Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Heb zojuist een aantal metingen gedaan, maar het lijkt nergens op. Echter, als ik op mijn analoge 120 MHz scope meet, dan zie ik dezelfde ongein als op de Rigol. Het lijkt er toch op dat die oscillatortjes geen mooie blokgolf geven, of ik doe iets fout met de ontkoppeling. Enige afsluiting of belasting was niet nodig begrijp ik uit je post hierboven?
Morgen hoop ik op het werk even tijd te hebben om hem aan een toonfiets te hangen.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 13 september 2007 21:37:34 schreef Jochem_S:
Heb zojuist een aantal metingen gedaan, maar het lijkt nergens op. Echter, als ik op mijn analoge 120 MHz scope meet, dan zie ik dezelfde ongein als op de Rigol. Het lijkt er toch op dat die oscillatortjes geen mooie blokgolf geven, of ik doe iets fout met de ontkoppeling. Enige afsluiting of belasting was niet nodig begrijp ik uit je post hierboven?Morgen hoop ik op het werk even tijd te hebben om hem aan een toonfiets te hangen.
Is je probe wel breedbandig genoeg? Een 40 MHz blokgolf ziet er op een 120MHz scoop niet als een blok met scherpe hoeken maar op zijn minst als een sinus met platgeslagen toppen.
Op 13 september 2007 21:37:34 schreef Jochem_S:
Heb zojuist een aantal metingen gedaan, maar het lijkt nergens op. Echter, als ik op mijn analoge 120 MHz scope meet, dan zie ik dezelfde ongein als op de Rigol. Het lijkt er toch op dat die oscillatortjes geen mooie blokgolf geven, of ik doe iets fout met de ontkoppeling. Enige afsluiting of belasting was niet nodig begrijp ik uit je post hierboven?
Ik verwacht meer een sinus dan een blok. Om een blokgolf goed te kunnen weergeven moet de bandbreedte ongeveer 10x de blokgolf zijn. Ontkoppeling op de voeding pin14+ pin7- met 100nF is zeker nodig, de scoop op pin8. Anders eens een lagere frequentie nemen vb 8 of 10 MHz. Maar een mooie blok zal je niet zo snel bekomen met 40 MHz bandbreedte en juist dat wou ik even zien.
Ik heb intussen de software gedownload van die logicPort USB PC logic analyser. Dat is idd enorm praktisch opgebouwd en heel krachtig. Is eigenlijk een 32 kanaals met 2 extra clocks en kan zowel timing als state analyse meten. Die buffers van 2K zijn wel volgens een compress methode en dat ziet er toch beter uit dan verwacht. Ik zoek het allemaal nog wat verder uit. Een probleem is waarschijndelijk als de USB van de Altera USBblasters, dus ook de kit boards verbonden zijn dat waarschijndelijk alle andere USB bezet zijn, maar dit ga ik nog even testen. Dit zou ook voor de rigole een probleem kunnen zijn als je direct de gegevens wilt overdragen terwijl de USBblaster actief verbonden blijft.
Maar messchien weet je reeds uit testen of dit het geval is.
Hier is ongeveer 24MHz, op een uitgang van een CPLD.
Analoge 100MHz HP scope
Rigol 40MHz (realtime sampling)
Rigol 40MHz (equivalent sampling)
Hoop dat de metingen goed zijn, het testprintje had nogal lastige contacten.
Kan je de ingang van de scoop op 50 ohm zetten? Zo ja, probeer dat eens. Aan de uitgang van de oscillator knoop je dan een spanningsdeler (470 ohm naar uitgang en 56 ohm naar GND). Op het knooppunt van de spanningsdeler heb je mooi 50 ohm uitgangsimpedantie, daar meet je met de probe op x1. Je zal dan veel minder last hebben van reflecties en capacitieve loading.
Op 13 september 2007 22:15:04 schreef fotoopa:
Maar messchien weet je reeds uit testen of dit het geval is.
Ik heb die LogicPort (nog) niet. Kan dus geen praktische ervaringen melden. Volg het al wel een tijdje in afwachting van verbeteringen want ik wens net iets meer dan hij reeds heeft.
