Van Pc naar Pc met Par-poort

Ik heb 2 pc's met de lpt's aan elkaar verbonden. Ik verzend nu data van de enen naar de andere, maar als ik in pascal op pc1 de volgende opdracht geef "port[$378]:=0" dan leest pc2 135. als ik op pc1 ipv "0" een 1 plaats. leest pc2 143.
telkens als ik pc1 met 1 verhoog, verhoogt pc2 zijn data met 8
kan iemand me vertellen waar dit aan ligt?

Je hebt zeker een interlinkkabel gebruikt?

De reden is dat er sommige pinnen van de parallele poort geinverteerd zijn. De uitgang is hoogstwaarschijnlijk in de kabel gewoon aan pin 2..9 verbonden en die zijn niet geinverteerd.

Alleen voor de ingang wordt de ingangspinnen en de bidirectionele pinnen gebruikt. Sommige pinnen hiervan worden geinverteerd.

Dat is de redenen dat je op de andere pc zulke vreemde getallen krijgt. Probeer te achterhalen welke pinnen (lees bits) geinverteerd zijn. Dit kun je doen doormiddel van de acht bits zichtbaar te maken (programeren in pascal) op de ene en de andere pc. Stuur dan nogmaals de waardes over. Je zult dan zeker het verschil ondekken.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Op wo 20-03-2002 10:31:57 schreef Laurens:
Je hebt zeker een interlinkkabel gebruikt?

Ja dat klopt. Ik heb een connector van de kabel uit elkaar gehaald om de pinnen goed aan te sluiten maar het probleem is dat connector afgwerkt is met een soort van hardnekkige gel.
Ik heb nu de verkregen waarde -135 gedaan en gedeeld door acht. Dan klopt de waarde wel.
een ander probleem is dat je maar 4 bits kan ontvangen, want de andere zijn niet bidirectional.

beetje jammer.
bedankt voor je reactie

High met Henk

Special Member

Indien je in een DOS-omgeving data wilt overzetten: 0 modem kabel en programma FX (fastlynx) werkt al heel wat jaartjes goed.
Gebruik het zelf al heel lang.
Als je dit wilt gebruiken, ik mail het wel ff is niet zow groot. Ik zou nl. anders niet weten warom je 2 pc's aan elkaar wilt koppelen. of je moet inderdaad iets willen monitorren in de andere PC

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het programma laplink is hier ook zeer geschikt voor. Werkt zelfs op een 80086

Als ik zo'n aanval van ijver krijg, ga ik stil in een hoekje zitten wachten tot het voorbij is.

het enigste is dat 0-modem niet opschiet :)

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op wo 20-03-2002 20:27:04 schreef High met henk:
Indien je in een DOS-omgeving data wilt overzetten: 0 modem kabel en programma FX (fastlynx) werkt al heel wat jaartjes goed.

Ik heb een standalone mp3speler gebouwd en die op de lpt een signaal uit geeft. Dit wil ik inlezen via een andere pc
vandaar dat ik de lpt wil uitlezen, anders moet ik de sourcecode van het programma zien te vinden en de zooi veranderen. maar het gaat niet lukken omdat de lpt een 4 bits input heeft

groetjes IJs

Als het gaat om filesharing, dan heeft MS-DOS daarvoor
standaard interlink. Deze werk zowel met een nul-modem
kabel (serieel) als met een laplink kabel (parallel).
Het voordeel is dat je op de ene pc de drives van de
andere gewoon kan benaderen alsof het een eigen station
zou zijn (share). Overigens kan fastlinx ook met een
laplink kabel overweg (niet alleen nul-modem).

Marcel

nee,sorry het gaat om ascii codes die ik graag wil vertalen in pascal, maar das helaas niet mogelijk

Dat programma Fast Lynx waar Sven het over had, werkt met 0 modem, Lpt: en BNC.
Je kan dan gewoon met FX werken en die LPT; verbinding houden. In FX zit ook een compressie gedeelde, als je die aanklikt gaat Lpt: sneller. Ik werk vaak met 0 modem en met die compressie (op beide computers FX) kan die soms >30 Mb in minder 4 minuten versturen en ontvangen.
Suc6

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Op wo 20-03-2002 23:12:28 schreef IJsbert Smant:
nee,sorry het gaat om ascii codes die ik graag wil vertalen in pascal, maar das helaas niet mogelijk

Ik heb niet zoveel verstand van Pascal op zich (wel van programmeren). Het lijkt me sterk dat dat niet mogelijk is. Tegen welke problemen loop je aan?

Marcel

Op wo 20-03-2002 23:41:45 schreef Marcel:

[...]

Ik heb niet zoveel verstand van Pascal op zich (wel van programmeren). Het lijkt me sterk dat dat niet mogelijk is. Tegen welke problemen loop je aan?
Marcel

De ascii code is het probleem niet, het probleem is dat ascii bestaat uit een 8 bits formaat en dit kan de parallele kabel niet ontvangen omdat deze maar 4 inputs heeft.

IJs

Hugo Welther

Moderator

Op wo 20-03-2002 23:12:28 schreef IJsbert Smant:
nee,sorry het gaat om ascii codes die ik graag wil vertalen in pascal, maar das helaas niet mogelijk

Pascal kent hiervoor de functies:

Chr en Ord

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op do 21-03-2002 17:55:15 schreef Hugo Welther:

[...]

Pascal kent hiervoor de functies:

Chr en Ord

ja dat weet ik, maar het probleem is dus dat ik niet de ascii code kan binnenhalen via mijn lpt, omdat deze maar een 4 bits ingang heeft.

groetjes IJs

Dan verstuur je toch 2x 4bits die je vervolgens weer samenvoegt. Of levert dat weer andere problemen op? Als je poort bi-directioneel is kan je overigens wel 8 bits inlezen.

[color=##cc00cc]Marcel[/color]

Hugo Welther

Moderator

Eerst de highbyte versturen daarna de lowbyte. Heeft pascal ook functies voor.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op do 21-03-2002 18:54:42 schreef Hugo Welther:
Eerst de highbyte versturen daarna de lowbyte. Heeft pascal ook functies voor.

kan je misschien iets meer vertellen over Highbyte en Lowbyte, want dan ben ik al een heel stuk verder, alvast bedankt

IJs

Op do 21-03-2002 18:36:45 schreef Marcel:
Dan verstuur je toch 2x 4bits die je vervolgens weer samenvoegt. Of levert dat weer andere problemen op? Als je poort bi-directioneel is kan je overigens wel 8 bits inlezen.

[color=##cc00cc]Marcel[/color]

en de laatste jaren is dat allemaal Bidirect

pointers don't kill programs, programmers kill programs