hey,

kennissen hebben me eens vertelt dat je op een brommer die ac geeft beter met een analoge meter meet,
ik denk dat dit wel best is want als je parallel een volt meter erover plaats veranderen de spannings waardenen krijg je een verkeerde meeting met een digitale kan dat door die inwendige enorme weerstand van iets van ong 1Mohm.

en dat een analoge meter dus weinig effect daar op heeft??

ik vraag me dus af welke het beste is in welk geval,en of een analoge ook meetingen kan hinderen??

Een digitale meter heeft nogal last van snel veranderende spanningswaarden.

Bij een bromfiets kan dit het geval zijn, het display toont dan allerlei waarden en een juiste aflezing wordt dan moeilijk.

Digitale meters worden daarom soms uitgerust met een zg bargraph , een soort LED-vu waar mme dan die spanning ongeveer kan worden bepaald.

Analoge meters hebben daar geen last van.

Echter, bij analoge meters speelt de iwendige weerstand een grotere rol, deze is nl veelal lager dan bij een DVM en daarbij ook nog eens afhankelijk van het ingestelde bereik.
De Ri wordt hier opgegeven in ohms/volt. en ook dat kan per meter verschillen.
Na lang sparen was ik indertijd in staat een meter te kopen van 50K/V, in het 10V bereik was dat dus "maar" een belasting van 500K op je meting in een (buizen)circuit.
Vorige week zag ik in een duitse bouwmarkt nog die ellendige 4K/V minimeters waarmee je dus helemaal niets kunt doen

Analoge meters vereisen dus meer denkwerk en hebben vaak geen AC-stroom bereiken
De nadelen van dig. kunnen worden gecompenseerd met optie's zoals bargraph en een "low imp"knop