Noice canceling microfoon: wie kent dit begrip en weet een passende toepassing voor een headset op de motor. Het schijnt met filters te kunnen, maar ik heb nergens iets hierover kunnen ontdekken / vinden.

Feit = tijdens het motorrrijden is de stem via de intercom & bike-to-bike door windgeruis niet te verstaan

oplossing = hellup

Wie weet een oplossing

ik ben daar niet zo van op de hoogte, maar volgens mij is dat onmogelijk om de motor- en wind-ruis er volledig uit te halen met een normale mic. meestal moet je je antwoord zoeken bij de fysische dingen: wat is geluid, wat is wind,hoe werkt een mic,... hierdoor kan je al heel snel een correct antwoord vinden. ik weet wel dat door een nieuwe vorm van mic (en dat is juist de behuizing) de wind er bijna helemaal uit te halen is. op tv hebben dansers die ook zingen geen mini-mic, maar een hele plushe bol naast hun mond hangen: dit is voor de wind: wind stopt en geluid gaat door. door gebruik te maken van een condensator-mic kan je geluiden die ver weg zijn grotendeels worden "wegfilteren" (gewoon omdat ze te zwak zijn worden ze niet opgenomen).

wat ik wel kan zeggen: doe mss een helm aan die helemaal dicht is en je zal zien: dit helpt.

Het begrip ken ik en worden ook veel gebruikt bij headsets die op een call center worden gebruikt.

Ik heb een keer een schakeling gezien waarmee je dit ook kon maken, zo uit het hoofd waren dat 2 mic. waarvan 1 180 graden in fase was gedraaid en zo het geluid wat je niet wilt hebben (omgevings geluid) eruit haald.

Alleen weet ik niet meer waar dat was :( de link ook niet opgeslagen helaas.

Misschien dat je er wat mee kunt.

Als je een "dyn" microfoon element neemt die zo is gemaakt dat het omgevingsgeluid langs bijde kanten ongehinderd bij het membraam kan komen, dan heb je al bijna alles.
Of je gaat zoeken op een dump naar een microfoon uit een vliegerhelm, die hebben bovengenoemde constructie en geven alleen de stem door die aan één kant er tegen schreeuwt.
De oplossing met twee elementen in tegenfase werkt ook goed maar is denk ik groter in omvang.
Gr. Hans.

Het bolletje wat ze in studio's op de microfoon steken is tegen vervelende plopgeluiden van medeklinkers als P, T, enz., niet tegen de wind... (In studio's waait het meestal niet.)
Buiten gebruiken ze vaak grotere afschermingen tegen wind.
(Ziet er vaak uit als een soort dode marmot waar ze een microfoon in hebben gestoken... :) )

Maar al die middelen helpen niet veel bij motorsnelheden. Wat wel kan helpen zijn 2 micro's; 1 voor de spraak, en 1 die alleen de omgevingsgeluiden hoort. Dan met een schakeling het omgevingsgeluid eraf trekken...
(DSP's kunnen vaak ook nog wel wat opkrikken aan het geluid...)

Arco: heb je zo'n schakeling voorhanden. Da's precies wat ik zoek...ben een leek maar met boerenverstand kom je een heel eind...DSP?? wat zijn dat? die zouden in mijn geval heel goed van pas komen, ben ik nog beter te verstaan. Ik hoop dat je iets hebt.

Op 15 februari 2008 23:30:04 schreef snypermann:
door gebruik te maken van een condensator-mic kan je geluiden die ver weg zijn grotendeels worden "wegfilteren" (gewoon omdat ze te zwak zijn worden ze niet opgenomen).

Condensator microfoons worden juist gebruikt bij het uitversterker van koren, drummers en andere instrumenten.

Dit komt omdat ze juist WEL veel opnemen, dus dat zou in deze situatie alleen maar averechts werken.

180° uit fase lijkt me best goede oplossing
moet je wel identiek dezelfste micro hebben.
leuk gevolg is dat feedback ook deels wordt geelimineerd.

