+5V heel schone spanningsregelaar

Ik heb last-minute nog besloten een aanpassing aan mijn project te doen. Ik zal eerst even wat uitleggen:

De WM8816 volumecontroller heeft een analoge en digitale Vcc. Deze zijn beiden 5V. Volgens de datasheet (die volgen we toch allemaal?) MOETEN die twee pinnen aan elkaar komen. Tevens moet die voeding heel schoon zijn. Da's de situatie.

Nou dacht ik.. als ik ze aan mekaar moet knopen, dan moet ik dus de digitale 5V wel heel goed ontkoppelen met spoeltje/C als LP filter.

Toch geeft me dat niet een geruststellend gevoel. Dus kreeg ik het idee.. Als ze dan aan elkaar moeten zitten, dan de digitale en analoge voeding op een dedicated +5V regelaartje. Dan zijn de spanningsnivo's van de digitale seriele interface nog steeds juist, maar het ding is dan wel volledig 'los' van de digitale +5V.

Als het volume niet geregeld wordt, dan staat er geen enkel signaal op de digitale besturingslijnen. Zelfs geen clock. Die clockt alleen tijdens data overdracht. Dus er komt in rust geen interferentie dat ding in.

Maar nu is de vraag... ik heb 15V reeds gereguleerd voor de analoge ingangstrap van de amp. Als ik daar nu nog een regelaartje achter zet, zou ik gebakken moeten zitten. Het IC neemt niet meer dan maximaal een 10mA worst case op. Dus dan zou de regelaar maximaal 100mW moeten dissiperen.

Ik wil geen TO92 7805 gebruiken, maar ik zoek iets dat zeer zuiver regelt, hooguit enkele uV regelruis heeft. Iemand een idee welk soort regelaar ik het beste gebruiken kan? Moet wel enigsinds makkelijk te verkrijgen zijn bij (web)shops :)

benleentje

Golden Member

Mischien wat me referentie spanning's ic's. Dus nauwkeurige broetjes van de 7805 met betere toleranties van de uitgangs spanning.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rbeckers

Overleden

Bij deze belasting kan een REF02 Voltage reference gebruikt worden.

Maar is volgens mij mischien zelfs te goed.
Ruis is te beperken met een condensator.
REF02 heeft wel o.a. uistekende load en line regulation

Als je voor 'heel schoon' wilt, walt jung heeft op zijn site nog wel wat leuks staan. Kijk voor de aardigheid maar eens op http://waltjung.org/Regs.html

Met een simpele LM317 kom je volgens mij al een *heel* eind.

[Bericht gewijzigd door alex278 op dinsdag 2 oktober 2007 22:09:37 (18%)

Ik heb het niet uitgezocht, maar als een zeer ruisvrije regelaar door een nette PSRR (men noemt 80 dB..) en/of andere ruis in theorie geen zin heeft zou ik dat niet doen, omwille van de elegantie.

Let op de waarschuwing voor latch-up in hetzelfde stukje in de datasheet, zorg dat beide voedingsspanningen tegelijk opkomen.
Gewoon goed lokaal ontkoppelen van beide VDD's icm een groundplane lijkt mij de eenvoudigste manier om daar aan te voldoen.
Meer gescheiden oplossingen lijken risicovol of worden al snel ingewikkeld, en kennen volgens mij weinig voordelen.

Houd lawaaierige logica wel een eind uit de buurt, een aparte +5 voor de volumeregelaars en dergelijks als geheel lijkt niet onzinnig.

Hubie

Special Member

Daar zijn speciale ontkoppel C's voor op de markt,dit zijn C's met 3 aansluitingen,middelste = + en 2 buitenste =GND
Zijn o.a.te koop bij Kent,ze kosten (bijna) niets.
Ik pas ze al jaren toe in H.F.voedingslijnen en heb er goede ervaringen mee.

Een losgekoppelde eigen voeding geven is een must heb ik me gerealiseerd. Het is nl ook zo dat er op de digitale +5V 7Khz spikes aanwezig zijn door PWM van LEDs. Welliswaar is dat deel ontkoppeld en zit ver weg van de analoge trap. Maar met deze +5V ook die WM8816 voeden, hoe goed ontkoppeld ook lijkt me geen goed idee.

Nu heb ik al een clube REF02's liggen en gebruik ik op de zelfde print er al 2, als referenties voor ADCs in de ATmegas op het bordje. Eigenlijk niet bij stilgestaan dat vanwege de minimale voedingseis van de WM8816 ik ze ook als gestabiliseerde voeding kan gebruiken. Met wat schuiven en duwen in het print ontwerp is er nog wel ruimte te maken voor nog een DIL8, dus doe ik dat mooi :)

Bedankt allen voor het meedenken. Zou een flinke bummer zijn als na het in elkaar zetten van de schakeling ik rommel uit de voorversterker te horen zou krijgen O.o