Hallo,
Weet iemand hier hoe ik het vermogen van transformator kan berekenen door middel van de oppervlakte van de kern?
Alvast bedankt
Bedankt!
Weet je misschien waarom dit zo is?
Kan de kern de krachtlijnen niet meer aan als die boven een bepaalde waarde gaan?
Alvast bedankt.
[Bericht gewijzigd door Ahoyyy op (90%)]
P = 0,64 * A2
In welke mate is deze formule correct?
Want ik heb hier een aantal transfo's met een kernoppervlakte van: 7 * 3,5 = 24,5cm2
Met bovenstaande formule bekom in dan een vermogen van een kleine 400VA.
Ik heb deze transfo echter gedurende een uur belast met 800VA, daarbij werd hij slechts handwarm.
Er zit dus toch een redelijk grote foutmarge op deze formule...
Zo uit m'n hoofd: ja, die formules zijn nogal foutgevoelig. Die 0.64 is schijnprecisie. Je zit er makkelijk 10-20% (maar bij grotere kernen meer) naast. Daarnaast is die 0.64 ook afhankelijk van wat parameters als kernmateriaal, stripdikte, kernvorm, netfrequentie en spanning. Als degene die die 0.64 heeft bedacht toevallig een amerikaan was...
(inches, 110V@60Hz...)
[Bericht gewijzigd door alex278 op (15%)]
joopv
Golden Member
Het is maar een vereenvoudigde benaderings formule. Als je de site van epanorame bekijkt zie je dezelfde formule terug alleen is daar de factor 0,8 ipv 0,64 en verderop zelfs 1.
joopv
Golden Member
Op 14 januari 2008 23:59:28 schreef alex278:
Als degene die die 0.64 heeft bedacht toevallig een amerikaan was...
Ik had de formule van blz 244 van het boek "Zenders deel 2" van J. Bron (PA0JBN)
hex173
alles wat ik maak, kan beter.
ik heb hier een elektuur van november 1990 blz 49. Artikel -transformatoren, enz.
Hier staat: Het vermogen dat de kern kan transporteren, is met behulp van een vuistregel eenvoudig uit te rekenen.
Het luidt: Ptr = Afe . A wikkelruimte Watt.
Ptr = vermogen transformator
Afe = oppervlakte "ijzer" in vierkante cm
A wikkelruimte = oppervlakte wikkelruimte in vierkante cm.
er staat ook tabel van trafo,s met M kern.
bijv. M74/32 Ptr=40 Watt Afe=6.26 cm2 Aw=7.15 --> 6.26 x 7.15 = 44 Watt formule joopv 0.64 x 7.15 = 4.5 VA
M42/15 Ptr=2.3W 1.53 x 2.7cm2=4.1W joopv 0.64 x 1.53=1 VA
hier de tabel:
http://www.uploadarchief.net/files/download/m%20kernen0005.jpg
De verzadigingsinductie van trafo's is sterk afhankelijk van het gebruikte materiaal. D.w.z. het magneetveld neemt niet langer lineair met de stroom toe en de verliezen worden onacceptabel hoog.
Volgende factoren beïnvloeden de eigenschappen.
a)De manier van stansen (I-blik of H-blik)
b)Isolatie tussen de afzonderlijke blikjes
c)Blikjes om em om gestapeld
d)Sluitblikjes aan elkaar gelast.
e)Materiaal in de trafokern.
In volgorde>dikke trafoblikjes(8.000Gauss)>dunne trafoblikjes(10.000Gauss)>Schnittband(12.000Gauss)>ringkern(16.000Gauss) en als het duur mag zijn>trafoblik van nickelalloy.