Balen, m'n 5 jaar oude (dure)Bosch combi-magnetron is stuk. 10A zekering bleek doorgeslagen en blijft doorslaan tenzij ik de trafo primair loskoppel (leuk zoekspelletje met een doosje 10A zekeringen geweest). Trafo, diodes en condensator losgehaald. Diode (niet de spanningsverdubbelaar) is doorgeslagen, condensator lijkt ok en heeft flink weerstand. Trafo primair 0,9 ohm, dikke korstsluiting dus, secundair op ene spoel 0 ohm en andere onderbreking. Je ziet er overigens niets aan, geen verschroeiing van kunststof/papier om wikkelingen en geen geur. Maar ik weet ook niet of dit hoort bij een doorgeslagen trafo.
Wie kan mij helpen?
Nieuwe trafo kost € 210,- bij Bosch. Is dit te wikkelen bij revisiebedrijf? Hoe achterhaal ik de specs? Secundair 2100 V (afgelezen op condensator)maar hoeveel ampere?
Rechtstreeks bij trafobedrijf laten maken?
Zie foto's. Ben benieuwd of iemand me kan helpen.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
slaat zekering ook daar wnr je de trafo secundair loskoppelt?
en dus alleen de trafon inschakelt(want 0.9 Ohm is best wel normale weerstand voor een trafo hoor)...
stroom kan je berekenen...(als je wikkelingen kan tellen en stroom primair kan meten)
Zekering slaat ook door als ik de trafo loskoppel aan de secundaire zijde aan de HF unit (zwarte+witte stekker op foto). Bedenk me nu wel dat ik de secundaire zijde die naar de condensator en diodes gaat (zwarte draden) niet losgekoppeld heb met de zekeringentest, hmmm...
Is 0,9 Ohm primair normaal? Ik dacht I=U/R= 220V/0,9Ohm= 244A= zekering weg. Niet?
je moet er rekeing mee houden dat deze spoel op een wisselfrequentie zit(50Hz van het net) en hierdoor zelf ook een complexe impedantie heeft dit is te bereken via XL=j*2*pi*f*L wat danpraktisch geeft XL=2*pi*50hz*???H (de j geeft enkel aan dat het complex is). maar 0,9 is inderdaad een normale waarde voor de primaire want dat is uiteindelijk gewoon koperdraad wat een lage weerstand heeft
Hallo LM317,
Ik heb dit probleem ook gehad.
Test:
Trafo SECUNDAIR alles afkoppelen--> spanning erop--> indien de 10A zekering eruit gaat is mogelijk de trafo kapot.
2e test:
Trafo PRIMAIR afkoppelen (dus alle stekers eruit)--> netstekker weer erin en kijken of de zekering eruit gaat.
Als hij er NU niet meer uitgaat is de trafo gegarandeerd defect.
Let wel goed op met magnetrons, want dit zijn LEVENSGEVAARLIJKE apparaten. Die trafo slaat je tegen de vlakte.
Ik heb deze trafo toen vervangen door een trafo uit een andere defecte magneytron met vergelijkbaar vermogen.
Kijk eens op marktplaats.nl
Ik heb die trafo toen gekocht voor 15 euro (sloopmagnetron). Wij hadden een ATAG (ook peperduur).
Laatste hint:
Die trfo's worden gloeiend heet, dus het aanbrengen van een MEGA-koelventilator recht over die trafo is niet overdreven als je wilt dat je magnetron het eeuwige leven krijgt.
Succes
Ik denk dat de trafo toch ok is. Was al helemaal losgehaald dus ik heb hem primair met twee stekkertjes en een lange snoer in het stopcontact gedaan. Geen stoppen eruit thuis, trafo gaat rustig zoemen.
Toen ie nog in het apparaat zat heb ik als test primair alles erop gelaten en secundair de HF unit losgekoppeld (maar condensator en diodes niet), toen sloeg de glaszekering ook door. Ga de diodes maar vervangen denk ik.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
diodes kan je uitmeten...
nieuw kosten ze ong 12€
http://www.frimu.nl/body_magnetron.htm
http://www.digisellers.nl/acatalog/Magnetron_diodes.html
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Enig idee wat de secundaire spanning van de trafo is?
Als dat bekend is, dan is het mogelijk om met zekerheid vast te stellen of de primaire wikkeling sluiting heeft.
Voorbeeld, een trafo van bv. 48 volt is twijfelachtig. Neem dan een trafo van laten we zeggen 12 volt en sluit deze secundair aan. Spanning er op en dan zou er in theorie ongeveer 60 volt primair moeten komen. Bij sluiting in de wikkelingen is dat beduidend lager. Gewoon een kwestie van even goed meten, wat gaat er secundair in en wat komt er primair uit.
Groetjes Hans.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Bedankt voor alle tips mannen. Trafo is nog prima! 9VAC primair geeft 85VAC secundair en 0,125VAC op andere secundaire wikkeling. Bij 220VAC is dit dus ongeveer 2100VAC en 3VAC, precies wat het zijn moet.