(nog nooit oude video's gezien waar er 2 sm58's op de statief zaten? omgekeerd en normaal)

in het begin was de truk simpel omdat je een gebalanceerd signaal hebt dus gewoon even +/- verwisselen.
later zijn er dan reverse phase knopjes op de mengtafel komen te staan.

nu weet ik natuurlijk niet of het voor jou toepassing zou werken. het werkt ook maar tot op bepaalde hoogte natuurlijk

(nog nooit oude video's gezien waar er 2 sm58's op de statief zaten? omgekeerd en normaal)

[slightly off-topic]
dat is toch vanwege het feit dat ze 1 micro voor het publiek (PA) en 1 voor de tape/film-registratie gebruikten?
Ze gebruikten of hadden toen geen splitters? Je ziet het veel op liveregistraties van concerten in de jaren '60.
Toevallig gisteren nog een Stax-revue op DVD bekeken: twee totaal verschillende microfoons aanelkaar getapet.
Maar ik kan het mis hebben...
[/slighty off-topic]

[Bericht gewijzigd door mad murph op (15%)]

splitters bestaan al lang hoor......waren toen gewoon trafo's
alle ja gewoon....
voor zover ik weet werdt dit vooral gebruikt tegen feedback. het lawaai dat in de ene micro komt komt ook in de andere en als je dat dan juist kunt inverteren cancelled dit out ;)

miss dat dit ook wel werkt voor de toepassing van de TS ben alleen niet zeker

moet voor goed te zijn wel identieke micro zijn

zou ik ook iets kunnen bereiken door de gevoeligheid van de electret microfoon te verlagen? Welk type weerstand / filter ed moet er dan tussen

zoiets is al eens gemaakt, heb zelf nog het een en ander voor op de pc... wel een leuk projectje, ik wil het nog steeds maken..

stuur maar eens een mailtje naar het adres in mijn profiel (quark(A)wanadoo.nl)
want ik weet niet hoe ik een bestandje kan plaatsen hier...

edit: voor de duidelijkheid: het betrefd dus de schema`s voor een intercomsysteem met 3 microfoons. 2x voor de bestuurder 1 x voor passagier. de extra bestuurders mic zit achter in de helm geplaats, de geluiden hiervan worden middels een schakeling afgetrokken van het signaal van de spreekmicrofoon. zo hou je in theorie alleen spraak over minus de frequenties van de wind..
ook zitten er aansluitingen op voor audio, portofoon of gsm.

leuk compleet apparaatje lijkt me dat, ben er zelf alleen nog niet aan toegekomen om te bouwen.

[Bericht gewijzigd door Quark_01110001 op (50%)]

Ik heb een noise cancelling koptelefoon: super in het vliegtuig. Ik heb hem ook eens geprobeerd in de auto, maakt niks uit, die is al stil. Maar met het raam open, windgeruis langs de koptelefoon dus, is het werkelijk helemaal bagger. De koptelefoon maakt het dan erger dan het is.

Zal waarschijnlijk komen omdat het geluid van de motoren in een vliegtuig vrij stabiel is. Dus weet de koptelefoon ongeveer wat hij kan verwachten, en kan daar dus antigeluid voor maken (180 graden draaien).

Dat windgeruis daarintegen is weer zo onvoorspelbaar als de pest, dus zit de koptelefoon er telkens naast.

Op 19 februari 2008 17:33:46 schreef Quark_01110001:
zoiets is al eens gemaakt, heb zelf nog het een en ander voor op de pc... wel een leuk projectje, ik wil het nog steeds maken..

stuur maar eens een mailtje naar het adres in mijn profiel (quark(A)wanadoo.nl)
want ik weet niet hoe ik een bestandje kan plaatsen hier...

edit: voor de duidelijkheid: het betrefd dus de schema`s voor een intercomsysteem met 3 microfoons. 2x voor de bestuurder 1 x voor passagier. de extra bestuurders mic zit achter in de helm geplaats, de geluiden hiervan worden middels een schakeling afgetrokken van het signaal van de spreekmicrofoon. zo hou je in theorie alleen spraak over minus de frequenties van de wind..
ook zitten er aansluitingen op voor audio, portofoon of gsm.

leuk compleet apparaatje lijkt me dat, ben er zelf alleen nog niet aan toegekomen om te bouwen.

ha, even voor de gein zal ik de onderdelenlijst posten voor dat ontweerp wat ik heb, kun je alvast kijken of je misschien al het een en ander hebt liggen ;)

