Een lamp of kachel in serie met de magnetron als zekering? Dan bedoel je waarschijnlijk letterlijk het onderdeel "magnetron" in de magnetron? En wat zou dat dan moeten voorkomen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Niet in serie met de buis, maar in serie met het gehele apparaat. Anders zou de spanning wat onwerkbaar zijn. Dit is een oude truuk om de gevolgschade van een kortsluiting of overbelasting te beperken.
Een paar practische toepassingen:
Gloeilamp in serie bij reparatie van versterkers en (schakelende) voedingen.
Straalkachel in serie bij het bedrijven van een booglamp.
Gloeilampje in serie met luidsprekers (Philips paste dit in sommige boxen toe).
Op 23 september 2011 15:47:00 schreef maartenbakker:
Niet in serie met de buis, maar in serie met het gehele apparaat. Anders zou de spanning wat onwerkbaar zijn. Dit is een oude truuk om de gevolgschade van een kortsluiting of overbelasting te beperken.Een paar practische toepassingen:
Gloeilamp in serie bij reparatie van versterkers en (schakelende) voedingen.
Straalkachel in serie bij het bedrijven van een booglamp.
Gloeilampje in serie met luidsprekers (Philips paste dit in sommige boxen toe).
Ah, ok, maar zal de sturing van de magnetron dan nog wel werken? Het is een digitaal gestuurde... Ik kan me voorstellen dat zo'n straalkachel dan als spanningsdeler werkt (wat ook de bedoeling is aangezien we de werkspanning blijkbaar willen beperken, maar hoe gaat dit dan verder). Hoeveel watt moet zo'n kachel dan zijn? microgolf is reeds 1750 Watt...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De sturing zou inderdaad een probleem kunnen vormen. In serie zetten met de trafo/hoogspanningsvoeding is dan een mogelijk alternatief.
1750 watt als de oven werkt!
Gloeidraad magnetron afkoppelen en dan straalkachel in serie. Als alle onderdelen in de magnetron ok zijn blijft de spanning over de kachel beperkt, zo test je dioden en condesator+doorslag magneron.
test positief? Daarna gloeidraad weer aansluiten, overn in werking zonder kachel.
groeten
Kris
Iedereen bedankt voor de tips. Het idee met de straalkachel heb ik echter niet gedaan.
Wat ik wel gedaan heb:
- trafo vervangen (deze was helemaal opgebrand)
- condensator uitgemeten => weerstand in de Mega's, dus deze was zo goed als zeker ok
- zekering vervangen
- voor het zekerste die 2x062h ook vervangen (wat voor component is dit eigenlijk? Een samengestelde diode?)
- andere diode (1E-07)heb ik laten zitten (volgens mij dient deze toch maar om fouten af te leiden naar het chassis -> aarding, en aangezien de verliesstroomschakelaar er niet uitlag zal deze nog wel ok geweest zijn)
Met een bang hartje een tas water in geplaatst om te testen -> Microgolf spint weer naar believen 
maartenbakker
Golden Member
"fouten afleiden naar aarde"; ongeacht de betekenis van die zin zal een diode daar niet bij kunnen helpen. Het is de gelijkrichter van de lage zijde van de spanningsverdubbelaar. 1 kant van het secundaire circuit ligt aan het huis van de magnetron en dat is gewoon functioneel. Kennelijk was die diode dus niet stuk 
Op 27 september 2011 11:44:38 schreef maartenbakker:
"fouten afleiden naar aarde"; ongeacht de betekenis van die zin zal een diode daar niet bij kunnen helpen. Het is de gelijkrichter van de lage zijde van de spanningsverdubbelaar. 1 kant van het secundaire circuit ligt aan het huis van de magnetron en dat is gewoon functioneel. Kennelijk was die diode dus niet stuk
Nja, met "fouten afleiden naar aarde" bedoelde ik gewoon dat ik dacht dat deze diende om lekstromen van het hoogspanningscircuit naar de aarding te geleiden. Nuja, inderdaad wel niet zo logisch dat voor zo'n functie een diode zou gebruikt worden 
Gelukkig was deze dus blijkbaar niet defect