Beide diodes sperren geen enkele kant meer op en hebben 3 Ohm (2x062H) en 78 Ohm (HVR 1x3) weerstand. Daar ga ik meteen nieuwe voor bestellen bij digisellers. Kan helaas geen muF van de condensator meten maar bestel die ook maar nieuw.
Dan doet mijn magnetron het weer voor een paar tientjes (tenzij ook de HF unit eraan is gegaan, maar dat zal wel niet). Nogmaals dank!
Je kunt ze eventueel ook door een locale reparateur laten bestellen bij Nedis:
diode (dubbel) : MW-D024
condensator: MW-C21120
Op 6 januari 2008 13:24:25 schreef Tim Blanckaert:
diodes kan je uitmeten...
HV diodes kan je niet rechtstreeks met een multimeter doormeten. Behalve als ze doorgeslagen zijn, maar dan moeten ze dat ook totaal zijn ipv gedeeltelijk.
Tim Blanckaert
Op 6 januari 2008 19:13:49 schreef Henry S.:
[...]
HV diodes kan je niet rechtstreeks met een multimeter doormeten. Behalve als ze doorgeslagen zijn, maar dan moeten ze dat ook totaal zijn ipv gedeeltelijk.
ah ok...
wat is de spanningsval over die diodes dan?
10-15V, meerdere gelijke diodes in serie. URRM is tot 15kV (maximale repeterende sperspanning).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Meestal is het de condensator die kapot gaat. Gewoon keihard kortsluiting. Heb het al vaker gezien. Meteen daarna branden de diodes door (is er meestal maar 1 van overigens), en dan is de trafo aan de beurt, tenzij die goed is afgezekerd.
Condensators en diodes zijn bij Homeparts of Handyman verkrijgbaar. Niet goedkoop, wel makkelijk.
Hij doet het weer. 2 Diodes en voor de zekerheid ook maar de condensator vervangen.
Supergoedkoop (€ 22 alle onderdelen) en supersnel via www.onderdelenshopwell.nl
Beste,
Even een oud topic terug oprakelen, maar ik zit met een gelijkaardig probleem als bovengenoemde. Enkel gaat het om een Miele magnetron. Onderdelen zijn wel exact dezelfde als degene die hierboven in foto staan. Bij mij is de transformator volledig doorgebrand (zwart, gesmolten, veel rook, ...). Ik heb reeds een andere besteld en ben nu klaar om deze te plaatsen.
Om te voorkomen dat ik na het inschakelen opnieuw een rookbom krijg, zou ik eerst eens willen achterhalen wat er precies gebeurd is. Wat ik reeds gemeten heb (let op, ik heb enkel een gewoon meettoestel):
Condensator: Oneindige weerstand (of toch zeker in de MOhms). Geen geleiding naar massa
2x062: Geen kortsluiting, oneindige weerstand in beide richtingen (ik weet dat de spanningsval van mijn meettoestel wellicht te klein zal zijn, maar een kortsluiting zou ik wel meten zeker?)
1x3 diode: Kon deze niet meten op diodestand van mijn meettoestel. Op grote weerstand-stand merk ik echter dat deze in de correcte richting spert en geleidt.
magnetronbuis: 0.3 Ohm, maar dit zal de gloeidraad zijn? Geen sluiting naar omhulsel
Zekering 10A: doorgeslaan
Zou mijn transfo dan toch uit zichzelf doorgeslagen zijn zonder reden? Of kan ik nog dingen meten? (of anders meten)
Groeten,
Wouter
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Bij mij is de transformator volledig doorgebrand
In dat geval zou ik de dioden en condensator ook vervangen, zeker als je ze niet juist kunt meten. Die paar tientjes kunnen er ook nog wel bij lijkt me.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zit te denken of je de boel niet met een gloeilamp kan "afzekeren", maar met de vermogens van een magnetron gaat dat volgens mij niet lukken....
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
LM317, die zwarte rechthoekige blokjes bij de condensator op de onderste foto, zijn dat bleederweerstanden om de condensator te ontladen wanneer de magnetron buiten gebruik is?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@dawmast, LM317 is sinds 2008 niet meer op het forum gesignaleerd. Die zal wel niet vlot antwoorden. 
Op 22 september 2011 11:44:27 schreef rew:
Ik zit te denken of je de boel niet met een gloeilamp kan "afzekeren", maar met de vermogens van een magnetron gaat dat volgens mij niet lukken....
Hoe bedoel je?
@Woutervh
Gloeilamp in serie met de magnetron om de stroom te beperken, maar voor een magnetron heb je dan nog een flinke gloeilamp nodig om de magnetron nog te laten werken dan 
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Wat denk je van een elektrische kachel in serie? Die heeft wel een groot vermogen.
<< of zo'n 1500W lampje.
MVG Gerard.