hallo iedereen,
ik wil een robotarm gaan maken met cilinders. ik heb bij conrad al een compressor gevonden. ik weet niet of het een goede is, maar ik zal het bestelnr. geven:482972-89 of 854846-89. ik kan alleen geen cilinders vinden. ze zijn wel bij farnell te koop, maar die kosten bakken met geld om er 3 te krijgen. het mogen ook eventueel servo's zijn, maar dan wil ik wel een schema om die servo's te besturen. wie helpt mij? ik zoek ook nog een tekening voor de constructie.
vipsie
Het mooiste zijn de muscles van Festo. Die zien er uit als echte spieren maar zijn helaas bijna net zo duur als gewone cylinders.
Schema's om servo's te besturen zijn voldoende te vinden. Methodes ook.
Je kunt ze al eenvoudig besturen met een 555, het kan iets spannender met een PIC (of AVR).
Als je googled (afbeeldingen) op "servotest" vliegen de schema's je om de oren.
Bij een PIC (of AVR) staat er in de datasheets al een bak informatie waar je wel een avondje zoet mee bent.
Lucht zou ik even vergeten. Dat is een hele kluif als je daarmee wilt positioneren. Niks voor beginners. En bovendien erg duur.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (10%)]
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
misschien kun je strekkers en trekkers maken met plastiek spuiten ( in alle maten te krijgen bij een apotheker? ) je zult wel 5/2 ventielen of zo nodig hebben om deze te besturen.

René Kramer
Ook tegenwind gaat liggen.
Pas op met dit soort compressors, mijn ervaring leert dat deze dingen vaak stuk gaan door oververhitting, te wijnig smering en door slijtage problemen.
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
ik zou je ook aanraden om met servo's te beginnen, je hebt er al voor minder dan 5 euro/stuk. En ze zijn zeker krachtig genoeg om er een speelgoed-robotarm mee te maken.

@rene kramer dank je wel voor de tip. ik heb thuis zelf al wat met technisch lego geprobeert, maar dat was ook met cilinders enzo, maar ik kan daar wel wat foto van maken en misschien kan iemand dan de cilinders omzetten naar servo's/motoren.
vipsie
René Kramer
Ook tegenwind gaat liggen.
Ik zou idd ook servo's gebruiken, dan kan je hem nog vrij precies programmeren ook.
Het voordeel is dat je altijd weet waar hij is, en dat de servo zelf er voor zorgt dat hij zijn positie houd.
Hoi vispie,
Ik ga dit of volgend weekend een robotarm ver af maken. in ieder geval de knijparm lijkt op die van jouw. Je zou kunnen "spieken" hoe ik het gemaakt heb, het is vrij eenvoudig te maken.
Gr. Rik
bedankt rik, maar uit welk materiaal heb je hem gemaakt en hoe groot is ie? zou je er wat maten bij kunnen geven ofzo?
trouwens het is vipsie ipv vispie!
GJ, heb je ook een lijst van de componenten en hoeveel servo's stuurt ie aan?
vipsie
[Bericht gewijzigd door vipsie op (19%)]
word jouw arm dan bestuurd via een joystick .
Hoeveel til kracht heeft jouw arm?
Moet in de volgende fase van mijn eindwerk ook een robotarm gaan gebruiken dus wel ook wel geintreseerd in wat extra informatie
Conrad heeft wel cilinders voor je, bv : 581969 - 89
Je kunt ze opzoeken in het business gedeelte en dan het bestel nummer invoeren op het consumer gedeelte en voila...