Hallo, ik heb een vraagje over het volgende. Heb van iemand een losse voeding gekregen die in een pc-kast kan worden geplaatst. Maar nu weet ik niet hoe ik spanning op de connectoren kan krijgen. Wil hem namelijk gebruiken gewoon als voeding (dus niet in pc.) Wat moet ik doen?
Heeft de volgende outputs:
+5.1V-- 35A
+3.3V-- 18A
+12.05V-- 9A
-12V -- 0.3A
-5V-- 0.3A
+5V aux -- 1.5A
+3.3V aux -- 2A
Het is een Compaq Model: PS-7331-1C
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Is het een ATX voeding ? moet je eens zoeken gebruiken die voeding moet gestart worden door een pin laag te maken
is een pc voeding eigenlijk geschieden van het net?????
geloof dat ik ergens op het forum had gelezen dat dat klopte
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
yah het secundaire deel is gescheiden van het net
het bevat namelijk een HF transfo het primaire deel is niet gescheiden, de gelijkrichter is niet gescheiden de afvlakcondensatoren zijn niet gescheiden
maar het regeldeel, en het hele secundaire deel zijn optisch (soms regeldeel) of galvanisch (secundaire kring) gescheiden van het net
sille
Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be
Volgens mij is een computer voeding niet gescheiden van het net. De 0V lijn (zwarte draden) liggen wel verbonden met de aarde.
(ben ik toevallig eens tegengekomen toen ik wou solderen met de spanning nog op. een grote vonk tot gevolg, en de helft van mijn halfgeleiders kapot :s)
Dat zou je niet mogen tegenkomen met een gescheiden voeding.
Aedolon
Wie soldeert er nu met de spanning er nog op ?! die transfos zijn echt wel scheidingstransfos
http://www.pavouk.comp.cz/hw/en_atxps.html kijk eventjes naar het primaire deel zie je ergens het massateken staan ? in het secundaire zie ik het wel staan...
Miezjel
Si vis pacem para bellum.
9 van de 10 keer moet je de groene aan de zwarte kortsluiten aan de atx stekker die je op het moederbord bevestigd
zit ergens in het midden van je connector. Paperclipje naar de zwarte draad (GND) ernaast en hij begint te blazen.
De grootste stekker, is die voor op het moederbord??
Dan zit daar ten eerste geen groene draad tussen. De ene helft van de stekker bevat allemaal zwarte met aan de uiteinden een rode en een bruine. De andere helft van de stekker bevat ook 2 bruine en 1 witte, 1 oranje draad en 1 blauwe en de rest is rood (5x).
De andere stekkers die er aan hangen zijn die voor de componenten (oranje,2xzwart,rood) als ik het goed heb.
Dan zijn er nog twee aparte stekkers,nl: 8-polige stekker met dubbel bruin,zwart en rood. en een stekker (welke zwart is), 14-polig, maar met 10draden, alle kleuren van de regenboog (behalve groen
)
Ik kan nergens lezen of het een ATX- is.
Moet ik ergens een verbinding tussen maken???
Gefeliciteerd of misschien beter gecondoleerd.
Compaq heeft de irritante eigenschap om net niet helemaal volgens de standaard te werken.
Met andere woorden, een standaard ATX voeding start je door de groene draad met een willekeurige zwarte draad te verbinden.
Bij geen aanwezigheid van een groene draad, gewoon de 4-de van links pakken waar op de foto de groene zit.
Dit zal niet gaan werken bij jou voeding denk ik zo.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Dit is hoe ik het zou doen:
Omstebeurt elke kleur draad met de massa verbinden, op de rode en de gele na. Als je voeding gaat loeien, heb je de goede.
Ik neem geen verantwoordelijkheid voor schade die je toe brengt aan jezelf of aan je eigendommen door het uitvoeren van mijn uitleg.
