ik bezit nu een 433MHz ontvanger en zender, en binnenkort ruil ik de andere om voor 315MHz

Gr. Rik

beste rikkepic,

dat cinema4D wil ik ook maar kost dat nog wat want dat kan ik niet op de site vinden?
hoe ga je die arm maken? ben je daar ook al mee begonnen?

vipsie

[Bericht gewijzigd door vipsie op (21%)]

hallo,
over cindema4D, e-mail me even.
over de arm, ik ben er nog niet aan begonnen, maar dat zal binnenkort wel gebeuren. Ik kan mijn een 18F4550 nu een analoge waarde inlezen, en via de seriele poort oversturen. Maar wat ik nog niet gedaan krijg, is de gesoldeerde H-brug aan de praat krijgen. Ik weet niet wat het is, maar ik heb er al 3 gesoldeerd, en ik krijg steeds een kortsluiting ergens :S , terwijl ik het al 4 keer nagekeken heb. Daarom ben ik nu een belichtings, en etsbak aan t maken. k hoop dat dan het probleem opgelost is.

Gr. Rik

ik weet nu waarschijnlijk wat het is, ik heb de BC560's omgedraaid zitten, en dat vinden ze niet leuk. foutje in de tekening. hoedanook, eerst kijken of dat de fout is en dan zolang de gesoldeerde gebruiken, later ga ik er een printje voor etsen, toch iets mooier.

Gr. Rik

oke,

ik heb in eagle een print gemaakt, en ik zou willen vragen of jullie er even naar kunnen kijken. De print is 6,5 bij 3cm. Ik heb er nu (samen met Elmoww) voor gezorgt dat de fets op een rijtje zitten, en dat alle componenten wat dichter bij elkaar zitten :)

zie hier resultaat:
http://www.student.tue.nl/S/r.a.j.hermsen/schematic.png

http://www.student.tue.nl/S/r.a.j.hermsen/board.png

http://www.student.tue.nl/S/r.a.j.hermsen/print.png

keuren jullie dit goed :D , of zijn er nog opmerkingen?

alvast bedankt,

Gr. Rik

Rik,

Check nog eens je transistoren, volgens mij heb je pooltjes ofzo omgedraaid, of iets anders niet goed gedaan.

(kleine torretjes)

ik kan de basis de andere kant op buigen, of niet? zo kan ik de tor omdraaien. als ie uiteindelijk maar goed aangesloten wordt.

of bedoel je het anders?

Gr. Rik

hee rikkepic

mooi project,

maar ik zat even bij je fotos te kijken en kwam bij de afstandsbediening. Voor besturing van de rupsbanden heb je een stick die voor, achter, links en rechts kan. Hoe ga je dat doen? is het niet makkelijker om dat met twee aparte te doen en dan twee keer een met voor en achter?

groetjes

Hey Rikkepic,
Ik was paar dagen afwezig!! Maar ik ben er nog!!
Ik weet niet dat ik te laat ben. Maar op de print, netals ik al eerder heeft vermeldt, moet je twee aparte zekeringen plaatsen voor de brug. Dit is indien de uC of een Fet gek ga doen niet je hele brug opblaast. 2) Je moet op de print twee connector bannen aanleggen 1 voor de voeding en 1 apart voor de besturing. Want nu zie ik alles op 1 connector. Voor de voeding gebruikt ook een steviger connector , en voor de besturing kun je een connector met die Ribbon cable gebruiken.
Succes!
mvgr uzion

hallo,

@tralala:

joysticks hebben(vaak) 2 potmeters. als je op de buitenste pinnetje 0 en 5 volt zet, krijg je op de middelste de analoge "positie" van de joystick. dit ga ik met de PIC18F4550 ADC uitlezen (code werkt :D) en dit omzetten naar PWM (werkt nog niet helemaal :( ) . het voordeel van 2 bewegingen in 1 joystick, is dat je met 1 hand meerdere bewegingen kunt bedienen. zo kun je dus meer tegelijk. Ik vraag me af wat jij daar niet handig aan vindt :P

