Ik beschik over een industriële digitale meter (4digits 0/20ma)Inwendig zit een potmeter die zo is ingesteld dat
bij een input van:
20 ma de indikatie 1999 is
0,1037 V de indikatie ook 1999 is
Bij meting op de ingang meet ik als inwendige weerstand
5 ohm (ik dacht dat digitale meters een RI hadden van meerdere Megohms)
Ik wil deze meter gebruiken om mits 3 serie weerstanden en een bereik schakelaar volgende uitlezingen te bekomen:
100 ma bereik: de uitlezing kan dan zijn: 199,9 ma
1 A bereik : de uitlezing kan dan zijn: 1,999 A
3 A bereik : de uitlezing kan dan zijn: X9,99 A
In de meter kan het decimale punt worden gekozen.
Ik schakel 3 laagohmige weerstanden in serie, paralel over de meteringang, en tak door de schakelaar af afhankelijk van het gekozen bereik.
Als leek heb ik GEEN idee hoe deze weerstanden te berekenen.
Graag hulp met de meeste dank
D.W.

Op 14 december 2007 16:15:47 schreef D.W.:
Bij meting op de ingang meet ik als inwendige weerstand
5 ohm (ik dacht dat digitale meters een RI hadden van meerdere Megohms)

De 'normale' digitale meters zijn spanningsmeters.
Die van jou is al aangepast voor stroommeting mbv een 5Ω shunt (Of minder want zoiets meet je niet 123).

Ik wil deze meter gebruiken om mits 3 serie weerstanden en een bereik schakelaar volgende uitlezingen te bekomen:
100 ma bereik: de uitlezing kan dan zijn: 199,9 ma
1 A bereik : de uitlezing kan dan zijn: 1,999 A
3 A bereik : de uitlezing kan dan zijn: X9,99 A
In de meter kan het decimale punt worden gekozen.
Ik schakel 3 laagohmige weerstanden in serie, paralel over de meteringang, en tak door de schakelaar af afhankelijk van het gekozen bereik.
Als leek heb ik GEEN idee hoe deze weerstanden te berekenen.
Graag hulp met de meeste dank
D.W.

Bedenk dat elke keer maximaal 20mA door de meter loopt en de rest door de nieuwe shunt.

De Wet van Ohm is alles wat nodg is.

Op 14 december 2007 20:34:05 schreef Henry S.:
[...]
De 'normale' digitale meters zijn spanningsmeters.
Die van jou is al aangepast voor stroommeting mbv een 5Ω shunt (Of minder want zoiets meet je niet 123).
[...]
Bedenk dat elke keer maximaal 20mA door de meter loopt en de rest door de nieuwe shunt.

De Wet van Ohm is alles wat nodg is.

Kan nog sipmeler: stuur een stroom van 20 mA
door je A-meter (volle schaal 19,99mA)
Dan meet je met een goede universele meter de spanning over die meter.
Stel dat het 100 mV is, een gebruikelijke waarde.
Dan heb je voor het 10A bereik: 0,1V/10A= 0,01 Ohm.

Dergelijke weerstanden zijn moeilijk te maken.
Gewoon koperdraad heeft het nadeel dat naarmate het opwarmt de weerstand niet constant blijft. Echte weerstandsdraad is veel stabieler constantaandraad bvb. Kan je daar niet aankomen, dan sloop je een stuk uit een oud verwarmingstoestelletje of broodrooster.
Als je deweerstand weet voor een bepaalde lengte, dan weet je hoe lang je de shunt moet maken en hoeveel draden je moet parallel leggen.

De moderator hielp me eruit, inderdaad er zit al een shunt ingebouwd in mijn meter.
Hetgeen grotedikken voorstelt is allemaal goed en wel, maar de weerstandswaarden zijn zeer klein (0,033 ohm en nog minder)
En dus elke soldeerverbinding zal weerstand verhogend werken en van invloed zijn.
Ik heb geen idee of konstantaandraad of draad van een verwarmingselement met tinsoldeer wel een laagohmige verbinding geeft.
Toch bedankt
D.W.

Nu begrijp ik niet hoe je het gaat oplossen.
De bestaande shunt herbenutten? Is niet haalbaar.
Als die shunt 5 Ohm is, dan is de spanning over de meter 5 Ohm x 20mA = 100 mV.
Een gebruikelijke waarde.
Maar die ga je toch nooit voor 10 A kunnen hergebruiken.Voor 10A heb je 100mV/10A= 0,01 Ohm nodig. Die ga je toch zelf moeten maken.
Tenzij je veel geld wil uitgeven.

Op 14 december 2007 22:25:23 schreef D.W.:
Ik heb geen idee of konstantaandraad of draad van een verwarmingselement met tinsoldeer wel een laagohmige verbinding geeft.

Je kan dat spul niet solderen met gewone tinsoldeer. En dat hoeft ook niet. Hier een voorbeeld om met draad een (redelijk) nauwkeurige shuntweerstand te maken:
http://home.scarlet.be/prosje/ShuntWeerstand.png
De weerstandsdraad neem je een beetje langer dan nodig is, en je zet hem met (luster-)klemmen vast aan de meetsnoeren.
Voor de eigenlijke meting tak je af via 2 afzonderlijke klemmen op de weerstandsdraad. De afstand tussen beiden is bepalend voor de meting; dat moet dus zo nauwkeurig mogelijk gebeuren.

Nu heeft de ohmse weerstand van de verbindigen praktisch geen invloed op de meting. De overgangsweerstand van de buitenste klemmen wordt immers niet opgenomen in het meetcircuit. De overgangsweerstand van de 2 middenste klemmen heeft wel enige invloed, maar vermits de stroom naar je meter veel kleiner is, kan je ook dat verwaarlozen.

Het idee van Pros is een goed bruikbaar idee. Het grote voordeel van zijn oplossing is ook dat een instelling (of naverstelling) gemakkelijk realiseerbaar is. Mocht het ooit met een soldeer of lasverbinding zijn gebeurd dan is het kontakpunt voorgesoldeerd en dus beter geleidend. Op de duur zou je met een vertinde lengte weerstandsdraad zitten waarvan de ohmse waarde dan weer verschillend is van het niet vertinde stuk.
Allemaal bedankt, ik ben eruit.