Zoals gezegd 20VA is niet altijd 20Watt.
Aangezien het apparaat niet warm wordt verbruikt hij ook niet veel vermogen. Lijkt me verder niets mis mee.
Het opgenomen vermogen kan best bijvoorbeeld 3 Watt zijn, terwijl je 20VA meet.
Ik meet op dit moment ook 66 VA als ik mijn laptop heb aangesloten zonder batterij erin. Dit is volgens mij ook een te hoge waarde vermits deze normaal tussen de 30 W en 40 W zou moeten liggen. Kan het dan ook best mogelijk zijn dat ik wel rond deze waarde zit maar eigenlijk niet de juiste meet methode hiervoor gebruik?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb net even gemeten. Mijn laptop hier gebruikt 57 VA bij cos phi van 0.65, dus ~37 watt. Kan dus wel ongeveer kloppen.
Zonder belasting gebruikt de adapter 9 VA bij cos phi 0.33, is dus 2.97 watt...
Hey bedankt om dat even te testen. Ik heb ups al gebeld voor de laptop te komen ophalen maar ik ben nu sterk aan het twijfelen om dat door te laten gaan. Maar langs de andere kant heb ik met dezelfde energiemeter ook 5 andere laptops getest en deze geven allemaal een waarde tussen 30 en 40 VA, de mijne dus 66 VA. Dan is de waarde voor mijn laptop toch nog een pak hoger dan de rest.
Dat zal niet zijn omdat de laptop defect is, maar omdat hij simpelweg meer verbruikt.
En dat kan een behoorlijk aantal oorzaken hebben zoals een andere configuratie ( niet iedere CPU is even energie zuinig ) andere HDD, al dan niet in gebruik zijn van die hdd, lichtsterkte instelling van het beeldscherm (dat scheelt veel !), "spannendere" videokaart, scherm afmeting, enz ...
Maar ook softwarematig, als de cpu meer te rekenen heeft zal hij meer stroom verbruiken, bij een laptop is dat effect nog wat heftiger omdat bij veel cpu's de kloksnelheid wordt terug geschroeft als hij weinig te doen heeft, ook achtergrond programmatuur die af en toe eventjes wat moet doen kan ervoor zorgen dat de cpu op volle snelheid blijft tikken.
66W is zeker niet extreem voor een laptop, maar ook niet te zuinig.
Het zou best kunnen dat je watt meter 20VA aangeeft als je dapter er alleen aan hangt, maar zonder een cos phi ben je met die waarde helemaal niets wijzer, en ook je gemeten 60VA zeggen dan niet veel.
Ik zou de test eens doen met een "echte" Watt meter want bij 20W zonder load kun je die arme voeding nog maar amper vast pakken.
-edit-
Dubbeltopic gemerged, de vraag van Pilli was :
Hoi allemaal,
kunnen jullie mij even helpen met het volgende.
Ik heb een adaptor van een laptop en deze heeft als output 19 V en kan 4,7 Ah geven. Nu heb ik er een energiemeter op aan gesloten en de adaptor niet geconnecteerd met de laptop. De meter geeft 220 V bij spanning, 90 mA bij stroom en 20 VA bij vermogen aan. Die 20 VA of 20 W berekend hij door 220 x 0.09 = +/- 20 VA. Betekend dit nu dat deze adaptor 20 W verbruikt of 19 V x 0.09 A = 1,71 W.
Met andere woorden moet ik die 220 V gebruiken of die 19 V bij de berekening van het vermogen verbruik van de adaptor?
Kan iemand mij hierop het antwoord geven?
[Bericht gewijzigd door Sine op (23%)]
pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
Ik had hier graag nog iets aan toegevoegd ivm met de batterijen daar in voorbije posts hier was verkeerde dingen tussen zaten:
- ELKE batterij die ontladen is dient zo snel mogelijk weer opgeladen te worden daar door de eigen interne weerstand van de batterij deze nog verder kan ontladen en in diepontlading kan terecht komen. Een ontlading van een batterij door eigen interne weerstand (trage ontlading) is trouwens véél schadelijker dan een batterij "snel" te laten ontladen.
- Een autobatterij gebuiken voor je laptop te voeden is, buiten het feit dat het onpraktisch is, ook niet je dat. Een autobatterij is van constructie zo dat ze bedoeld is om kortstondig véél vermogen af te geven (paar keer na elkaar). Wil je een batterij die lang en continu vermogen afgeeft dan heb je een zogenoemde "statische batterij" nodig.
- Hierbij moet je in het achterhoofd houden dat een overgedimensioneerde batterij ook geen lang leven beschoren is daar ze veel te traag ontlaad. Dit is dodelijk voor een batterij wanneer je het te lang laat duren.
