Op 16 december 2007 11:51:58 schreef leon25:
alex278 :

Wat een vergelijking !

Joh, als je hier alleen een beetje wilt gaan zitten rellen, ga vooral zo door. :*

Buiten dat het mechanisch en elektrisch te kort komt is het gewoon simpelweg smerig ... not done naar mijn bescheiden mening

alex278 : U schrijft : Joh, als je hier alleen een beetje wilt gaan zitten rellen, ga vooral zo door ..

Ik zal mij er ihv voor wachten u van een goedbedoeld antwoord te voorzien. Ik vindt uw schrijven beledigend en niet van goed manieren getuigend.

Voor iedereen die dit leest : een forum zie ik persoonlijk als een medium tot het beantwoorden van vragen en graag het uitwisselen van kennis. Nimmer moet men een forum gebruiken tot het uitlokken van ongerechtigheden.

De soortelijke weerstand van soldeer is wel groter, maar het is wel vaak een stuk dikker dan een draadje. daar zit het probleem niet. je kan wel dikke klonten soldeer op een print doen, maar het is zonde van het dure soldeer, en een ramp als je iets los moet halen. maar als het zit, dan is het meestal ook wel betrouwbaar. De kans dat het afbreekt lijkt me miniem.
Voor dingen naast elkaar soldeer ik het wel in 'klonten' want het is de moeite niet waard om er een stukje extra draad naast te leggen, en het soldeer pakt dan ook goed.
Maar voor langere leidingen is dat niet zo, en moet je er draadjes tussen doen, meestal draadjes afgeknipt van weerstanden enzo.

voor breadboarding maakt het allemaal gene fluit uit , maar leon25 heeft wel een punt:

op een industriele printplaat dient de las om de boel op zijn plaats te houden. dat daarbij de electronen kortstondig door het tin moetne vloeien. tjah... het kan niet anders. ( tenzij je press-fit connectoren gebruikt ... dan komt er zelfs gene soldeer bij kijken )

de bedoeling is de hoeveelheid soldeer tussen de poot van het componenten en de print zo klein mogelijk te houden.

op gaatjesprint doe ik dat ook. kloddertje hier kloddertje daar. werkt perfect. vroeger gebruikte ik de afgeknipte stukjes 'poot' . ik spaarde al de afgeknipte pootjes in ene apart bakje. kwestie van die dingen snel te hebben. en ander moesten er nog gauw wel eens 1 ohm of 10 megaohm weerstanden aan geloven. ( of andere waardes die je liggen hebt maar haast nooit gebruikt. knip poten eraf en solderen maar. weerstanden zijn het goedkoopste.

ik heb nu een rolletje vertind blank draad staan (AWG32 ) das de exacte diameter van een weerstandpoot. dus ritsen maar.