yi,
even een vraagje: ik speel tafeltennis
nu bestaat er nog geen machine voor de snelheid van zo'n
balletje te berekenen...
enige ideeën?
ik dacht aan infrarood
greetz
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
idd Ir nemen: 2 lichtsluizen hangen en de tijd berekenen die je nodig hebt
nadeel is wel dat de lichtsluizen zeer breed moeten zijn. maar een andere oplossing heb ik niet voor je naast beeld herkenning.
rbeckers
Overleden
Een brede bundel laag vermogen radar. Zoals een snelheidscontrole.
Mbv dopplereffect kun je dan de snelheid meten.
Eventueel meerdere bundels gebruiken.
Op 15 januari 2008 09:32:56 schreef (Z)weetvoetje:
GPS in de pingpongbal?
Dat wordt dan of een heel lichte GPS of een heel zware pingpongbal.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (40%)]
ik heb nog altijd de voorkeur voor de lichtsluizen
hoe breed kan ik gaan met een lichtsluis?
en wat zou de afstand tussen de 2 lichtsluizen maximaal mogen zijn?
alvast al bedankt voor de ideetjes
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
ok, dat was een grapje.
Ik zou sonar gebruiken, en de dopplerfrequentie bepalen. Maar dat is nogal lastig. Waarschijnlijk reageert het erger op een badje dat heen en weer gaat dan op de bal.
Misschien is een camera van bovenaf nog het best. Moeiwlijk te progwrameren. Maar de enige petrouwbare bethode. Rader werkt niet, een P-P-bal geleid niet.
rbeckers
Overleden
Op 15 januari 2008 09:53:32 schreef (Z)weetvoetje:
Rader werkt niet, een P-P-bal geleid niet.
Klopt.
(Als er een gps module inzit krijg je wel reflecties
)
Maar de bal mag waarschijnlijk niet aangepast worden.
Is een camera wel voldoende voor een goede snelheidsmeting?
(Z)weetvoetje
rbeckers
Overleden
Ik bedoelde eigenlijk dat een ping pong bal een boog beschrijft en van snelheid en richting veranderd.
Als je met een camera beeldjes neemt kun uit de veplaatsing de snelheid meten in twee assen. De derde as informatie kan alleen komen uit het kleiner of groter worden vd ping pong bal. Dit effect zal moeilijk te meten zijn.
Bij twee camera's is dit gemakelijker.
(Z)weetvoetje
Nouja, ok, dan 2 camera's.
Waarschijnlijk is dit toch te ingewikkeld om te programmeren. dus war praten we over...
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Ik denk ook dat beeldherkenning het meest robust zal zijn. Je kan een fel gekleurd balletje nemen ofzo. En dan twee beelden snel na elkaar nemen en de afstand van de centra van de twee balletjes berekenen. Je weet wanneet je de beelden genomen hebt, dus je kent de snelheid. Sonar is nogal complex (je gaat een heel complexe echo terugkrijgen, je gaat zowiezo een FM sweep moeten nemen om overlappingen te herkennen, dan een serieuze analyse op dat signaal uitvoeren, niet evident hoor...)
Iets primitiever maar minder nauwkeurig kun je ook de tijd tussen twee tikken op de tafel meten en dan een schatting van de baan gebruiken om de snelheid te berekenen.
(Z)weetvoetje
Je kan natuurlijk met verschillende microfoontjes de plaats bepalen van waar de bal op de baan tikt. Dan kan je de horizontale snelheid bepalen.
Zocht net even op de afmetingen van een pp-tafel, deze is ongeveer 270cm lang. Als je dat gaat "filmen" met 25fps mag je niet sneller slaan dan 24km/u wil je de bal 2x boven de tafel zien in 2 frames. Lijkt me niet echt de manier.. Ik denk dat je met geluid met een hoge samplerate betere resultaten kunt halen, alleen lijkt het me lastig de tik van het batje te onderscheiden van de tik op de tafel.
//EDIT: Rekenfoutje.. het is 240km/u dat is nog wel te doen 
stecj366
Ik bedoelde ook niet echt filmen, maar je moet wel constant het huidige frame met het vorige vergelijken, immers weet je niet wanneer de bal voorbij komt, dus je parsed de data wel met 25fps bijvoorbeeld.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Gewoon een flitsstrobe en de sluiter open laten. De flitssnelheid meten en vwalla!
Edit: stroboscoop dus.
[Bericht gewijzigd door echtepino op (14%)]
ok, wil ik wel even vermelden dat het budget beperkt blijft, en met 2 camera's ofzo.. komen we tog al aan een grote som: hier even mijn ideetje:
2 infrarood lichtsluizen over de breedte van de tafel, aan elk uiteinde 1, als het ballete door de ene lichtsluis gaat activeert deze een counter, als deze door de tweede lichtsluis gaat stop deze counter, hierbij weet ik de tijd/ afstand vd tafel. deze herleid ik via een brok elektronica naar km/ h en laat ik deze op een display verschijnen... (heb er vandaag in school over gehad) volges mij is dit de meest efficiente en goedkope manier
reacties?
Greetz
stecj366
Hoh, budget beperkt: er zijn al webcams met 25fps voor een kleine som... Maar dan moet je ook wat van beeldverwerking gaan afweten.
Jouw aanpak is niet echt zo waanzinig. Enkel is er een klein probleem: de lichtsluis is maar een smalle bundel? Je gaat dus meerdere boven elkaar moeten zetten om een breede sluis te krijgen. Dan kan je de uitgangen allemaal met een OR poort aan elkaar knopen en je kan meten.
Op 15 januari 2008 19:16:47 schreef stecj366:
Hoh, budget beperkt: er zijn al webcams met 25fps voor een kleine som... Maar dan moet je ook wat van beeldverwerking gaan afweten.Jouw aanpak is niet echt zo waanzinig. Enkel is er een klein probleem: de lichtsluis is maar een smalle bundel? Je gaat dus meerdere boven elkaar moeten zetten om een breede sluis te krijgen. Dan kan je de uitgangen allemaal met een OR poort aan elkaar knopen en je kan meten.
wat is de breedte van zo een lichtsluis eigenlijk?
stecj366
geen idee hoe dik die bundel is eigenlijk, maar dat zal wel vrij smal zijn door dat ze zoveel mogelijk energie op de reflector/ontvanger willen krijgen.
Op 15 januari 2008 19:37:52 schreef stecj366:
geen idee hoe dik die bundel is eigenlijk, maar dat zal wel vrij smal zijn door dat ze zoveel mogelijk energie op de reflector/ontvanger willen krijgen.
nu dit kan niet zo een probleem vormen aangezien de snelle ballen kort over het net komen maar op het uiteinde van de tafel vormt dit een groter probleem... als je in 'schakelingen' de infrarood lichtsluis neemt... mag ik in principe dan over de infrarood diode in parallel een andere infrarood diode plaatsen tesamen met nog een fototransistor op de ontvanger? of hoef ik gewoon meerdere lichtsluizen te gebruiken?
stecj366