- De spanning van autobatterij is overigens wél 12V, maar 't is de alternator die ongeveer 13.65V afgeeft ofwel de floatspanning.
- Je batterij steeds volledig laten ontladen om ze daarna weer op te laden is SLECHT. Je levensduur gaat zienderogen achteruit. Het geheugeneffect van bvb oude NiCd batterijen is al lang verleden tijd.
en nog iets VA is niet gelijk aan W maar dat was al rechtgezet ondertussen 
MAAR
het is niet de cos phi die de batterij sneller leegtrekt, eerder de harmonischen gegenereerd door de schakelende voeding in je laptop. Je moet hier dus rekening houden met de Power factor. De power factor is niet, zoals veel wordt aangenomen, gelijk aan de cos phi. Dit is alleen zo bij sinusoidale stromen, wat je laptop zeker niet genereerd.
Koen
Ok, met een cos phi meter had ik misschien een betere benadering gekregen. Maar ik wil eens even jullie mening. Ik gebruikte dezelfde energiemeter bij nog 5 andere laptops en deze hadden steeds een waarde tussen 30 en 40 VA. De mijne zat constant rond de 60 VA. Er is toch duidelijk een verschil, of je nu rekening houdt met de cos phi of niet. Zou de waarde die ik krijg een reden zijn om mijn laptop op te sturen voor eens na te zien of zou dit totaal overbodig zijn. Ik wil jullie mening eens horen want ik weet echt niet meer welke keuze ik moet maken aangezien ik morgen hem misschien door ups laat ophalen.
pompopom
Ja inderdaad, je kan mijn energiemeter vergelijken met zo eentje als in de link hieronder:
http://www.olino.org/images/articles/energie_besparing_in_huis_1_energ…
Ik leg de adaptor hieraan en mijn laptop op de adaptor.
En dan meet ik in idle dus die 62 VA en bij de andere laptops meet ik tussen 30 en 40 VA. Zou dit een reden zijn om hem te laten opsturen? Want ik denk door het grote verbruik van mijn laptop de batterij ook zo snel leeg is (50 min).
[Bericht gewijzigd door Pilli op (11%)]
pompopom
heb je bij de anderen gemeten met dezelfde laptop? zelfde software die draait?
[edit]
is dit niet zo'n ding dat je in stopcontakt steekt?
hoe meet je dan tussen adaptor en laptop?
[Bericht gewijzigd door pompopom op (39%)]
Zoals je zegt ja, en nee ik meet dus niet tussen adaptor en laptop. Ik heb wel ervoor gezorgd dat ik bij al de andere laptops telkens heb gemeten wanneer de laptop in bios staat. Mijn laptop trekt dan een 300 mA volgens die meter. Als ik vergelijk met de andere heb ik bijna het dubbel en dan ga ik ervan uit dat de mijne veel meer vraagt waardoor batterij ook sneller leeg is. Maar ik weet dus niet of dit misschien ook normaal kan zijn?
[Bericht gewijzigd door Pilli op (42%)]
Deels offtopic:
Het programma RMClock heeft mij ongeveer 30 minuten accutijd opgeleverd. Je kunt daar de vcore van je CPU verlagen (wel goed testen op stabiliteit) en ook de multipliers kun je aanpassen (voor vele processoren). Mijn Athlon Mobile liep op de zuinigste stand ongeveer 1200Mhz met een vcore van 1.2v, nu heb ik enkele multipliers geactiveerd en nu is de laagste stand 400Mhz.
Deze stand scheelt enorm veel aangezien ik op 400Mhz de vcore ook heb kunnen verlagen naar 0.7v. Door de stepping van de CPU merk je niet dat hij terugvalt naar lage standen, zodra je CPU kracht nodig heeft loopt het wel op.
Programma is te vinden op: http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml
pompopom
dus je meet voor de adaptor,
batterijen in alle laptops volledig opgeladen,
gewoon in bios,
alle laptops zijn identiek (merk, type processor),
alle instellingen (zoals beeldscherm backlight etc) zijn dezelfde,
(sorry dat ik er weterig over doe maar is maar om zeker te zijn)
heb je al geprobeerd om jouw batterij in andere laptop te steken en dan te meten en andere batterij in jowu laptop e steken en dan te meten?
Koen
Ik vind het al zeer tof dat je mij wilt helpen 
De laptops die ik getest heb zijn niet allemaal dezelfde maar zowel oude als recentere geven allemaal ongeveer dezelfde waarde maar nooit 66 VA. Mijn laptop met alles op minimaal verbruik geeft nog 60 VA terwijl de andere allemaal in een normale verbruiks toestand stonden met +/- 35 VA.
