Op 10 januari 2008 10:21:37 schreef jovak:
[...]
Hoe dacht je dat die GPS met NMEA die heading en snelheid berekend?

Volgens mij niet aan de hand van de positie maar aan de hand van de doppler shift op de signalen.

En omnistar: voor zover ik het kan zien is het een vorm van DGPS, ze hebben een aantal referentie punten en sturen correcties via een satelliet.

@ jovak: klopt, maar wij hadden open veld daar, bovendien geld dat voor ELKE vorm van GPS.

@ Jowi: idd, maar die novatel verwerkt dat keurig in zijn eigen GPS met als resultaat dat het gewoon in de NMEA string naar buiten komt, dus je hoeft zelf neit te klooien.

overigens: zo'n omnistar abonnement is niet goedkoop

Op 10 januari 2008 10:59:12 schreef High met Henk:
@ jovak: klopt, maar wij hadden open veld daar, bovendien geld dat voor ELKE vorm van GPS.

Ik zei ook niet dat dit specifiek voor die apparatuur gold. Maar wat ik wel al eerder schreef een wolke tussen jou en de sateliet en je signaallooptijd is anders en je positie wordt beinvloed.

Op 10 januari 2008 10:45:36 schreef JoWi:
[...]Volgens mij niet aan de hand van de positie maar aan de hand van de doppler shift op de signalen.

http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=news
In dit artikel hebben ze het over doppler en nondoppler devices. Er zijn dus 2 wegen die naar Rome leiden :)

[Bericht gewijzigd door jovak op (32%)]

hmm een wolk maakt nog niet eens zoveel uit eigenlijk, dat is niet direct uit de testen gebleken. Het mooiste is idd een rover station op lokatie, maar das rijzig idd, als je echter voor ziets gaat emt een rover station op afstand (want dat is het feitelijk) is je afwijking iets groter.

Op 10 januari 2008 10:15:45 schreef jovak:
In Lat lon notatie is een verschil van 1 op het laatste cijfer een verschil van ongeveer 30 meter

Nee, dat is 1/1000 van een minuut. En een minuut is in NZ richting 1nm en op de evenaar in OW richting ook 1nm.
Dus een verschil van 1 is dan 1852mm zou ik zo zeggen.

Moderne receivers die WAAS kunnen ontvangen halen een nauwkeurigheid van 3-5 meter (95% van de tijd)

In Europa hebben we geen WAAS maar EGNOS. Feitelijk is het precies hetzelfde, op het etiketje na. WAAS is bedoeld voor de luchtvaart en werkt met een paar satelieten en extra landstations als aanvulling op GPS, dus wat verder op zee doet het niet veel. Het EGNOS systeem is nog niet helemaal "af" maar draait al wel. Van de drie satelieten zijn er pas twee aktief. Ook valt het systeem af en toe uit, hetgeen goed merkbaar is om mijn ontvanger.

Op 10 januari 2008 11:21:47 schreef GJ_:
[...]
Nee, dat is 1/1000 van een minuut. En een minuut is in NZ richting 1nm en op de evenaar in OW richting ook 1nm.
Dus een verschil van 1 is dan 1852mm zou ik zo zeggen.

omreken en denk foutje gemaakt ( schaam )

In de noordzuid richting heb je gelijk,

De lengte van 1 graad oost west is afhankelijk van je latitude.
De latitude is inderdaad per graad 111km. Op de evenaar is longitude per graad ook 111 km.
Ga je op 60 graden zuid of noord zitten is je longitude per graad nog maar 55,5km.

deg:min:sec		 nm	km	sm
latitude1  N60 0 0,0	distance 30,000	55,559	34,52304136
longitude1 E0 0 0,0					
latitude2  N60 0 0,0  	bearing 1->2	89,5670		
longitude2 E1 0 0,0	bearing2->1	270,4330		
	deg:min:sec		 nm	km	sm
latitude1  N0 0 0,0	distance 60,000	111,120	69,04674
longitude1 E0 0 0,0	
latitude2  N0 0 0,0		bearing 1->2	90,0000	
longitude2 E1 0 0,0		bearing2->1	270,0000		

http://en.wikipedia.org/wiki/Latitude#Degree_length

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&time=&d…
52°19'55.84" N, 004°44'59.73"E
52°19'55.62" N, 004°44'59.73"E
52°19'55.62" N, 004°44'59.95"E

en die cirkel is echt rond :+

In OW richting had ik ook gezegd: op de evenaar.
En ik reken liever in zeemijlen: 1 mijl per graadminuut. Dat rekent gemakkelijk en dat kan ik tenminste onthouden;-)

