ikkez
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Goeden middag
weet iemand waar ik een converter vandaan kan halen
om een spanning van 0 tot 20mV (milli volt) om te zetten in een stroom van 0 tot 20 mA (milli Ampere)bij 24 volt
ik heb er wel een gevonden maar die is 327 euro dus dat vind ik even te mans
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
ikkez
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
ja inderdaad zelfbouwen maar wat kan heel nauwkeurig die 0 tot 20 mV uitlezen
ene ik heb bij Analog Devices gekeken maar die hebben zoveel kan het niet echt vinden hebben ze een verkoop punt in nederland dan bel ik ze even
ik heb al een andere gevonden die is 259 euro maar k vind het nog teveel
[Bericht gewijzigd door ikkez op (14%)]
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
ikkez
nou bart-d ik geloof dat een logo veel kan maar een signaal van 0 tot 20mv uitlezen lijkt me niet daar hoef ik niet voor te kijken
maar toch bedankt
De AD694 van Analog devices kan de job klaren als je een 0-2V signaal hebt.
Dan is het enkel nog een kwestie van jouw mV signaal 100 keer te versterken met een opamp en enkele precisie weerstanden. (of wat gewone weerstanden en een trimpotentiometer)
-edit-
Ik zie hier juist dat de ingang van die AD694 al over een opamp beschikt dus kan je het doen met 1 IC en wat weerstanden.
Die IC is trouwens te koop bij Farnell
[Bericht gewijzigd door Miyagi op (26%)]
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
http://www.phy-astr.gsu.edu/nelson/AN-31.pdf
Als je de "prescison current source " koppeld met de precision current sink" heb je wat je wilt. Lijkt trouwens op hoe die AD werkt...
ikkez
dat pdfje zijn 24 pagina's welke moet ik hebben
-edit-
ja die AD694 hebben ze bij farnell maar de levertijd is 117 dagen ik wil m wel een deze dagen maken dus k moet ffies verder zoeken
[Bericht gewijzigd door ikkez op (60%)]
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Ik doe even heel dom hoor:
Pak een opamp en maak van die 0-20mV een spanning van 0-20V (x1000). Dan een serieweerstand van 1kOhm met de uitgang.
Dan heb jeje 0-20 mA.
Of mis ik iets?
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
met een opamp kan je rechtstreeks van die 0 tot 20mV naar 4 tot 20 mA gaan. Aan de + van de opamp 2 weerstanden, op de eene weerstand je referentiespanning bv 15V en op de andere weerstand je 0 tot 20mV. De weerstand waar je 20mv aan hangt moet 6000 keer kleiner zijn dan de weerstand van je referentiespanning. (De 6000 kan je berekenen met een superpositieformule)(DE 6000 klopt ook alleen maar bij een referentiespanning van 15V.Vervolgens:een weerstand tussen uitgang en de inverterende ingang aansluiten. En een weerstand tussen inverterende ingang en GND. De weerstand tussen uit en inverterende ingang moet 537 ohm zijn en de andere weerstand 113 ohm (aan deze waarden kom je weer door de formules van superpositie, iets te moeilijk om zo uit te leggen :s) Door de weerstand tussen uitgang en inverterende ingang zal nu 4 tot 20 mA vloeien.
Nu de opamp nog voeden met 15 en -15V.
Groetjes
rbeckers
Overleden
Of van Texas Instruments de XTR117.
Bij Farnell: Levering verwacht.
Of Maxim1459.
Voordeel van een 4-20mA ic is o.a. dat er geen hulpspanning nodig is.
ikkez
hey goedemiddag
ik wil de AD694 9603670 (farnel order nummer) gaan gebruiken.
maar nu moet ik het signaal nog gaan versterken 100x
0-20mV naar 0-2V
nou is mijn vraag hoe kan ik dat het beste doen
en hoe precies is zoiets dus versterkt hij precies 100x
of als t warm is 110x en koud 90 keer
het gaat om het volgende:
Ik ga een weegcell van een meel bunker uitlezen en daar krijg ik een 0-20mV signaal van.
nou wil ik dat op mijn PLC binnen halen met een 4-20mA signaal.
en dat signaal staat gelijk aan het gewicht in de bunker 0-100KG dus als zo'n ding 10x afwijkt dan scheelt dat 5 kilo in de bunker
rbeckers
Overleden
In het datablad van de AD694 staat een voorbeeld (figure 15 blz 11-12) om met wat extra hardware signalen te versterken.
