Beste mensen,

Ik heb een aantal keren een timing verificatie moeten doen voor een stukje hardware waarop 3 QFP 100 IC's zijn ondergebracht.
Daarbij heb ik op de IC pins soms 5 naast elkaar hele kleine draadjes moeten solderen om daar vervolgens probes op te kunnen aansluiten.
Echter kon er wat print ontwerp betreft geen connector worden geplaatst die speciaal bedoeld is voor de timing verificatie ivm ruimte gebrek.
Weet iemand misschien een mooie oplossing om vanaf een QFP-100 ic naar iets anders te gaan, zodat het bevestigen van de probes een stukje eenvoudiger gaat?
IC adapters of iets dergelijks?

Ik vergeet erbij te zetten dat het solderen van draadjes op de IC pins wel werkt maar je bent zeker een dag kwijt met de test opstelling maken, en een stootje tegen een probe en schiet er een draadje los.
Dit is erg frusterend!

Dat hoort eigenlijk in je ontwerp thuis. Voor complexe schakelingen is het prototype vaak voorzien van een voeten voor de IC's en daaromheen de testpinnen.

Je kunt ook JATG gebruiken als het IC dat heeft.
Maar dat werkt niet voor analoge signalen.

Als het om timing van de PCB (sporen) gaat, dan kun je de PCB tool gebruiken. De meeste tools van formaat hebben algoritmen waarmee je de timing kunt afstellen op de andere signalen.

je hebt van die soort wasknijpers die je erop kan zetten.

die heb ik voor dil uiteraard gezien, maar ik dacht dat die er ook waren voor SMD maar kanz ijn dat dat allen SOIC was.

ik ken wel adapters, maar das voor een los IC, dus die nog niet gesoldeerd zit... Gaan van QFP naar iets thru hole achtigs.

Weet iemand of er ook iets bestaat voor het gehele IC?
Als ik in Farnell , RS-components of Distrelec catlogi kijk, zie ik niks bijzonders.

Ik doe dat soort dingen regelmatig. 'Apahaar' nemen, vast plakken, druppel thermische lijm erop. Op de chip een klein stukje printplaat lijmen en ze daarop laten eindigen. In een kwartier klaar en redelijk hufter-proof.

Overigens: veel flux gebruiken, zo voorkom je dat je poten aan elkaar plakt.

Ik had een oplossing gevonden van "Winslow adaptics' waarbij je een adapter over het gehele IC legt.
Echter kreeg ik te horen dat deze zo'n 700 euro kost!
Dat gaat mij een beetje te ver.

Ik pas zelf ook de 'truuk' van Marco toe. Wikkeldraad met de dikte van een haar op het pootje solderen en dat draadje naar een header brengen.