Beste allemaal, een korte vraag, Hameg HM1000 goede keuze of niet?

kort antwoord : hangt er vanaf wat je ermee wilt doen. maar hameg is goed ja...

Op mijn werk herstellen van apparatuur (medische toestellen en andere). Telefoons herstellen, UPS-sen en nog veel meer.

HM2005 is een nog beter keuze.

HM1000 is een 100 MHz scoop
de HM2005 is een 200 MHz scoop, analoog.

Houd er wel rekening mee dat je bij het meten aan signalen boven de 100MHz speciale probes nodig hebt (FET probes of weerstandsverzwakking). Normale probes hebben een veel te grote ingangscapaciteit. Een goede scope die boven de 100MHz gaat heeft daarom altijd 50 Ohm ingangen.

Een Hameg 1008 is een goede scoop en een 2005 is ook een goede scoop.
Maar ze zijn erg (te) verschillend om met elkaar te vergelijken.

Criteria voor een scoop keuze (volgorde staat ter discussie):
- prijs
- bandbreedte/samplefrequentie
- aantal kanalen
- extra's zoals FFT, RMS, logic analyzer, communicatie, etc.
- gebruik/ervaring

Er zijn diverse scoopmerken, o.a.: Rigol, Tektronix, Hameg die scoops leveren tussen 1000 en 2000 Euro.
Hameg gebruikt klassieke scoopbuizen, andere merken zijn zo ongeveer overgestapt naar LCD.

Hameg scoopjes zijn wel fijne scoopjes, maar ik denk dat je eerder baat hebt bij een digitale scoop, heb zelf een Hameg combi-scoop en dat zijn fijne scoopjes voor de meeste basic metingen.
Zelf ben ik een Tektronix fanboy :-P maar er zijn ook nog wel een paar andere merken die bijna-net-zulke-goeie kijkglazen maken als Tektronix ;-)
Dagelijks mag ik hier mee werken:

http://www.inotek.com/Catalog/Photos/tekTDS3000.jpg

Fijn scoopie, als hij meer geheugen had gehad en een paar extra math functies zou ik het beschouwen als de ultime scoop.

Misschien is deze wel wat, voldoende bandbreedte, voldoende samplerate en lekker diep geheugen, prijs is ook nog betaalbaar:

http://nl.farnell.com/jsp/Test+Equipment/Oscilloscopes/HAMEG/HM1508-2/…

Ik moet ook zeggen dat Hameg wel zeer goede kwaliteit levert uit ervaring, aan aanvaardbare prijs. Ik heb de mijne ook al 15jaar.
Ze zijn niet de goedkoopste in hun marktsegment maar wel Duitse Gründlichkeit. En hebben analoog, digitaal en combiscopes, wat een zeer mooie oplossing is.

Natuurlijk heeft Rigol/GoodwillInstek/Agilent/LeCroy ook gene rommel, ieder zijn segment.

Hoe het nu de dag van vandaag gesteld is met Tektronix weet ik niet, maar ze zijn vroeger een heel pak klanten kwijtgeraakt door een misser van formaat. Free_electron kan daar veel meer over vertellen. Ik laat de eer aan hem.

- - big bang - -