---
Weerstanden alle 1/10watt
R3,R7,R13,R17 = 4st van 1K5
R69,R79 = 2st van 2K2
R25 = 1st van ~2K2 (deze waarde is afhankelijk van portofoon merk en type)
R62,R78 = 2st van 6K8
R9,R19,R21,R22 = 4st van 10K
R30,R40,R65,R66,R75,R76 = 6st van 12K
R64,R74 = 2st van 18K
R1,R2,R11,R12 = 4st van 22K
R24,R63,R73 = 3st van 27K
R4,R5,R6,R8,R14,R15,R16,R18,R20 = 9st van 47K
R31,R36,R41,R46,R61,R77 = 6st van 56K
R26 = 1st van ~56K (deze waarde is afhankelijk van portofoon merk en type)
R32,R33,R37,R38,R39,R42,R43,R47,R48,R49,R50,R51,R60,R70 = 15st van 100K
R34,R35,R44,R45 = 4st van 150K
R23 = 1st van 1M
Potmeters
P2,P3 = 2st van 10k lin klein
Condensatoren
C35,C55 = 2st van 30pF
C15,C25,C34,C54,C42,C62 = 6st van 270pF
C14,C24 = 2st van 1nF
C3,C10,C11,C12,C13,C16,C20,C21,C22,C23,C26,C38 = 12st van 10nF
C1,C2,C4,C5,C7,C64 = 6st van 100nF
C30,C32,C31,C39,C40,C50,C51,C52,C59,C60 = 10st van 2,2uF
C6,C36,C37,C43,C56,C57,C63,C65 = 8st van 10uF
C33,C41,C53,C61 = 4st van 47uF
Halfgeleiders
IC3,IC4 = 2st van LM348
IC5,IC6 = 2st van NE(SA)570 of NE(SA)571 (kosten +/- 4,50 euro per stuk)
Bergsoft BV
van Voordenpark 9H
5301 KP
Zaltbommel
Tel: 0418 510106
Email: bergsoft@xs4all.nl
D1,D2,D3,D4 = 4st van 1N4148
Diversen
2st IC voetjes 16 pins
2st IC voetjes 14 pins
+/- 15st aansluitpennetjes.
Onderdelenlijst versterker/voedings print
Weerstanden alle 1/10 watt
R6,R7 = 2st van 100R
R2,R5 = 2st van 1K
R8,R9 = 2st van 2K2
R3,R4 = 2st van 5K6
R1 = 1st van 100k
Potmeters
P1,P2 = 10K lin klein
Condensatoren
C8,C11 = 2st van 470pF
C2,C4,C5 = 3st van 100nF
C15,C20 = 2st van 150nF
C9,C10 = 2st van 330nF
C7,C13,C14 = 3st van 22uF 16v
C16,C18,C12 = 3st van 100uF 16v
C6 = 1st van 220uF 16v
C1 = 1st van 330uF 16v
C3,C17,C19 = 3st van 470uF 16v
Halfgeleiders
IC1 = 1st van 7809 spanningsregelaar A kwaliteit
IC2 = 1st van TEA2025
D1 = 1st van 1N5404
D2 = 1 st van 1N4148
Q1,Q2 = 2st van BS170
Diversen
F1 = print zekeringhouder klein model + zekering van 1A
L1 = ringkern ontstoringspoel +/- 50uH/1A (Deze met thermolijm op de print fixeren)
Klein koelplaatje voor 7809 spanningsregelaar
1st IC voetje 16 pins
+/- 10 st aansluitpennetjes

en dan nog een hoop kabelspul en stekers

Dit ken ik: http://home.hccnet.nl/h.f.w.m.van.eldijk/

Dit is de website met het idee, schijnt wel goed te werken. toch thanks voor de tip.

Alleen heb ik al de PMR portofoon die perfect werkt als intercom. Ik heb zelf een manier gevonden om een GSM / Ipod ed erop aan te sluiten.

Mijn probleem = Alleen mijn (bestuurder) mic overstuurd heel snel door de rijwind. Ooit op internet een tip gekregen om er een weerstand tussen te zetten (rood/paars/bruin) maar hij blijft te gevoelig.

Oplossing hogere weerstand ??

Op 19 februari 2008 21:24:10 schreef biggs:Oplossing hogere weerstand ??

Oplossing stoppen of de auto nemen als je wilt leuteren >:-)

Ik roep altijd gewoon achterom als ik wat te melden heb. Moet ik wel aan toevoegen dat ik een open helm heb. Een integraal op mijn motor zou een beetje vreemd gezicht zijn.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (32%)]

Op 19 februari 2008 21:26:56 schreef GJ_:
[...]
Oplossing stoppen of de auto nemen als je wilt leuteren >:-)

Ik roep altijd gewoon achterom als ik wat te melden heb. Moet ik wel aan toevoegen dat ik een open helm heb. Een integraal op mijn motor zou een beetje vreemd gezicht zijn.

zinvolle oplossing :P

nee man, je rijdt motor of bestuurd een koekblik... :P
motorrijden is emotie, dat wil je delen !! :P

achja ik zou idd een wat hogere weerstand proberen...