Deze IA betreft een tweetal scoops,

De ene is een scoop met logic analyzer functie, bekend van de vorige aktie.
De andere is een 60 MHz 1 GSa/s, scoop.

De vorige Aktie was een groot succes, niet minder dan 21 deelnemers namen ieder een Rigol DS1042CD Scoop met logic analyzer af.
Dit is terug te zien in de diverse topics die aangaande deze scoop actief zijn op dit forum.

Hier de aangeboden scoops:

Je hebt nu dus keuze uit twee erg aantrekkelijk geprijsde scoops:

- Rigol 1042CD (40 MHz, 400 MSa/s + Logic analyzer) 815,-
- Rigol 5062CA (60 MHz, 1 GSa/s, dual channel) 946,-

Voor beide prijzen geld: inclusief BTW en verzendkosten naar jou toe. (NL en BE)

Hier de specs:

DS1042 CD:

2 kanaals digitale oscilloscoop
40 Mhz bandbreedte
400 Ms/s sample snelheid
USB aansluiting
RS232 aansluiting
Logic analyzer
Kleuren scherm
Inclusief software (full version)
Inclusief 2 probes 1:1 en 1:10 omschakelbaar
Inclusief logic analyzer probe

Prijs: 815,- euro inclusief BTW en bezorging bij jou thuis (NL en BE)

Een foto van de scoop:
http://www.rigolna.com/images/rigol_ds1000cd_000_l.jpg
note: afgebeeld de 1102, de 1042 is hetzelfde, alleen een mindere bandbreedte.

Voor degene die een Logic Analyzer niet gebruiken, en een grotere bandbreedte willen heb ik een volgend alternatief:

DS 5062 CA:

2 kanaals digitale oscilloscoop
4K geheugen per kanaal
60 Mhz bandbreedte
1 Gs/s sample snelheid
FFT analyse
Inclusief software (full version)
USB aansluiting
Kleuren scherm
Inclusief 2 probes 1:1 en 1:10 omschakelbaar
Inclusief accessoires tas.

Prijs: 946,- euro inclusief BTW en bezorging bij jou thuis (NL en BE)
Indien er 10 stuks gehaald worden, dan zal de prijs dalen tot 851,- euro inclusief BTW en bezorging bij jou thuis (NL en BE)

Een foto van de scoop:
http://www.rigolna.com/images/rigol_ds5000_000_l.jpg
note: afgebeeld de 5022, de 5062 is luxer, zie de specs, ook heeft de 5062 een kleurenscherm ipv mono.

Spelregels

Graag heb ik wat spelregels duidelijk alvorens je deel kan nemen aan deze IA:

- Wil je er een hebben? stuur mij dan een mailtje, gebruik mijn CO account uit mijn profiel: klikkerdeklik EN plaats hier in dit topic een bericht!
- Vooraf het gehele bedrag betalen aan mij. (gegevens krijg je indien je mee doet.)
- Je krijgt een Factuur met BTW van de leverancier (elquip)
- Factuur op bedrijfsnaam is mogelijk, graag dit aangeven.
- Service en garantie lopen via Elquip en niet via mij.
- De prijs staat vast, deze word niet minder.
- Indien vragen voor de leverancier, graag dit via mij te doen zodat ik weet wat er speelt.
- klagen kan en mag, houd het beschaafd, indien twijfel: mailen!
- Houd dit topic schoon, alles was niet geheel relevant is word zonder uitleg weggemod.

De planning:

07-09-2007 - Aktie open.
14-09-2007 - Er kan betaald worden.
23-09-2007@20:00 Aktie sluit.
30-09-2007 - Betaling moet bij mij binnen zijn.
30-09-2007 - Bestelling word geplaats indien iedereen betaald heeft.
??-10-2007 - scoops worden geleverd.*

*Uit ervaring in de vorige aktie bleek dat die een kwestie van dagen was. uiteraard speelt de grote van de bestelling een grote rol, je word up to date gehouden

Heeft het wel nut de 5062 aan te bieden? 4K geheugen is veel te weinig en 1Gs/s met 60MHz bandbreedte is bijna een aanfluiting.

