Hallo Allemaal,
Voor een aantal simpele zelfgemaakte robotjes, wil ik een universele snelheidsregelaar maken voor de elektromotoren.
Ik heb de PWM motorregeling gemaakt uit de schakelingen sectie op basis van een NE555. Nu wil ik dat graag combineren met een variabele spanning van 1,5 tot 12 volt, zodat ik'm voor motortjes van verschillend voltage kan inzetten.
Ik wil dus een apparaatje met 2 draaiknoppen. 1 voor het voltage en 1 voor de PWM.
Nu staat er bij de schakelingen een variabele voeding op basis van een LM 317. De vraag is: Kan ik die voeden met de pulserende output van de PWM motorregeling? Of voorziet iemand problemen?
Ik kan de boel omdraaien. Eerst de spanning regelen en het dan pas PWM'n. Dat is echter lastiger omdat de PWM schakeling minder flexibel is met voedingsspanning.
Voor de volledigheid: het zwaarste motortje trekt in geblokkeerde stand zo'n 1,5 ampere.
Groet, Boris.
PWM motorregeling: www.circuitsonline.net/circuits/view/17
LM 317 voeding: www.circuitsonline.net/circuits/view/32
EdwinNadorp
Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
Ik snap niet goed wat je bedoelt.
Door PWM te gebruiken maak je er toch al een spanning van die lager is zodat de motor langzamer gaat draaien ....
Wil je naast pwm ook nog de maximale bronspanning kunnen regelen?
Mischien is de truuk die hier gebruikt iets voor jou:
http://www.picbasic.nl/images/schema_cursus7n.gif
De NE555 laat je aan de 12 volt, de motorspanning regel je met de LM358 van boven ...
klein is fijn
Moderator
Op 6 november 2007 21:14:24 schreef EdwinNadorp:
Ik snap niet goed wat je bedoelt.
Door PWM te gebruiken maak je er toch al een spanning van die lager is zodat de motor langzamer gaat draaien ....
Nee, de maximale spanning blijft gewoon gelijk. Stel je sluit een 1.5V motor aan dan doet ie het wel netjes als je je 12V pwm op 1% zet, maar als je het op 50% draait dan brand je motor gewoon eruit.
Op 6 november 2007 21:00:26 schreef Boefje:
Ik kan de boel omdraaien. Eerst de spanning regelen en het dan pas PWM'n. Dat is echter lastiger omdat de PWM schakeling minder flexibel is met voedingsspanning.
Bijna. De motorregeling hang je gewoon aan de 12V. Behalve de BUZ11, die hang je met de drain aan de motor. De andere kant van de motor hang je aan de positieve uitgang van de regelbare voeding. Beide grounds aan elkaar en klaar.
Op 6 november 2007 21:30:55 schreef Boefje:
[...]Bijna. De motorregeling hang je gewoon aan de 12V. Behalve de BUZ11, die hang je met de drain aan de motor. De andere kant van de motor hang je aan de positieve uitgang van de regelbare voeding. Beide grounds aan elkaar en klaar.
[/quote]
Dank, dat ga ik eens proberen... 
[Bericht gewijzigd door Boefje op (22%)]
Het heeft even geduurd, maar nu ik alle onderdelen bij elkaar heb en er nog eens goed naar kijk, snap ik het nog niet helemaal.
[...]Bijna. De motorregeling hang je gewoon aan de 12V. Behalve de BUZ11, die hang je met de drain aan de motor. De andere kant van de motor hang je aan de positieve uitgang van de regelbare voeding. Beide grounds aan elkaar en klaar.
Die BUZ11 hangt toch al met zijn drain aan de motor? Waarom dat behalve?
Dus simpelweg de motor aan de plus van de regelbare voeding en grounds aan elkaar. Of bedoel je nog iets? Kan D3 gewoon blijven zitten?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
Over motor kan een ontstoorcondensator worden geplaatst. Deze mag niet groter zijn dan 47nF, liever dient deze in het geheel niet te worden toegepast.
Wat is het nadeel van een onstoorcondensator?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/