Ik zou zelf een powerbox voor een HDI motor willen bouwen. Die moet het signaal van de druksensor van de common rail een beetje aanpassen, zodat de ECU denkt dat de inspuitdruk ietsje te laag is en de druk een beetje verhoogt.
Ik heb de sensor kunnen lokaliseren. Deze heeft 3 aansluitingen; volgens wat ik meet +5 Volt (voeding afkomstig van ECU), massa en het meetsignaal (een DC spanning die varieert als er bijv gas gegeven wordt).
Dus komt het er enkel nog op aan om dit signaal een beetje te verzwakken. (Ik denk dat er een evenredig verband is tussen gemeten druk en de spanning, dus spanning verminderen zorgt ervoor dat ECU minder druk "ziet".)
Ik heb reeds geprobeerd om een potmeter in serie met het meetsignaal op te nemen, maar dit geeft een foutmelding. Wanneer ik twee antiparallel geschakelde diodes er tussen zet, wil ie al helemaal niet meer starten.
Heeft iemand dit ook al geprobeerd en wat zijn de ervaringen? Of iemand die een schema heeft van een HDI powerbox? (Zeg me nu niet dat daar enkel een weerstandje in steekt... 
een powerbox is in ieder geval wat ingewikkelder dan een simpel serieweerstandje 
Ik heb niet echt veel kennis ter zake, maar ik ben er van overtuigd dat hier wel meer info over te vinden valt op google
Is er iemand die dit uiteindelijk gelukt is? Ik kan wel een dergelijk schema vinden voor VAG motoren, maar voor de HDI's is het een stuk lastiger te vinden.
Een powerbox kopen is leuk...Eentje bouwen is nog veel leuker! En om de discussie voor te zijn: Het gaat om een 90 pk uitvoering. Deze is ook in 110 pk variant verkocht, waarbij er inwendig geen enkel verschil tussen de motoren zit. Mechanisch kan deze motor dus gemakkelijk 110~115 pk aan. Een verbetering van 10 tot 20 pk met een iets hoger koppel is mijn doelstelling.
Wie heeft hier ervaring mee? 
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Hoewel op sommige motoren een powerbox aardig werkt met name op diesels met een electronisch geregelde brandstof pomp (VP39, VP44) is het een zeer slechte en soms gevaarlijke manier van tunen. De gemiddelde powerbox verhoogd simpel de raildruk 200 à 300 bar en daar zijn bij de meeste motoren de mechanische delen niet tegen bestand (enkele uitzonderingen daar gelaten). Simpel doet de powerbox de turbodruk sensor en de raildruk sensor beinvloeden.
Maar er is ook nog een flowsensor die de flow in de rail tegen de druk afregeld en daar komen de vele storingen vandaan als je een powerbox gebruikt. Bovendien zijn de moderne diesel ook lambda geregeld zodat iedere manipulatie meteen terug geregeld wordt. Je "voelt" wel even meer trekkracht maar 1000 toeren verder heeft de lambda regeling de brandstof hoeveelheid weer terug geregeld en over is de pret. Nu zul je zeggen dan pak ik die lambda er ook bij maar dan zul je toch weer in de ecu moeten gaan "spitten" om het juiste signaal te vinden, er zitten wide-band lambda sensors op. Daarom is op een verantwoorde manier de software aanpassen de enigste juiste oplossing. Nu heb je over een HDI ik neem aam een Peugoet of Citroën?
Denk daarbij ook aan het FAP syteem.
@sam inwendig is er vaak geen verschil maar uitwendig wel, ook daar zijn weer uitzonderingen, vaak is de Turbo en de intercooler een maatje groter. Een paar voorbeelden, Mercedes sprinter 2,2 heeft de lage versie helemaal geen intercooler, VW T5 kleinste versie heeft een kleinere Turbo en geen intercooler, maar ook BMW 118D heeft exact dezelfde motor als de 116D alleen de raildruk is gezakt van 1600bar naar 1350bar.
