Regelbare labvoeding elektuur 1982.

Ik heb een paar vraagjes:

Is het goed als ik een fan aan de achterkant van de kast maak en deze lucht viakarton naar mijn koelblokken begelijd? (2 á 3 cm rechtdoor)?

En de elco die er in zit is een:
Sprague
8D 4700 uF 63V
Din 41316..

Ik heb nog wel een rooie FACON 10,000 uF
VL 50V
VI 62V liggen.. welke kan ik het er best inzetten/laten?

En als het helemaal niet meer kan kan ik dan deze b estellen? : http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&pr...ductId=…

en waar kan ik 1000uF axiale elcos nog krijgen?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Beide elco's oud? Zet er nieuwe in, kost wat, heb je wat, en de eerste tig jaar geen omkijken.

Axiale elco's: http://shop2.idd-electronics.com/index.php?cPath=666_667_668

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Mijn elec. shop heeft een 1000uf elco 25V voor 0.95 cent.. deze haal ik dus..
Hij heeft ook een axiale 4700uF 50V elco voor 4.95 kan dit er in? deze is dus 50V en geen 63!

Die facon heb ik ergens afgesloopt en weet ik dus niet of het oud was.. kwam van een regelprint van een industrie deur

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op de radiobeurzen hebben ze mooie blauwe :P lowesr elko's van BC components. 4700uF/40V. Ze kosten geloof ik 1,50 euro.

Henry S.

Moderator

Wat is de spanning over de elco?

Zonnepaneeltje:
22 sept. ook?

Henry: Over de elco: Als de potmeter voor spanning dicht staat 45.3 en als ie helemaal open staat 44.7..

Dus 50V zal net goed gaan? of is dit te krap?
dus op de beurs moet ik even opletten op 50V elcos? 4700 uF en als het kan meer in een axiale behuizing?

en hoe kan ik die elco het snelst ontladen voor ik er aan ga klooien? gewoon ff draadje aan de plus en min?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op woensdag 12 september 2007 16:56:35 (16%)

benleentje

Golden Member

ALs ik me niet vergis moet je ca 10% onder de max spanning van de elco blijven.

!0% van 50V is dus 5V ===--- JE houd dus 45V over dus het kan.

Is het goed als ik een fan aan de achterkant van de kast maak en deze lucht viakarton naar mijn koelblokken begelijd? (2 á 3 cm rechtdoor)?

Als het mar 2 a 3 cm is zou ik dat karton weglaten dan heeft de rest van de kast ook nog koeling.

Maar het mag natuurlijk we. Je kan ook de het hele koelblok met karton inpakken dan moet de lucht persee door de vinnen heb ik hier met mijn processor koeler gedaan. Scheelde weer 4 graden.

Maar alluminium plaatjes heb ik er voor gebruikt ziet er wat mooier uit dan karton.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 12 september 2007 17:09:54 (65%)

Henry S.

Moderator

Maar is krap aan... Ik prefereer 63V.

Op 12 september 2007 16:45:21 schreef Technojunk:
en hoe kan ik die elco het snelst ontladen voor ik er aan ga klooien? gewoon ff draadje aan de plus en min?

Ik denk dat het was met een weerstandje van 1k

benleentje

Golden Member

JA bij spanning van 50V kan je beter maar voorzichtig aan doen. Het is al geen veiligspanning maar.

Oke.. dan ga ik op zoek naar 63 volt!

En moet het fannetje blazen naar de koelribben? of moet hij de warme lucht afzuigen?

Waar heb je de behuizing dan vandaan als hij niet bij Conrad weg komt? :)

Mijn oma's zolder ;) Was een oude scoop behuizing.. (klein scoopje.. kleiner dan een normale)

Op 12 september 2007 17:05:31 schreef benleentje:
ALs ik me niet vergis moet je ca 10% onder de max spanning van de elco blijven.

Het kan, maar ik hanteer een veelgenomen regel van 25% ademruimte. En als het nu juist slecht uitkomt, ga je tot 20%.
Maar te dicht op limieten gaan zitten is nooit goed, zeker niet bij oude elco's, en waar inschakelpieken kunnen optreden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten