Ik heb vaak gehoord dat mensen van die freeze spray en een fohn gebruiken bij de hobby. Zelf nooit echt gedaan omdat ik niet weet hoe en wanneer. Wie gebruikt het, in welke situaties en wat is de methode.
Je schijnt er slechte soldeerverbindingen mee te kunnen vinden maar om nou een hele printplaat af te koelen lijkt me ook raar en dan zie ik het nog niet
. Waar moet je op letten en hoe ga je te werk (moet je al ongeveer weten waar je moet zijn?)?
1 voor 1 een component opwarmen met een fohn en kijken of de boel uitvalt is een andere methode maar dan lijkt mij dat je al ongeveer moet weten wie de boosdoener zou kunnen zijn. En is het echt alleen bij complete uitval of wordt er tijdens het fohnen gemeten en bepaalde waardes in de gaten gehouden?
Met de zoekfuncie had je al veel verder gestaan. Er is al vaak over gepraat.
http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=kalte+spray&m…
Je moet goed weten wat je wilt, voordat je met vriesspray werkt. Je kunt een verdacht onderdeel wel zo aan de tand voelen.
Maar je kunt ook een onderdeel zo ongewoon koud maken dat de instellingen alleen daardoor al buiten de grenzen komen. Je zou het onderdeel dan ten onrechte verdenken.
Voor de föhn geldt net zoiets (alleen dan de andere kant op
).
Ik heb me bij het repareren van de telex-over-radio aan boord van een schip wel eens beholpen met een bus aanstekergas - normaal voor de soldeerbout.
Wel om de brandbaarheid denken natuurlijk: flink ventileren. Maar koelen dééd het.
joopv
Golden Member
Als je de koudspray ondoordacht gebruikt kun je ook schade aanrichten: de thermische optaters overleven sommige componenten niet....
Ik heb wel eens iemand op bezoek gehad in mijn shack die de bus koudspray zag staan er en prompt een wratje op zijn hand mee te lijf ging. Dat is ook een toepassing 
Op 16 november 2007 15:56:12 schreef joopv:
Als je de koudspray ondoordacht gebruikt kun je ook schade aanrichten: de thermische optaters overleven sommige componenten niet....Ik heb wel eens iemand op bezoek gehad in mijn shack die de bus koudspray zag staan er en prompt een wratje op zijn hand mee te lijf ging. Dat is ook een toepassing
Als ze het "goed" doen hebben ze blaren, ik heb het wl eens gebruikt om er kortsluiting mee op te sporen in een print . Je spuit de hele print mooi vries wit en schakelt de stroom in de voeding lijn tot het kortgesloten onderdeel is dan het eerste dooi.
@DE OLDE: En anderen vinden dat je niet zomaar ondoordacht te werk moet gaan. Daar valt alles ondersprayen toch wel onder? 
@joopv: Je hebt het dus wel in de shack. Maar u gebruikt het dus enorm weinig ofzo? Op welke momenten wel? Bij ons op het werk hebben we het ook maar ik gebruik het zelf nooit en heb anderen het ook nooit zien doen. De fohn wel (bij ons gewoon de heteluchtbout), maar dan voornamelijk bij producten die bij een duurtest eruit vallen en we een bepaald component niet vertrouwen. Die pakken we dan met de fohn aan. Verder weet ik ook niet wanneer het toe te passen.
Op 16 november 2007 17:29:52 schreef Eagle666:
@DE OLDE: En anderen vinden dat je niet zomaar ondoordacht te werk moet gaan. Daar valt alles ondersprayen toch wel onder?@joopv: Je hebt het dus wel in de shack. Maar u gebruikt het dus enorm weinig ofzo? Op welke momenten wel? Bij ons op het werk hebben we het ook maar ik gebruik het zelf nooit en heb anderen het ook nooit zien doen. De fohn wel (bij ons gewoon de heteluchtbout), maar dan voornamelijk bij producten die bij een duurtest eruit vallen en we een bepaald component niet vertrouwen. Die pakken we dan met de fohn aan. Verder weet ik ook niet wanneer het toe te passen.
Een print waar kortsluiting in de voeding zit werkt zo wie zo niet. Tegen de tijd dat na het vinden van de sluiting de print gerepareerd is , is hij en wel weer op de normale temperatuur en weer droog. Onderdelen die defect gaan door een beetje kou zijn bij mij toch al afgeschreven. Heel vaak kun je defecte halfgeleiders er ook mee lokaliseren.
Ik heb zelf toevallig wat gevonden, was eigenlijk ergens anders mee bezig maar liep er toevallig tegenaan
:
KONTAKT CHEMIE Freeze 75 is used for the location of thermal faults in electrical equipment. For this purpose the piece of equipment being tested is switched on. If a relatively long period of operation is expected before faults occur, the warm-up phase can be accelerated using a hair drier. When the equipment malfunctions, suspect components are purposefully sprayed with Freeze 75 and changes in operation of the equipment are observed.
Most of the time a technician has a good idea of the parts that can be responsible for the faillure. One by one, these components are sprayed. By cooling down the damaged component, the failure will disappear. The equipment starts again to function normally. A faulty component can quickly be located by this method.
Hmm van het volgende snap ik niet alles:
Kälte 75 is bijzonder geschikt voor het opsporen van thermische onderbrekingen zoals haarscheurtjes in printplaten, connectoren en defecte halfgeleiders. Kälte 75 zorgt voor een koude-schok van -42ºC in een zeer korte tijd. Voorkomt defecte komponenten bij het solderen. Ozon-vriendelijke uitvoering
Die haarscheurtjes zijn zichtbaar na het sprayen ofzo? Voorkomt defecte komponenten bij het solderen. Geen idee hoe ze dat bedoelen.
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (22%)]
Nee het apparaat met haarscheurtjes werkt gewoon , je spuit er iets spray op en de zaak krimpt en de printspoor is ondebroken , kassa. Idem dito bij slechte halfgeleiders. moet je een warmte gevoelig onderdeel solderen kun je het ding zelf even koelen met spray
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk die spray bij de service in de toekomst wel te gaan gebruiken (nu ik weet hoe en wanneer
).
Natuurlijk wel uitkijken met te lang sprayen: voor je 't weet krijg je een ijs op je componenten, en als dat opwarmt heb je een mooi plasje water op je bordje..
Perfect spul m aar je moet het natuurlijk gebruiken en niet misbruiken. Maar bijv versterkers die nu en dan spontaan een kraakconcert geven en dan weer niet of wegvallen kun je veelal vinden. Laatst nog een sterk staaltje: 4 maand geleden onstekings module vervangen in de auto van mijn vrouw (Kan ook eigenlijk niet Duitse electronica(Bosch) in een franse auto!!!!) Na 4 maand weigerde de auto zo nu en dan. Als je keek was er vonk en liep hij ook en even later afslaan. Als hij afsloeg duurde het enige minuten voordat hij weer met starten wilde aanslaan , Spray er op direct ok. een keer of 7 geprobeerd en steeds het zelfde , module weer ingeleverd en nieuwe gekregen.