Voor uitgebreidere digitale LA-metingen lijkt mij een klein beeldschermpje zoals de Rigol heeft een enorme beperking. Hoe maak je daar veel signalen tegelijk op zichtbaar? Werken met D0 ... D15 (zonder eigen labels!) lijkt mij ook onhandig. En als je niet kunt triggeren op hetgeen je wilt zien/onderzoeken, hoe maak je het dan zichtbaar? Zo heb enige bedenkingen.
Op 13 september 2007 22:49:57 schreef subsonik:
Kan je de ingang van de scoop op 50 ohm zetten? Zo ja, probeer dat eens. Aan de uitgang van de oscillator knoop je dan een spanningsdeler (470 ohm naar uitgang en 56 ohm naar GND). Op het knooppunt van de spanningsdeler heb je mooi 50 ohm uitgangsimpedantie, daar meet je met de probe op x1. Je zal dan veel minder last hebben van reflecties en capacitieve loading.
De analoge scope kan op 50 ohm, de Rigol niet denk ik. Zal het een keer uitproberen, kan het nu niet even snel doen. Het printje waar ik op test laat zich ook niet makkelijk aanpassen (allemaal SMD en ik wil er niet op solderen ook).
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
10 MHz blokgolf op een LeCroy LT344L. Gespecificeerde stijg- en valtijden van de blokgolf: 8 ns, maar is beduidend beter. Met de Bandwidth selectie op "off" (= 500 MHz) veranderd de golfvorm niet wezelijk (behalve meer ruis) dan op 200 MHz.
Bedankt madwizard en Freddy voor het nemen van de beeldjes. Ze liggen in de lijn van de verwachtingen, zelfs op de rigole zien ze er nog behoorlijk uit. Je kun ze natuurlijk niet vergelijken met een scoop zoals LeCroy die een zeer hoge bandbreedte bezit maar het geeft toch een goed beeld wat je mag verwachten.
Ik heb intussen al heel wat verder gezocht om mijn aankoop te motiveren. Het blijft een afwegen tussen buget en mogelijkheden. Belangrijk is daarbij echter je eigen prioriteiten vast te leggen en dan je keuze te bepalen.
Mijn voorlopige conclusie is dat ik vooral een goede logic analyser nodig heb, immers een analoge scoop bezit ik. Ik had graag een standalone toestel gehad maar die logicPort is nu eenmaal PC. Bij gelijkaardige specs zou ik standalone kiezen maar die specs liggen voor de logicanalyser van logicPort beduidend hoger en vooral uitgebereider.
Dan heb je het scherm, Rigole is vrij klein, ook het overbrengen naar de PC blijft op kleine basis. Mijn ogen zijn van de jongste niet, in veel gevallen heb ik 2 brillen boven elkaar staan!
Kies ik logicPort dan mis ik de digitale scoop functie. Maar mijn prioriteit ligt op meerdere digitale logische signalen, die hebben voorrang in mijn keuze.
Het grote nadeel van slechts 2K buffer maar met compressie bij logicPort blijkt in de meeste gevallen echter een voordeel. Geen wijziging van signaaltoestanden is geen verbruik in het buffergeheugen. Vooral voor niet kontinue signalen kan dit enorm nuttig zijn omdat je toch op hoge clock rate kunt sampelen en detail informatie kunt bekijken van signalen die 100 den msec van elkaar liggen.
Het aantal kanalen van 16 versus 32+2clk ingangen en time versus time+state analyse maken weer het voordeel voor de LogicPort.
Trigger mogelijkheden zijn enorm verschillend. Daar moet Rogole het onderspit delven, maar dit is nu het belangrijkste deel van een logic analyser. Bij de software GUI zien we hetzelfde senario.
En dan is er het grote prijsverschil, nu nog extra aangewakkerd door de lage dollarkoers, wordt de LA van logicPort minstens 330 euro goedkoper zelfs met de extra opties voor de clipsstekkers.
