van de kelder maar weer voor me uit.
Dan maar even met de laarsjes aan solderen.