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met 1GS/S met 60 mhz is een aanfluiting.
ALs je kijkt naar een duurdere scoop van Tek (TDS2002)dan geven ze tot 100MHZ 1 Gs/s en die ligt in prijs toch een stukkie hoger.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

ik zou voor de 100MHZ gaan zonder de logic analyser.
zal evenveel kosten als die 5062 , maar je zal wel diep geheugen hebben.

Op 10 september 2007 11:31:41 schreef blackoz:
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met 1GS/S met 60 mhz is een aanfluiting.
ALs je kijkt naar een duurdere scoop van Tek (TDS2002)dan geven ze tot 100MHZ 1 Gs/s en die ligt in prijs toch een stukkie hoger.

60MHz meten kun je ook met een veel lagere samplefrequentie meten. Maarja, 1Gs/s klinkt natuurlijk wel mooi. Ik zou voor een Rigol scoop gaan met een 400Ms/s A/D converter en dieper geheugen.

Op 10 september 2007 17:56:13 schreef free_electron:

de 5062 is zonder logic analyzer....

@nico: ieder zo zijn keuze

maar vergeet niet dat we hier voor topprijzen gaan voor het duurdere segment scoops ala tec's

klopt maar de 5000 familie heeft maar 4 k geheugen !
geef mij dan maar ene die aan 400MHz sampelt ipv het dubbele maar wel 1000 keer dieper geheugen heeft.

Hoe moet ik deze 2 uitspraken nou rijmen Free?

Op 10 september 2007 17:56:13 schreef free_electron:

Op 30 mei 2007 00:59:00 schreef free_electron (vorige IA topic):
(...)
bandbreedte .. tjah. hangt er vanaf waar je wil aan meten 60MHz kom je al heeeeeel ver mee. 25 is te laag voor iets serieuzer werk.
40MHZ is Goed, 60 MHZ is heel goed , 100 MHZ is best

Hoger dan dat is niet meer voor hobbywerk
(...)
Om het anders te stellen : als ik moest kiezen tussen een 2+16 60 MHZ of een 2 100MHZ ( dus zonder de 16 digital channels) dan ging ik voor de 2+16 channels.
Als je daar eenmaal mee gewerkt hebt kan je je geluk niet op. Het gebeurt nog regelmatig dat iemand zit te prullen in een systeem met een scoop en een logic analyser om iets gemeten te krijgen. dan zet je er dat combiscoopje op en in 5 seconden staat voor je neus wat er aant gebeuren is.

als je natuurlijk niet met microcontrollers of fpga speelt ( of complexe digitale systemen met ttl of cmos ) heb je daar niks aan.

maar indien wel : das een droom.
bijvoorbeeld een DAc eens bekijken . hop analoog kanaal aan de uitgang en 2 digitale op de i2c bus en ondertussen houd je nog een paar andere zaken in het oog ook.

Overigens voor geinteresseerden zijn hier de manuals te vinden:
DS1000 serie: http://www.rigolna.com/files/DS1000%20User's%20Manual.pdf
DS5000 serie: http://www.rigolna.com/files/DS5000%20User's%20Manual.pdf

Wat een fijne firefoxvriendelijk site trouwens van Rigol, mijn complimenten!

Op 11 september 2007 09:20:40 schreef la la lampje:
Hoe moet ik deze 2 uitspraken nou rijmen Free?

Volgens mij had Free het in mei over twee toestellen van de dezelfde reeks (en dus zelfde diep geheugen!).
In de huidige vergelijking gaat het over toestellen uit twee verschillende reeksen.
imo geheel andere vergelijking dus.

juist.

als je de keuze hebt tussen

2 Ana + 16 dig 400 MS/s 1Meg diep 60 MHz
2 Ana 400 MS/s 1Meg diep 100 MHz

dan kies ik voor die met de digitale kanalen ( ik offer bandbreedte op voor kanalen )

als ik echter moet kiezen tussen

2 Ana 1Gs/s 4K diep 60 MHz
2 Ana 400MS/s 1M Diep 100 MHz

dan ga ik voor de laatste. ( ik offer samplesnelheid op voor groter geheugen en meer bandbreedte )

als ik de keuze heb uit alle vier

2 Ana + 16 dig 400 MS/s 1Meg diep 60 MHz
2 Ana 400 MS/s 1Meg diep 100 MHz
2 Ana 1Gs/s 4K diep 60 MHz
2 Ana 400MS/s 1M Diep 100 MHz

dan ga ik weer voor de eerste. ( kanalen + geheugen is doorslaggevend )

aantal kanalen krijgt bij mij prioriteit. ( tenware dat het 20 MHz blijkt te zijn ... dan koop ik liever niks en wacht tot ik er wel ene vind )

Hallo Jeroen,

Bij deze wil ik me graag opgeven voor
1 stuks Rigol DS1042CD

Ferry......

