Ik wil een voltmeter maken, waarvan ik de waarden kan uitlezen op de pc zodat ik daarvan een log kan maken.
Na wat rondkijken, begrijp ik dat ik eigenlijk niets anders nodig heb dan een analoog - digitaal converter en een beetje software.
Veel analoog - digitaal converters, zoals deze:
http://www.conrad.nl/goto/?product=190226
hebben een ingangssignaal tussen de 0 en 5 volt. Dit terwijl ik tussen de 10 en 35 volt wil meten. Uit andere post begrijp ik dat een weerstand in serie dat probleem zou moeten kunnen oplossen, hoe kan ik bepalen welke waarde deze moet hebben?
En, hoe precies wordt de meting dan, vanuitgaande dat het een 10 bit bit AD converter is?
Klopt mijn redenatie en is bovenstaand een goede methode om het doel (volt data logger) te halen?
Alvast bedankt,
Joshua
10 bits zegt niets over de nauwkeurigheid, alleen over de resolutie (210 = 1024 stapjes)
De nauwkeurigheid zal vaak afhangen van de gebruikte referentie.
Voor een nauwkeurige meting is een doordachte opbouw van de meetopstelling van belang.
Uw link geeft overigens geen losse DAC, maar een compleet product - een achtvoudige analoge interface voor RS232 met de door u genoemde specificaties.
benleentje
Golden Member
Als je tot 35V wilt meten zal je een spannings deler moeten maken.
35V--o
|
W
W
W
|
o------- 5V
|
W
W
W
|
OV---0--------0V
Als je de spanningsdeler met ee stoom van bv 1mA laat werken is het makkelijk.
Bovenste weerstand is dan 30k ohm
en de onderste - 5K ohm.
Echter 10V zan dan 10/35 * 5 = 1.43V zijn. Je zal dus een deel van de resolutie niet kunnen gebruiken. Alleen van 1.43 tot 5V.
Er zijn Ad converters waarbij je dan de Vref- kan weizigen zodat die Vref- 1.43V is en de converter daar vanaf 0 begint.