Dit is gewoon ff voor de zekerheid 
ijnte
>> PCB design Younginventors.2ya.com! <<
Heej,
Toevallig heb ik vandaag op mijn werk een voeding gerepareerd. Ik moest em natuurlijk ook testen. Ik zat met et zelfde probleem als jij nu hebt. De voeding wordt vanaf het moederbord aangeschakelt. Wat je moet doen: Je moet die grote breede stekker nemen die van het plaatje hierboven. Deze zorgt voor de spanningen voor et moederbord. Dan moet je met de multimeter gaan meter waarvandaag 6 volt komt. Je moet je multimeter aansluiten op een zwarte draad(van de 5v of 12v) of van die grote breede stekker, en dan moet je met je multimeter gaan meten op welke pen 6 volt staat. Er zijn er 2 vaak met 6 volt. De ene is de rustspanning voor je mobo geloof ik en de andere is voor de schakelaar. Om sluiting te voorkomen moet je gewoon met een 100 ohms weerstand een van die 2 6 volt aansluitingen doorverbinden met de massa(een zwarte draad dus). Als de weerstand heet wordt dan is dat de verkeerde aansluiting. Dan moet je die andere hebben waar je ook 6 volt op gemeten hebt. Als je daar dan die weerstand in steekt en verbind met de ground dan moet je voeding aangaan. Als er meerdere 6 volt spanningen zijn dan moet je net zo lang doorgaan totdat je voeding aangaat(logisch). Als dit niet zo is, dan is waarschijnlijk je voeding toch echt dood. Dan moet je es kijken of er geen elco's kapot zijn. Meestal is de elco in het primaire afvlakcircuit kapot.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gr IJnte
ijnte
>> PCB design Younginventors.2ya.com! <<
Op 24 juli 2003 21:45:07 schreef Tommyboy:
Omstebeurt elke kleur draad met de massa verbinden, op de rode en de gele na. Als je voeding gaat loeien, heb je de goede.Ik neem geen verantwoordelijkheid voor schade die je toe brengt aan jezelf of aan je eigendommen door het uitvoeren van mijn uitleg.
Dit is gewoon ff voor de zekerheid
Vandaar ook die 100 ohms weerstand in mijn verhaal:p
Okey, dank voor de reacties. Ik zal eens proberen. Hopelijk gaat het lukken. Hij is namelijk nog helemaal nieuw. Maar ja, heb hem voor niks.... Thx.
Op 25 juli 2003 00:06:58 schreef Jan-Peter vd Wal:
Okey, dank voor de reacties. Ik zal eens proberen. Hopelijk gaat het lukken. Hij is namelijk nog helemaal nieuw. Maar ja, heb hem voor niks.... Thx.
Nou, raar maar waar. Alles heb ik geprobeerd, elke combinatie maar er gebeurt .........niks.
Helluuup.........
Miezjel
Op 24 juli 2003 21:45:07 schreef Tommyboy:
Omstebeurt elke kleur draad met de massa verbinden, op de rode en de gele na. Als je voeding gaat loeien, heb je de goede.
Heb dit op mijn werk ook es geprobeerd (echter zonder de weerstand zoals ook al gepost stond) en er kwam een nare verbrande lucht onder mijn neus toen ik het pennetje kortsloot:( dus let wel op wat je doet!! heb je anders geen ander mobo waar je deze voedig ff aan kan hangen om te checken of ie nog goed is??
Het kan ook zijn dat je eerst een belasting aan je voeding moet hangen HDD bijvoorbeeld sluit iig iets aan wat een beetje stroom trekt.
[Bericht gewijzigd door Miezjel op ]
Is deze het soms? Dit is een afwijkende ATX voeding.
http://www.hardwarebook.net/connector/power/atxpower.html
De datasheet van die voeding is hier te vinden: http://www.liteon.com.tw/website.nsf/vwpc/340/?OpenDocument
Helaas geen verklaring van de draadkleuren.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Miezjel
Inderdaad, Hugo, De datasheet die je laat zien is de juiste. Maar de connector is afwijkend.