Wat is nu de bandbreedte van die digitale kanalen?

Als ik voor een 'goedkope' digitale scoop ging kijken zou het waarschijnlijk de Wittig W2012 of W2014 worden.
En bandbreedte en hoge sample rate vindt ik belangrijker dan een diep geheugen, maar dat heeft meer met het gebruik te maken.

Overigens, hoe ruiserig zijn de ADC's uit die rigol scoops?

Wie kan er eens een screenshot plaatsen van een blokgolf van vb 25Mhz gemeten met de scoop functie. Ik zou graag deze DS1042 CD ook bestellen maar twijfel nog over die 40 Mhz bandbreedte. Mijn oude Hameg 512 heeft 50Mhz maar als ik daar een blokgolf aanleg van 10 Mhz is het bijna een sinus die op het scherm komt. Minimaal moet er idd 10x hoger gesampled worden, die 400Ms/sec zou moeten volstaan voor die 40 Mhz, een 25 MHz blokgolf zou dus vrij goed moeten overkomen. Kun je gemakkelijk nog hogere waarden tonen, zoveel te beter. Een clocksignaal aan de uitgang van een FPGA I/O pin heeft doorgaans een heel mooi signaal.

Mijn FPGA kits hebben allemaal zelfs een 50 Mhz clock oscillator maar voor hobby wordt dit meestal flink gedeeld.

Hoeveel meet het schermpje afmetingen in mm (uiterste pixel afmetingen horizontaal en vertikaal. Ze geven 5.7" op maar ik vermoed dat het diagonaal is.

er zullen hier wel gebruikers zijn die dit gemakkelijk kunnen meten/testen.

60 Mhz ware natuurlijk beter geweest maar het is altijd een prijskwestie. Ik heb vooral de LA nodig maar die combinatie met de 2ch scoop is welgekomen. Dan kan mijn 30 jaar oude Hameg 512 op rust gaan.

daar heb je de digiatle kanalen voor. die blokgolf zal perfect op je scherm komen.

in analoge mode zal een 50MHz blokgolf op ene 40 MHz kanaal inderdaad een vervormde sinus worden.

maar daar dient de analoge mode niet voor. daar heb je de digitale voor.
en ik geloof dat alleen de bandbreedte glimiet voor de analoge signalen geldt. je kan met de 400Ms/S wel digitaal razen. dus daar moet ie in princiepe zelfs makkelijk 100MHz signalen kunnen vangen.

Ja dat weet ik wel maar een beeldje van een blokgof op de scoop kan me toch heel veel vertellen hoe het zit met die bandbreedte.

Eigenlijk is het vrij simpel, ik vraag me af of ik met clocks tot 50 MHz voldoende heb met deze LA versie, wetende dat 50 MHz echt de top is die als hobby gebruikt wordt.

Op 12 september 2007 16:19:15 schreef free_electron:
... je kan met de 400Ms/S wel digitaal razen. dus daar moet ie in princiepe zelfs makkelijk 100MHz signalen kunnen vangen.

Op de site staat "400 MSa/s, 200 MSa/s (Logic Analyzer)"
http://www.rigolna.com/products_ds1000.aspx

De LA dus slechts 200 MSa/s. Dat is niet echt razen.

Welke trigger mogelijkheden zijn er?

Ik zie bij pattern triggering volgens de manual dat je uit iedere van de 16 lijnen kunt kiezen zowel level, flank of ignore. Dit is dus enkel 1 niveau trigger, een volgende konditie of aantal keren voor loops voor trigger zal je blijkbaar niet kunnen. Enfin je mag ook niet alles verwachten in deze prijsklasse. Ik werkte vroeger altijd met HP materiaal maar dat is vele malen duurder.

Een serieele bit waarde triggeren kan hij waarschijndelijk ook niet. vb start seq serieel met opgelegd bytewaarde zoals een I2C adres. Maar dit behoort eigenlijk tot een protocol analyser.

ps: intussen gevonden dat het scherm idd 145mm meet diagonaal.

