hallo,

na veel lezen en opzoeken over hoe ik een temperatuursensor aan de Velleman K8000 koppel, heb ik vaak gelezen over de LM35 sensor, en ook dat ik een opamp nodig had.
Maar zelden kreeg ik een heel duidelijk antwoord over wat te gebruiken en hoe, en ook vooral, hoe je dit alles moet bedraden en aankoppelen.
Daarom heb ik na wat opzoekwerk dit schematje getekend om toch eerst zeker te zijn van wat ik doe.
Ik heb voor een niet inverterende opamp opstelling gekozen omdat ik het signaal van de LM35 zo'n 10 maal wil versterken om zo het gewenste bereik (10 tot 45°C) gevoeliger te kunnen uitlezen op de K8000.

het simpele schema is te vinden op
www.kjoevision.be/lm35.jpg

Ik twijfel wel een beetje over de bekabeling en de voedingsspanningen.
Kan iemand die hier misschien wat ervaring mee heeft dit schematje even nakijken en eventueel verbeteren?
nadien ben ik van plan om dit samen met mijn andere bevindingen te bundelen tot een webpagina, zodat andere mensen ook kunnen meegenieten van een iets simpelere aanpak.

alvast bedank
Olivier

waarom een 4 kanaals opamp? je kan toch ook gewoon 1 gebruiken?

inderdaad, weet ik, maar deze is zowat meest verkochte en gebruikte. en ik was ook van plan om 3 sensoren aan te koppelen, dit kwam me dan goedkoper uit dan 3 apparte opamps.

maar is inderdaad niet nodig.

Als de afstand tussen de LM35 sensor en de Opamp vrij groot is (groter dan 50cm) en/of de LM35 staat blootgesteld aan veel storingsbronnen..
Dan moet je even pagina 7 van de datasheet
http://www.national.com/ds/LM/LM35.pdf lezen.

Verder, je opamp versterkt het signal niet exact 10 keer...

alvast bedankt voor het antwoord.
en vooral de tip voor de bekabeling en ontstoring ga ik zeker proberen.

Dat hij niet exact 10 keer versterkt, is niet zo erg, ik calibreer hem dan wel softwarematig.

Ik heb nog wat zitten lezen en heb nog iets opgemerkt.

De voedingsspanning neem ik best iets hoger dan 5V aangezien ik anders nooit terug 5V uit de opamp krijg, maar eerder max 3.5V ongeveer. (Is nu eenmaal geen rail-rail opamp.)
Dus ga ik voor een voedingsspanning gaan van zo'n 7,5V

Olivier

Ik gebruik dezelfde opamp, maar gebruik 2K2 en 22K als weerstanden, dat levert 11x versterking op.

deze opamp is inderdaad zeker geen rail-to-rail. Aan beide kanten van de rails heb je een probleem:

lage kant:
Omdat je geen negatieve voedingsspanning hebt, is je minimale uitgangsspanning zo'n 0,7V ...

hoge kant:
Denk aan de maximale toelaatbare spanning, mag je boven de 5V uitkomen voor de K8000 ?
Ik zou de bovenlimiet niet afschermen door de voedinsspanning te regelen daarop, want de uitgangsspanning is niet lineair dichtbij waar hij gaat klippen.
Beter is een diode clamp te gebruiken (denk ik)

Ik heb even snel uitgerekend, en bij mij versterkt hij ongeveer 9,3 keer,
en rekening houdende met een uitgangsspanning van de opamp van 0.7V tot 3.6V, zou dit dus willen zeggen dat ik dan een temperatuurbereik bestrijk van 7,5°C tot 38,7°C.
Dit is wel een grote beperking van wat de sensor aankan, maar voor mijn project meer dan voldoende,
Mijn te meten waarden liggen tussen de 15°C en 35°C, misschien dat ik het voltage nog een heel klein beetje naar beneden zal trekken, maar dat merk ik wel na enkele maanden praktijktesten of het nodig zal zijn in de zomer bvb.

De voedingsspanning kan dus gerust nog op 5V blijven.

bedankt voor de tips
Olivier