@uZion
fijn dat je er weer bent :)
nog niet te laat hoor, ik moet eerst nog belichter en etsapparaat (af)maken. Ik had gedacht de zekeringen op de besturingsprint te maken, maar het lijkt me nu ook beter om deze per motorprint te monteren. voor de besturing ga ik flatcable gebruiken, en voor de voeding siliconenkabel (2.5mm²) De FET's monteer ik tegen de binnenkant van de traanplaat, met een laagje micca ertussen. Voor de zekeringen heb ik 6,3x32mm 6,3A snelzekeringen genomen. Lijken deze je in orde?

De voedingskabels voor de motorprinten sluit ik rechtstreeks aan op de bat. de besturingsprint bevat een 16F628, SN7407, niet zo'n groot printje dus.

even de motorprint aanpassen dus.

Gr. Rik

Op 7 november 2007 00:28:59 schreef Rikkepic:
hallo,

@tralala:

joysticks hebben(vaak) 2 potmeters. als je op de buitenste pinnetje 0 en 5 volt zet, krijg je op de middelste de analoge "positie" van de joystick. dit ga ik met de PIC18F4550 ADC uitlezen (code werkt :D) en dit omzetten naar PWM (werkt nog niet helemaal :( ) . het voordeel van 2 bewegingen in 1 joystick, is dat je met 1 hand meerdere bewegingen kunt bedienen. zo kun je dus meer tegelijk. Ik vraag me af wat jij daar niet handig aan vindt :P

...

klopt is inderdaad wel handig;)

Op 7 november 2007 00:28:59 schreef Rikkepic:

(2.5mm²) De FET's monteer ik tegen de binnenkant van de traanplaat, met een laagje micca ertussen. Voor de zekeringen heb ik 6,3x32mm 6,3A snelzekeringen genomen. Lijken deze je in orde?

Ik weet niet hoeveel stroom die motoren nodig heeft bij een koppel. Dat kun je gewoon testen en dan een zekering ietje hoger gebruiken. Je kan de auto zekeringen gebruiken.

De voedingskabels voor de motorprinten sluit ik rechtstreeks aan op de bat.

Het is beter om ook een relais in serie te zetten die naar de motoren gaat. Hiermee kan je via een port op de uC de relais besturen. Hierdoor kan je bv na het aan schakelen de voeding naar de motoren vertragen totdat alles in orde is. Hierdoor moet je wel zorgen dat het relais aan gaat pas wanneer de port op uC laag is. Dit in verband met de tijd dat de uC nodig heeft voor stabilisatie clock signal.
In die tijd is alle uitgangen namelijk hoog.
gr. uzion

hiervoor zou ik ook gewoon een dikke FET kunnen gebruiken toch, en een schakelingetje eromheen die zorgt dat ie bij "laag" schakeld. een relais is zo groot :)

Gr. Rik

Op 9 november 2007 23:55:46 schreef Rikkepic:
hiervoor zou ik ook gewoon een dikke FET kunnen gebruiken toch, en een schakelingetje eromheen die zorgt dat ie bij "laag" schakeld. een relais is zo groot :)

Gr. Rik

Daarvoor moet je teveel transistoren gebruiken ik schat drie.

hallo mensen,

na eindelijk mijn etsbak en belichtingsbak af te hebben gebouwd (bijna), heb ik ook mijn motorsturing print geetst. ik mis alleen de PIC18F1220 nog voor de PWM regeling(hardware). Waarom deze pic?, hij is klein, heeft USART, en heeft 4 kanaals PWM. hier de foto's:

bovenzijde motorstruring print
onderzijde motorsturingprint
circuit

ook heb ik een 9 kanaals servosturing geetst, meer foto's post ik morgen. Ik zit nog een beetje te knoeien met de code.

morgen ook 12 potmeters uitlezen, dus morgen meer

Gr. Rik

onderzijde servo print