Ik heb niemand gevonden met een laptop waar ik mijn batterij in kon proberen, jammer genoeg want ik heb heel het internet afgezocht. Ik heb zelfs voor de mijne telkens mijn batterij niet in de laptop gestoken en voor de andere laptops ook. Mijn laptop kan op gebied van CPU een 5 Watt extra vragen en dan zou een 40 VA een acceptable waarde zijn geweest maar toch nooit 60 VA, dat geeft toch aan dat er ergens teveel verliezen zijn.
pompopom
Als het verschillende laptops en adaptors zijn dan denk ik eerder dat het daar te zoeken is.
is het metertje van u true rms?
zoniet probeer is een true rms probe/meter vast te krijgen en daarmee te meten. waarschijnlijk zal dan één en ander duidelijk worden.
Koen
Kan je mij soms vertellen dat als mijn laptop 300 mA trekt en dat metertje dus 220V * 0.3A = 66 VA aangeeft ofdat die 300 mA een grote waarde is voor een stroom die een laptop kan trekken? Ik weet niet of mijn metertje true rms is, hij geeft gewoon de stroom weer en vermenigvuldigd dat met de spanning (220V). Dus het werkelijk vermogen.
[Bericht gewijzigd door Pilli op (28%)]
pompopom
220V * 0.3A = 66W geen VA
daarom net dat ik het vraag, wat staat er precies als uitlezing?
66W? of 66VA?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het kan nog zijn dat de 62VA laptop evenveel gebruikt als de 40VA versie. Daar valt zo niet veel over te zeggen. (De cos phi kan gewoon beter zijn bij de 40VA uitvoering...)
Dus ik mag he zo stellen, stel dat mijn laptop een slechte cos phi heeft dan resulteerd dat in een grotere stroom die door de geleiders zal lopen. Die grotere stroom wordt in mijn geval vermenigvuldigd met 220 V en we krijgen die 66 VA. Kan het dan mogelijk zijn dat door een defect een slechte cos phi ontstaat waardoor uiteindelijk de VA waarde zo hoog wordt omdat de stroom vergroot? Want het valt wel op tov die andere laptops dat de mijne het DUBBEL geeft.
pompopom
zoals ik al eerder heb vermeld:
dit heeft niet noodzakelijk te maken met de Cos phi, maar eerder met de (true) power factor, waarbij je de THD moet in rekening brengen (de harmonische vervorming van de stroom tov de spanning)
Dit is gewoon afhankelijk van de constructie, rendement, ... van je adaptor of schakelende voeding. Daar je niet kan 2 dezelfde configuraties met elkaar vergelijken ga ik er dan ook van uit dat het met dit laatste te maken heeft.
Die grotere stroom wordt in mijn geval vermenigvuldigd met 220 V en we krijgen die 66 VA.
en ook zoals eerder gezegd: W is GEEN VA!! IxU=W je VA berekenen waarbij je rekening houdt met de THD is iets uitgebreider.
Koen
Ok bedankt voor je hulp. Vandaag komen ze hem ophalen en eigenlijk heb ik grote twijfels ofdat ik het wel zou doen. De kans zit er dik in dat ik hem na een lange periode gewoon in dezelfde staat terug ga krijgen. Langs de andere kant heb ik hem nu niet echt nodig en heb ik eens extra optie betaald voor een vlottere garantie. Dus misschien is het toch nog niet zo slecht en dan zijn ook al mijn twijfels weg tegen dat hij terugkomt. En zeg nu zelf, een nieuwe laptop die maar een uurtje op batterij kan werken daar moet toch iets mis mee zijn als de batterij inorde is.
Jep, leeftijdgebonden 
Eentje die zo van fabriek komt is perfect.
Ligt die maand in magazijn, kan het al iets mis zijn.
Nog langer op voorraat, daat die batterij spoken als het ware.
Enkele keren leeg en vol, en batterij gaat weer up to date.
Vergeet ook niet als hierboven vermeld, altijd batterij vol voor het afsluiten, beste resultaat (ervaring)
Hoor je verhaal wel als je andere hebt.
Te lang op stock gelegen, andere liefhebbers enzo.
Maar intussen batterij veel te verduren, laden duurt te lang om de orginele capaciteit te halen, dus vol laden.
Maar mischien ben je uitzondering 
mvg Nico
Ik heb ondertussen mijn laptop dus opgestuurd en de batterij werd vervangen door een zwaardere namelijk een 8 Cells 14V met 4800mah. Resultaat, ik kan nu een 1,5 tot 2 uurtjes mee verder ipv +/- 60 min. Hiermee kan ik dus wel leven natuurlijk en ik ben zeer tevreden over de snelheid en de service. Nog bedankt voor de hulp aan iedereen die op dit topic heeft gereageerd.