Maandag beslis ik. Ik heb een goede gewoonte nooit impulsief iets te bestellen. Beide toestellen hebben voor en nadelen en die moet je ieder voor zichzelf afwegen.
Jochem
Voordeel van de Rigol is dan inderdaad het verband analoog/digitaal dat tegelijk op het scherm kan en het feit dat het een stand-alone apparaat is: even naast het project zetten gaat makkelijker dan een hele PC.
De trigger en wellicht protocol analyse (heb niet naar de mogelijkheden gekeken) zijn bij de LogicPort waarschijnlijk veel diverser en dat kan ook weer een groot voordeel zijn.
Nog even wat screenshots van mijn metingen, ik heb hier ook een LA-channel op de oscillator aangesloten om wat te kunnen vergelijken.
(directory even open gezet, geen tijd om alle plaatjes hier in te voegen).
Alle waren uitgevoerd met de probe van Rigol op de 1x stand (dom achteraf, dan gaat hij tot 6 MHz bandbreedte), behalve de bestanden met in de naam "10x probe".
Van de 25.6 MHz meting heb ik ook op mijn analoge Philips (120MHz) nog even de meting met mijn Rigol probe op 10x en de meting met mijn Philips 10x probe (250 MHz) onder elkaar gezet.
Ik ga vanmiddag even de scoop aan een fatsoenlijke functie-generator hangen, want ik vermoed dat mijn opstelling niet echt een mooi signaal produceert, misscihen iets dichter bij het kristal moeten ontkoppelen?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Je zou er natuurlijk ook zelf een kunnen maken rond een fpga
http://www.sump.org/projects/analyzer/
Features
16 channels at 200MHz sampling rate
32 channels up to 100MHz sampling rate
state analysis up to 50MHz using external clock
256KSamples memory
noise filter
complex serial and parallel trigger with four stages
externally available sampling clock to drive add-ons (like ADCs)
connects via EIA232/RS232 (works with usb to serial adapters)
Java based viewing software (see PC Client for details)
I2C & SPI protocol analysis
These downloads are provided without any testing.
Altera DE2: Experimental Port to Verilog for Altera DE2 Board - Source (2007-05-21)
(Contributed by Kenneth Tsang. Uses external SRAM.)
Altera DE2: Experimental Port to Verilog for Altera DE2 Board - Source (2007-05-21)
(Contributed by Kenneth Tsang. Uses internal M4K SRAM.)
Ik heb geen DE2 bord maar zou zelfs overwegen er een aan te schaffen als dit goed werkt.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Tot nu toe al 3 deelnemers!
nog meer geinteresseerde? 
edit: alle niet relevante rommel weg-gesnoeit
[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op (29%)]
Jeroen Boere
Jeroen, niet om het een of ander, maar waarom organiseer je eigenlijk een 2de actie? Je hebt zelf toch al zo'n scoop?
Verder lees ik nogal weinig ervaringen van de 21 mensen die deze scoop al bezitten. Ook geen negatieve dat dan ook weer niet. Hebben ze hem wel uitgepakt of blijft ie langer mooi in het cellofaantje?
Zodoende heb ik ook nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ver die logic analyzer nou eigenlijk komt.
Ik heb tot nu geen slechte ervaringen met m'n rigol.
De laatste maanden heb ik alleen niet zoveel tijd ervoor gehad, dus
niet heel veel meegespeeld.
Jeroen Boere
Op 23 september 2007 14:17:41 schreef la la lampje:
Jeroen, niet om het een of ander, maar waarom organiseer je eigenlijk een 2de actie? Je hebt zelf toch al zo'n scoop?Verder lees ik nogal weinig ervaringen van de 21 mensen die deze scoop al bezitten. Ook geen negatieve dat dan ook weer niet. Hebben ze hem wel uitgepakt of blijft ie langer mooi in het cellofaantje?
Zodoende heb ik ook nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ver die logic analyzer nou eigenlijk komt.
je laatste vraag kan ik niet zo 123 beantwoorden.
