Ik heb een Fluke 73 DMM (Rev. T). Op zowel het Ohm bereik als de diodemeting, krijg ik een foutieve nulwaarde.

De meter aanzetten verloopt correct. De volt en Ampere bereiken lijken correct (kortgesloten ingang geeft 0.00). Als ik echter in het Ohm bereik de ingang kortsluit, of laag-ohmige waarden tracht te meten, gaat het verkeerd. Zet ik de meter aan en kies vervolgens het Ohmbereik en sluit de ingang kort (0 Ohm dus, of iets in die buurt), dan geeft de meter iets van 70 Ohm aan, teruglopend naar 40, 30, 20 Ohm. Echter is dit nooit een stabiele indicatie (loopt dus).

Weet iemand wat er aan de hand is, en of ik dit zelf kan repareren?

Al een nieuwe batterij geprobeerd ?

Onlangs een Duracell Alkaline 9Volt ingezet... spanning aan de klemmen ca. 9,4 volt... Lijkt me niet de reden van de storing.

Kijk eens of je hetzelfde beeld ziet bij de diodetester (doorpiepen), als daar de spanning geleidelijk stijgt of daalt dan zit je met slecht contact, waardoor je een condensatoreffect krijgt.
Nieuwe meetsnoeren proberen (normaal heb je 0.3 à 0.7 Ohm weerstand over je meetsnoeren), als dat niet helpt even binnenin kijken of er slechte contacten in zitten.

De diodetester geeft inderdaad hetzelfde beeld.

De snoeren: ik heb het ook geprobeerd met andere snoeren, maar dat geeft ook hetzelfde resultaat.

Slechte contacten: ik heb de schakelaar (binnenin) bekeken en die lijkt in orde. Het manipuleren van de veercontacten gaf geen ander beeld. Ook heb ik het ding (zo goed en kwaad als het kon) gereinigd, maar ook dat gaf geen verandering.

Kan eventueel ook een slechte soldering zijn. Of het moet opnieuw afgergeld worden.

Er moet toch echt wel ergens een slecht contact zitten.
Om de fout te lokaliseren, kan het handig zijn om eens een bekende stroom en spanning te meten. Als de stroom wel een goeie waarde geeft, en een spanning niet, zit het em tussen de +aansluiting en daar waar de stroommeting bijgevoegd wordt bij de spanningsmeting.

Opnieuw afregelen lijkt me quasi onmogelijk, een fluke blijft gewoon werken (al een hele hoop fluke's gecalibreerd, alle waarden over het hele meetbereik blijven verbazingwekkend dicht bij de juiste waarde liggen).

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op (25%)]

Garantie?
Lifetime warranty....

Dom idee:
Heb je de zekering(en) als eens bekeken/vervangen?

Op 20 oktober 2007 23:04:56 schreef kpm:
Dom idee:
Heb je de zekering(en) als eens bekeken/vervangen?

De zekeringen worden enkel gebruikt voor de stroommeting, bij spanningsmeting (dus ook diodetest en ohmmeting) komen ze er niet aan te pas.

@Videomodulator: Misschien heb je gelijk, dat er ergens een slecht kontakt zit. Ik heb naast de Fluke ook een Philips 4,5 digit multimeter, die ik als referentie meter kan gebruiken. Bij de Fluke is het probleem niet het meten van spanning. Dit heb ik al gecontroleerd en voor DC werkt het perfect. Stroom meten is met de Fluke 73 (1e serie) wel iets moeilijker omdat er uitsluitend een 10A bereik op zit. Met een PC voeding en een lastweerstand (6,8 Ohm/140W) moet daar wel uit te komen zijn.

Mij valt op, als ik door de verschillende weerstandsmeetbereiken van de Fluke loop, dat verschillende bereiken bij kortgesloten ingang een negatieve weerstand aangeven.

@KPM : Er zit geen zekering in. Het 10A bereik is niet gezekerd en zoals Videomodulator schrijft, worden de andere bereiken niet gezekerd, wel electronisch beveiligd.

@Chipje: Inmiddels ook de Fluke organisatie gemaild en om suggesties gevraagd.

Op 21 oktober 2007 00:02:47 schreef esgigt:
[...]
Mij valt op, als ik door de verschillende weerstandsmeetbereiken van de Fluke loop, dat verschillende bereiken bij kortgesloten ingang een negatieve weerstand aangeven.
[...]

Het zou zomaar kunnen dat weerstandsmeting geimplementeerd is als spanningsmeting waarbij er een constante stroom door de te meten weerstand wordt gejast.
Aangezien je spanningsmeting wel stabiel is en je rotte contacten min of meer uitsluit, zou ik in *dat* geval eens zoeken naar een klapperende stroombron.

Voor wat betreft die stroommeting: bij lage spanning / lage stroom je labvoeding kortsluiten en dan langzaam de stroom opvoeren (houd er rekening mee dat die 10A wel eens slechts een beperkte tijd gemeten zou mogen worden). Zie je snel genoeg of het spul synchroon loopt.

Op 21 oktober 2007 08:57:49 schreef Marco69:
[...]
Aangezien je spanningsmeting wel stabiel is en je rotte contacten min of meer uitsluit, zou ik in *dat* geval eens zoeken naar een klapperende stroombron.

IK heb een vermoeden waar die stroombron zit. Echter denk ik dat ik deze theorie ook kan uittesten door de Philips in mA bereik aan de Fluke te hangen, dan kan ik ook zien of de stroombron stabiel is.

Inmiddels van Fluke een response gehad: Waarschijnlijk een vuile printplaat.
Remedie: Schoonmaken met gedemineraliseerd water ( en daarna 24 uur op 50 graden drogen)of met isopropyl-alcohol en goed fohnen. Ga ik dit weekend eerst eens proberen...