ik ben al een tijdje bezig met een cnc machine, en mijn vraag is wat is nou de beste aandrijfmethode voor de X Y en Z as.

ikzelf was van plan om getande riemen te gebruiken, die gebruiken ze immers ook in printers, maar op cncforums lees ik dat ze vooral gebruik maken van een soort schroefdraad dat speciaal voor geleiding gemaakt is (en barstens duur).

ik ben niet zo gevorderd op dit gebied, dus wie kan me helpen? en ik heb gezien dat ik voor zon 50cm van die draad ongeveer 100 euro kwijt ben, dus als iemand sites weet waar ze dit goedkoper kan.

bedankt,

trapezium draad inderdaad,

Tandriem kan ook, maar daar kun je geen grote krachten mee zetten, en er wordt ook nogal wat van je motors geeist

Op 3 september 2007 18:00:30 schreef aard:
ik ben niet zo gevorderd op dit gebied, dus wie kan me helpen? en ik heb gezien dat ik voor zon 50cm van die draad ongeveer 100 euro kwijt ben, dus als iemand sites weet waar ze dit goedkoper kan.

Bij overtoom of damencnc hebben ze dat. RVS is duur, maar gewoon staal niet. Moet je wel je machine afdekken met een plastic cover en in een niet vochtige ruimte zetten.

denk dat Aard kogelomloop bedoelt.

maar buiten het feit dat het geen rvs is, is dit net zo spelingsvrij als die trapezium draad? en slijt trapezium draad ook minder snel als gewoon staal? misschien domme vragen, maar het zijn nogal dure dingen, dan wil ik wel zeker van de zaak zijn.

kogelomloop kan geheel spelingvrij.
trapezium gaat naarmate je er minder speling in wild steeds zwaarder draaien.

trapeziumdraad van overtoom en dergelijke is meestal van automatenstaal.
dat is makkelijker te bewerken maar niet het meest gunstig qua slijtage
maar als je goed smeert zul je weinig last hebben.

Op 3 september 2007 19:58:59 schreef aard:
maar buiten het feit dat het geen rvs is, is dit net zo spelingsvrij als die trapezium draad? en slijt trapezium draad ook minder snel als gewoon staal? misschien domme vragen, maar het zijn nogal dure dingen, dan wil ik wel zeker van de zaak zijn.

Trapezium zegt iets over de vorm van de draad. Uiteraard slijt het veel minder snel dan gewone verzinkte draadstangen van de gamma met een verzinkte moer. En ze kunnen veel grotere krachten overbrengen. Met RVS draad moet je uitkijken, want RVS op RVS gaat vreten. En dan zit het muurvast en dan heb je niks meer. Uiteraard moet je bij gewoon staal goed olien. Kogelomloop is van een heel andere orde. Als je die gaat gebruiken hoop ik dat ook de rest van de machine van die kwaliteit is, want anders heb je nog niks. Trapezium werkt goed. Ik frees mijn prut met trapezium. Maar er komt meer kijken bij een goed werkstuk dan alleen de machine. Vooral geen dremel, maar een echte frees is super belangrijk voor de kwaliteit.

dus dat trapezium slijt ook nog eens sneller, dan is het toch makkelijker om om de zoveel tijd die rvs te vervangen?

Edit> sorry voor de dubbele post

Edit2> wat houd kogelomloop dan precies in? aangezien ikkedus het over een heel andere orde heeft.

[Bericht gewijzigd door aard op (15%)]

Zo slecht is dat trapeziumdraad nu ook weer niet. Natuurlijk is kogelomloop beter en metrisch goedkoper. Het gaar erom welk doel je wilt bereiken met je cnc-machine en natuurlijk welk buget je hebt. Kogelomloopspillen op een MDF-machine is een beetje overdreven. Metrisch draad met Rexroth-geleidingen is ook niet de juiste keuze. Op mijn semi-professionele Huvema zit ook gewoon trapeziumdraad.

http://home.planet.nl/~hayes066/cnc2/vvP1010021.JPG

http://home.planet.nl/~hayes066/cnc2/vvP1010039.JPG

Werkt al een poosje prima. Backlash goed instellen in de software en frezen. Met de digitale schuifmaat geen meetbare verschillen t.o.v. de tekening.

Animatie van een kogelomloopspil

Bij Damencnc is trapeziumdraad trouwens best betaalbaar.

Gr.

Erik

www.cnczone.nl

Op 3 september 2007 21:41:35 schreef aard:

Je hebt materiaal:
- RVS
- staal
- POM (ook wel delrin of acetal genoemd)

En je hebt vorm:
- kogelomloop (professioneel)
- trapezium spindel (professioneel maar tikkie meer speling en loopt zwaarder dan kogelomloop, maar is wel economisch)
- metrische draadstang (prut)

Ik gebruik zelf een trapezium spindel van staal en twee moeren van POM (die moeren worden tegen elkaar getrokken om het zo goed mogelijk spelingsvrij te maken). Doordat ik die moeren kan aantrekken als ze slijten heb ik eigenlijk geen last van slijtage. Nu frees ik niet heel veel, maar tot nu toe heb ik ze nog niet een keer aangespannen.

kun je mischien een site geven, want POM zegt me niets, is dat net zoiets als die spelingsvrije schroefverbinding bij damencnc?

@ erik1234 - mooi gedaan - stuur je de z-as ook ?

en wat zijn de max. te verwerken maten?

wat kost zo'n semi-professionele Huvema ?

[Bericht gewijzigd door Erelce op (22%)]

Op 6 september 2007 08:48:14 schreef Erelce:
@ erik1234 - mooi gedaan - stuur je de z-as ook ?

Zo moeilijk was dat niet zoals je ziet. De machine heeft zelf (handmatig) de aluminium motormounts gefreest. Daarna een koppelmoer op het handwiel waarop het tandriemwiel gemonteerd zit. De motor voor de z-as is gekoppeld aan de manuele hefboom. Alles heb ik op kunnen lossen zonder enig sloopwerk of enig boorgaatje aan de Huvema. Ik kan de Huvema altijd terugbrengen naar origineel.

Op 6 september 2007 08:48:14 schreef Erelce:en wat zijn de max. te verwerken maten?

14x40 cm bij deze tafel. Met wat trucjes kan de lengte in principe oneindig worden. Met wat trucen heb ik eens een bodemplaat voor m'n RC-auto gefreest van ongeveer 26x60 cm. Printplaatjes frezen met een puntfreesje doet 'ie ook fijn.

Op 6 september 2007 08:48:14 schreef Erelce:wat kost zo'n semi-professionele Huvema ?

Jouke was me voor.

Gr.

Erik