Dus jullie denken dat met die LA gemakkelijk signalen tot 100MHz bekeken kunnen worden? Kan dit door een eigenaar bevestigd worden misschien?

Volgens mij is het analoge deel alleen 400Msa/S als er maar 1 kanaal gebruikt wordt, anders is het 200Msa/S met een time-delay van 500pS tussen de kanalen. Klaarblijkelijk wordt de A/D converter dus 'gedeeld' tussen de 2 kanalen? Of heb ik dat dan verkeerd begrepen? Wat is hiervan het nadeel, of heb je daar geen last van?

Op 12 september 2007 15:58:42 schreef fotoopa:
Ik zou graag deze DS1042 CD ook bestellen maar twijfel nog over die 40 Mhz bandbreedte. Mijn oude Hameg 512 heeft 50Mhz maar als ik daar een blokgolf aanleg van 10 Mhz is het bijna een sinus die op het scherm komt.
[...]
60 Mhz ware natuurlijk beter geweest maar het is altijd een prijskwestie. Ik heb vooral de LA nodig maar die combinatie met de 2ch scoop is welgekomen. Dan kan mijn 30 jaar oude Hameg 512 op rust gaan.

Ah! Dus toch! Ik wist het wel... ;)

Wie kan er eens een screenshot plaatsen van een blokgolf van vb 25Mhz gemeten met de scoop functie.

Ja, wil ik wel doen, moet alleen even bedenken hoe ik een mooie 25 MHz blokgolf ga maken. Even kijken of ik dat morgen op het werk kan doen.
Komt er uit een kristal-oscillator eigenlijk een mooie blokgolf?

Op 13 september 2007 08:42:10 schreef Jochem_S:
[...]Ah! Dus toch!.....
Komt er uit een kristal-oscillator eigenlijk een mooie blokgolf?[/sub]

Ik heb jaren met een LA gewerkt, weet dus maar al te best hoe mooi spul het is. Maar voor de hobby is het toch een vrij behoorlijke investering. Maar kijk mijn Hameg scoop is ongeveer 30 jaar, als ik nu iets nieuws koop zal het waarschijndelijk langer meegaan dan fotoopa zelf.

Een kristal oscillator geeft doorgaans wel een mooi signaal, tenminste als je de uitgang kort houd of een beetje afsluit. vb 220/330 ohm voor een TTL versie. De zuiverste signalen vind je op een CPLD of FPGA uitgang, ook weer geen lange draden gebruiken ofwel afsluiten op het einde. Veel clocks heb ik afgesloten met op het einde vb 100 ohm en 100 pf in serie naar de massa. Zo ga je ze DC niet te zwaar belasten terwijl je 100 ohm wel effectief is voor het bloksignaal.

Ik tracht eind deze week een beslissing te nemen maar de kans is heel groot dat ik die koop.

Ik zou graag I2C toepassen samen met mijn FPGA's en ook voor het 4.3" grafisch display aan te sturen is het zoveel gemakkelijker als je die pulstreinen kunt zien. Met een gewone Hameg analoog is dit bijna niet te doen.

Trouwens het wordt straks weer winter, ik moet toch iets doen en meteen kan ik eventueel andere CO gebruikers hier of daar wat helpen.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op (15%)]

Op 13 september 2007 09:59:43 schreef fotoopa:
[...]
Een kristal oscillator geeft doorgaans wel een mooi signaal, tenminste als je de uitgang kort houd of een beetje afsluit. vb 220/330 ohm voor een TTL versie.

Ik bedoel dit soort blokjes, dat geeft dus een mooie blokgolf? En is dat normaal TTL, of hangt dat af van de voedingsspanning die je hem geeft? Heb daar eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, gewoon zo'n ding erin gezet en draaien maar :)

@Jochem_S,
Ja dat zijn de goede oscillator blokjes. Direct op de uitgangspin meten, 5V op de voeding en een 100nF ontkoppeling en alles mag gewoon in de lucht hangen voor de meting.

@P.Techneut,

Dat is een PC versie. Maar ik heb liever een volledige stand alone. In veel gevallen past het mij niet om de PC erbij te nemen. Sampel diepte is slechts 2048 per channel wat heel weinig is.