De mijne: 1-10 > rood, 8xzwart,bruin
11-20 > rood,oranje,wit,blauw,4xrood,2xbruin
Ik heb geen losse componenten om er even aan te hangen.
En ik durf al helemaal niet om mijn pc er nu aan te hangen.
Kan ik niet aan 1 van die kleinere conectoren (die voor de diskdrive, cd-rom etc) een weerstand tussen hangen ofzo..?
Zodat ie wat belasting voelt??
Miezjel
zou ook een optie zijn kan je niet op google vinden wat voor type het is wat voor merk ist? en model nummer foto's misschien??
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Op 25 juli 2003 11:19:51 schreef Miezjel:
zou ook een optie zijn kan je niet op google vinden wat voor type het is wat voor merk ist? en model nummer foto's misschien??
Model: PS-7331-1C
Part No: 480082-001
ASSY,PS, 325Watt, PFC
Zie ook website: http://www.liteon.com.tw/website.nsf/vwpc/340/?OpenDocument
[Bericht gewijzigd door Jan-Peter vd Wal op ]
Miezjel
op een duits forum heb ik hetzelfde probleem gelezen na zoekwerk op google je moet de V2 +5V minimaal belasten met 3A!!!!!! anders gaat ie niet aan probeer dat eens bij die duitse knakker heeft t ook gewerkt:P zie datasheet wat je net al kreeg daar staat het bij de minimale belasting 
laat t ff weten kzal je nog ff link geven naar dat duitse forum.
Als ik in normale onbelaste toestand de voeding op het lichtnet heb aangesloten moet ik dan ook ergens spanning meten of is alles spanningsloos????
en hoe zit het mt de minimale belasting op V7, 0.1A??
Nb.
V2 is rode draad??
V7 is...... (heb geen paars)
[Bericht gewijzigd door Jan-Peter vd Wal op ]
Miezjel
Op 25 juli 2003 13:08:57 schreef Jan-Peter vd Wal:
Als ik in normale onbelaste toestand de voeding op het lichtnet heb aangesloten moet ik dan ook ergens spanning meten of is alles spanningsloos????en hoe zit het mt de minimale belasting op V7, 0.1A??
Nb.
V2 is rode draad??
V7 is...... (heb geen paars)
De belasting op V7 moet idd 0.1A zijn kon het er wel bij vermelden maar dacht dat je zelf wel zo fris zou zijn dat ook op te merken in de datasheet;)
wat de plek van deze draden betreft ik zie het zo snel ook niet misschien toch nog wat speurwerk en iig uitsluiten welke het niet kunnen zijn (zwarte gele enz)
kzal nog es ff kijken of ik er wat over kan vinden
/edit Jan-Peter kan je de voeding ff los halen misschien staat bij de draden op de print al wel waarvoor ze zijn en kan je zo de +5 Vsb vinden;)
Nou, het volgende heb ik gevonden. Op de print staan inderdaad een aantal gegevens (tjes). Kon het nog net hier en daar lezen vanwege allerlei plakspul ed. op de print en onderdelen die ervoor zitten.
Ben er nu ook achter dat ik niet naar de grootste stekker moet kijken maar naar een veel kleinere. Daar zitten namelijk die verschillende voltages op (volgens de print).
Ik ga meten en heb op een aantal wel spanning staan.
Heb op 1 van de aansluitingen +5V. Dit is volgens mij de gene waar minstens 3a van getrokken moet worden. Heb er een Halogeen lampje aan gehangen van 20W, (ong. 4A.)Brand lekker.
Maar nu kan ik niet die andere vinden waar dus minstens 0.1A (en hoogstens 1.5A) van getrokken moet worden. Doe dit met behulp van een weerstandje van ongeveer 12Ohm
Wat gaat ermis????????
Ga nu eerst slapen....zzz