Gebruik voor de weerstanden metaalfilm 1%.
ikkez
idd ik heb m gevonden bedankt
alleen ik snap er niet zoveel van kan iemand me het een beetje uitleggen?
pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
rbeckers
Overleden
Op 8 januari 2008 15:27:52 schreef ikkez:
idd ik heb m gevonden bedankt
alleen ik snap er niet zoveel van kan iemand me het een beetje uitleggen?
Samen met de buffer amplifier (pen 2,3 ) vd ad694 maken de 2 opamps in de ad708 een goede versterker.
Ingang vd ad694 is 0-2V en je sensor is 0-20mV. Er moet dus 100x versterkt worden volgens G=(2xRs/Rg)+1 dus
99xRg=2xRs. Rg kiezen we 1kohm dus Rs= 49,5kohm.
Aangezien een weerstand van 47k gebruikelijker is, kies Rg een 820 ohm met een klein 200 ohm meerslagen instelpotmeter in serie en Rs 47k.
Ik heb een paar jaar geleden ook eens speelt met een loadcell.Hierbij is het zo dat een stroom omgezet wordt in een spanning (als ik het me nog goed herinner).
Als je nu de specs van de loadcell kunt vinden, kun je misschien de basis van 0-20mV al opkrikken tot 0-1V met een andere stroom, dan is je nauwkeurigheid ook een stukje beter, ook na versterking.
//EDIT: Klopt niet helemaal wat ik zeg, een loadcell is gewoon een variabele weerstand, maar daar valt ook mee te spelen 
ikkez
dat zou wel mooi zijn maar dat ding zit potdicht en ik kan er denk ik niet bij ik ga toch even kijken.
iemand anders nog iedeeen
MGP
LDmicro user.
Kijk hier eens, halverwege dit topic staat een schema.
Plaats een 500K pot(of vaste weerstand) in serie met de 10K die tussen pinnen 1 & 2 staat,dan is die af te regelen van 0-1V naar 0- <20mV.
Edit: waarden aangepast, verkeerd gelezen
rbeckers
Overleden
O.a. i.v.m stoorspanningen is het schema van Analog Devices met de AD708 en de AD694 beter.
Loadcellen zijn vaak opgebouwd uit 4 rekstrookjes in een brug. Deze brug wordt meestal gevoed met een lage gelijkspanning. Een te hoge gelijkspanning introduceert meetfouten t.g.v. opwarmingen rekstrookjes en kan de loadcell beschadigen.
Om af te regelen kan er een weerstand van 10 ohm 1% in serie gezet worden met de 4-20mA uitgang. Een multimeter aansluiten op 200mV over de 10 ohm. De loadcell belasten met een bekend gewicht en de multimeter geeft het gewicht aan. Wel altijd eeven omrekenen, 20mA=200mV=100kg en 4mA=40mV=0kg.
Zie o.a.
http://www.societyofrobots.com/sensors_forcetorque.shtml
killerbeezz16
HF door me brain!
rbeckers
Overleden
Dat zijn industriele omvormers. Ik ging van zelfbouw uit.
Leuk, een echte meet- en regeltechnicus. Tenminste iemand die ervaring heeft met industriele meet- en regeltechniek.
Op marktplaats.nl stond een tijdje geleden een aanbieding van regelaars van Fisher Porter.
ikkez
Op 8 januari 2008 19:39:51 schreef killerbeezz16:
Gewoon een goede V/I converter van honeywell scoren.
Of foxboro of fisherporter
(is mijn werk :-> )
en aan welke prijs moet ik dan denken ?
en weet je ook meteen een leverancier ??