Waas is toch als er andere met een GPS apparaat in de buurt zijn, dat ze onderling de positie berekenen( dus nauwkeuriger)?

en NMEA is een protocol, deze rekent toch niets uit?. Je zegt ik wil blabla sentence, en de "muis" geeft je die sentence terug. Je kunt er dus ook voor kiezen om x,y,z coordinaten te krijgen, of zelfs alle gegevens :D

voor de geinteresseerden:
NMEA pdf file

als je deze file bekijkt kun je de heading met de HDM sentence krijgen, longtitude en latitude met de GLL, en de GGA geeft heel erg veel info.

zelf even kijken welke voor jou het makkelijkste is

voor echte nauwkeurigheid moeten we helaas nog even wachten:
Galileo!

Gr. Rik

[Bericht gewijzigd door Rikkepic op (15%)]

Galileo is voorlopig nog een drama.

WAAS heeft niks met andere ontvangers te maken maar met een drietal extra satelieten en een vast netwerk van grondstations. Het is bedoeld voor de luchtvaart maar iedereen mag er gebruik van maken.
In Europa hebben we geen WAAS maar het vergelijkbare EGNOS. Een WAAS ontvangers kan ook met EGNOS overweg.

EGNOS is nog verre van af en valt nog geregeld volledig uit.

Hallo,

Ik heb wat dingen uitgezocht over het gps signaal en of het zou kunnen werken in mijn robot.
ik ben er achter gekomen dat het allemaal wel mogelijk is maar dat je dan 2 van de protocollen van GPS moet gebruiken, $GPRMB, $GPRMC. zie www.pages.drexel.edu/~weg22/gpsEmaxx/gpsEmaxx.html

De GPS ontvanger die ik al gekocht heb (van parallax) kan het $GPRMC ontvangen maar het $GPRMB signaal niet.
Nu bedacht ik dat als ik het $GPRMB eerst zelf met een andere ontvanger uitlees en dan zelf invoer in het programma.

Mijn vraag is of je de $GPRMB ook met een TomTom kan uitlezen, of een andere "goedkope" manier om dat signaal uit te lezen!

Groeten,
Tom

[Bericht gewijzigd door Tommyboy87 op (48%)]

Kan je niks met die systemen zoals op de landbouwtrekkers gebruikt worden? Die sturen je tot op 1 of 2 cm nauwkeurig. En je kan je trekker automatisch laten rijden (autoguide etc...) Kostprijs van die dingen, gemonteerd op de trekker, ca 6000€. Ik weet niet precies hoe deze werken, maar ik dacht met gps in combinatie van nog wat anders. De werking is alvast prima, vooral in combinatie met spuit of zaaimachine kan je dit heel goed merken.

Dat is wel een beetje duur hoor!!! zoek iets van max 50 a 60 euro!

Ik zoek dus iest dat een $GPRMB signaal kan ontvangen en dat je kunt uitlezen.

Groeten,

Tom

Op 17 januari 2008 22:21:26 schreef Tommyboy87:
Ik zoek dus iest dat een $GPRMB signaal kan ontvangen en dat je kunt uitlezen.
Tom

$GPRMB is niet iets wat je kunt ontvangen! Het is een string die je gps ontvanger maakt uit de ontvangen GPS data.
Je moet hiervoor ook nog de coordinaten van je bestemming opgegeven hebben aan je ontvanger anders kan hij nooit deze data uitrekenen.
Dus jij geeft je bestemmingscoordinaat op aan je GPS daarna berekent deze uit zijn huidige positie, richting en snelheid de koers die hij dan vervolgens in die $GPRMB string zet en terugstuurt.