hey,

Ik ben op zoek naar iemand die me kan uitleggen hoe ik de levensduur van een warmtewisselaar kan bepalen.

Ik zou via een drukmeting/flowmeting op in en uitgangen werken, in combinatie met temperatuurmetingen op beide in en uitgangen. (trend maken)

Zijn hiervoor gemakkelijkere systemen of kan ik het hiermee realiseren...

Kun je wat beter uitleggen wat je precies wilt?

Het ligt er volgens mij meer aan wat je door je warmtewisselaar stopt. Bij dingen zoals stoom, koelwater, corrosieve stoffen of vaste delen in vloeistof hangt de levensduur amper van de flow of de temperatuur af.

Drukverschil dat kan zo'n ding meestal wel bolwerken, al zou je misschien wat haarscheuren kunnen krijgen als je vaak wisselende drukken hebt.

Ik zou een soort van predictief onderhoud moeten maken op de warmtewisselaar.

Je zou dan op voorhand kunnen voorspellen wanneer hij uitvalt.
Ik zou dan eerst een trend op meten, waarbij de grenzen; max afwijking wordt vastgelegd. Eens deze vastligt kan ik een alarm laten binnenkomen als onderhoud nodig is.

Ik hoop dat je hier iets meer mee bent...

Het hangt nogal af van het design en de omstandigheden. Bij niet te harde omstandigheden en een deftig design, kan je rekenen op een quasi oneindige levensduur (dat wil zeggen: de warmtewisselaar zal langer meegaan dan de toepassing waarin hij zit zal gebruikt worden).

Om een deftige berekening te maken, zal je toch met oneindig veel meer nuttige informatie komen (want met wat je nu geeft, kunnen we niets).

Weet je trouwens wat de mogelijke oorzaken zijn van eventuele defecten, kan je bijvoorbeeld slijtage verwachten (cavitatie, wrijving, ...), corrosie (eventueel galvanisch), mechanische problemen (overbelasting, vermoeiing, (thermische) schokken,...)

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op (23%)]

wat is het medium wat er door stroomt?

wat is bij jullie een reden om een wisselaar of te keuren?

als het temperatuur drop is heb je een ander probleem, waar komt dat door , kalk? of stof ?

los dan de oorzaak op, geen kalk er meer door oid. en mischien een filter plaatsen ? die zijn simpeler en goedkoper te verangen dan de wisselaar.

machanisch versleten, lekken ? mischien een betere kwaliteit kiezen, cqu is de wisselaar die je nu gebruikt wel geschikt voor je toepassing en moet je niet eens kijken af er geen geschiktere te vinden ?

dus wat in de situatie en wat zijn je eisen ?