Waarom ik een tweede IA organiseer? omdat er een paar mensen vorige keer de boot hebben gemist en aan hebben gegevens alsnog mee te willen doen.
Op 23 september 2007 14:17:41 schreef la la lampje:
... hoe ver die logic analyzer nou eigenlijk komt.
Rigol is een goed universeel instapmodel, maar komt als LA niet erg ver.
Misschien staat hier de info die je zoekt:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/49834/1/1042CD
Anders kunnen LA-vragen vermoedelijk hier wel beantwoord worden.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/52190/4
Of er zelf een topic over openen?
(Dan kan Jeroen dit [IA] topic enigszins schoon houden.)
Jeroen Boere
Op 23 september 2007 14:56:06 schreef P.Techneut:
[...]
Of er zelf een topic over openen?
(Dan kan Jeroen dit [IA] topic enigszins schoon houden.)
graag! 
't Is inderdaad eigenlijk heel logisch en ook redelijk dat een vraag over de specificaties van deze scoop als topic-vervuiling wordt beschouwd...
Sorry, ik zal het niet meer doen.
Jeroen Boere
Op 23 september 2007 18:48:55 schreef la la lampje:
't Is inderdaad eigenlijk heel logisch en ook redelijk dat een vraag over de specificaties van deze scoop als topic-vervuiling wordt beschouwd...Sorry, ik zal het niet meer doen.
was meer gericht aan p.techneut... voordat het weer een topic gaat worden waar gerefereerd word naar een alternatief.
als antwoord op je vraag: als ik een bron had waar ik 100 MHz uit kon toveren dan had ik dat graag voor je gedaan, helaas heb ik dit niet. tot zover heb ik al een paar keer mijn LA gebruikt op een vele lagere frequentie.
Ik kan je slechts verwijzen naar de website van de fabrikant:
http://www.rigolna.com/products_ds1000.aspx
letwel: de site word in firefox slecht weergegeven, in IE geen enkel probleem
[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op (13%)]
Jochem
Op 23 september 2007 14:45:24 schreef Jeroen Boere:
[...]
Waarom ik een tweede IA organiseer? omdat er een paar mensen vorige keer de boot hebben gemist en aan hebben gegevens alsnog mee te willen doen.
Ik dacht dat wij afgesproken hadden dat je de boot-missers even door zou sturen, omdat ze bij Rato tegen dezelfde prijs en voorwaarden terecht konden. Ze hadden dan zo individueel daar kunnen bestellen en het apparaat meteen uit voorraad thuis gehad.
Lijkt mij handiger en sneller dan op deze manier via een IA met tussenpersoon te bestellen. Tenzij jij er wat aan overhoudt, dan begrijp ik het.
Jeroen Boere
Op 23 september 2007 21:29:08 schreef Jochem_S:
[...]Ik dacht dat wij afgesproken hadden dat je de boot-missers even door zou sturen, omdat ze bij Rato tegen dezelfde prijs en voorwaarden terecht konden. Ze hadden dan zo individueel daar kunnen bestellen en het apparaat meteen uit voorraad thuis gehad.
er iets aan overhouden doe ik niet.
Daarnaast... afgesproken? beetje groot woord... ik heb je vriendelijk bedankt voor het aanbod dat je deed.
Tevens heb ik geen enkele ervaring met Rato, ik wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar met elquip heb ik ervaring, en die ervaring is me goed bevallen.
Dus waarom een nieuwe risico nemen als je bepaalde feiten al zeker hebt? Wellicht dat jij dat graag doet, maar ik niet 
Ik prefereer de methode die ik nu hanteer, "u have to deal with it!" en anders niet meedoen zou ik zeggen 
Jochem
'Afgesproken' in mijn ogen wel ja, want jij wilde liever niet dat ik het in het (vorige) Rigol IA topic zou vermelden, en dus zou jij nakomers doorsturen naar mij zodat ik ze in contact zou kunnen laten treden met Rato.
Maar het is mij alles best, ik dacht je gewoon de moeite van een nieuwe IA te kunnen besparen. Succes!
Jeroen Boere