Beste Paul, je bent duidelijk een kenner. Leuk om van mensen zoals jou te leren!
Inderdaad gaat het om een Xantia HDI 90pk. Erg veel waarde heeft deze auto niet en om die reden is enerzijds chippen niet erg interessant en anderzijds een gok wat gemakkelijker genomen.
Het verschil tussen de HDI90 en HDI110 is inderdaad de intercooler (heeft de eerst genoemde niet). Daarbij zit er bij de HDI110 een iets ander type turbo op, welke een elektrische waste-gate aansturing heeft (bron van veel storingen overigens).
Voor zover ik kan nagaan werkt de powerbox bij de HDI90 motor inderdaad door het verhogen van de raildruk. De turbodruk wordt volgens mij ongemoeid gelaten voor deze auto, temeer deze volgens mij dus mechanisch is geregeld. Volgens mij is echter zowel de HDI90 als de HDI110 voorzien van dezelfde pomp en common-rail? Ik heb tot op heden nog geen negatieve ervaringen m.b.t. defecten aan de pomp/rail/verstuivers gelezen (ook niet bij VAG). Maar wellicht heb ik daar over heen gekeken?
Het is altijd een beetje aftasten in hoeverre het achterhaalde scepsis is en hoeverre het reële gevaren zijn. De eerste generatie powerboxen hebben denk ik de naam van het product ook goed verziekt 
En hoe je het ook went of keert, een echte tuner levert gewoon veel beter en zekerder resultaat. Neemt niet weg dat ik best een beperkte gok met mijn auto durf te nemen. Het (extreem) chippen van mijn vorige auto (Seat Ibiza Cupra 1.8T 20VT) werd ook door veel mensen afgeraden. Daar heb ik echter nooit negatieve gevolgen van gehad (of het moet het verbruik zijn, maar dat lag ook aan de rijstijl gok ik
) FAP komt overigens op mijn auto niet voor.
Paul Welther
We zijn nu wel een Topic kaap aan het doen.
Xantia 90Pk is inderdaad de oude motor nog zonder geregelde druk.
Raildruk dacht ik rond de 1150bar. Zonder intercooler moet je wel oppassen ook met druk. Door meer in te spuiten wordt de druk automatisch hoger en kan soms niet meer in de hand te houden zijn. Nu bij een oudere auto zal dat wel meevallen.
Er is een eenvoudige truuk, zet een weerstand tussen de 47 en 100ohm (even experimenteel vastleggen) tussen de massa aansluiting van de raildruk sensor;)
Bij oudere auto's kan dat wel.
Zo daar ben ik weer 
Topic kaap valt wel mee, het is een behoorlijk oud topic. Dus we kunnen gerust verder hier 
De afgelopen dagen heb ik me eens verdiept in de werking van de HDI (speciaal de common rail) en het volgende weet ik nu over de druksensor:
- Voeding (pin 1 en 3) is 5 Volt (gemeten heb ik 4,95V)
- Signaaldraad (pin 2) heeft met motor uit 0,5V (niet nagemeten) en moet tijdens het starten minimaal 1,05V zijn om de verstuivers vrij te geven.
Nu ben ik aan het redeneren wat die weerstand voor een effect gaat hebben op het signaal. De ECU zal nu de druk terug krijgen tussen 0,5 en 4,5V ten opzichte van de meegeleverde GND. Als ik daar een weerstandje in serie zet dan een deel van de spanning over die weerstand vallen. Het gevolg is dat de ECU een lagere spanning terug krijgt. Hierdoor wordt er aangenomen dat de druk lager is dan dat deze in werkelijkheid op de rail staat. Hierdoor zullen de verstuivers een fractie langer opengestuurd worden waardoor er meer diesel wordt ingespoten. Dit kan, omdat een diesel met een luchtoverschot draait. Echter mag de grens waarin er te weinig lucht is nooit worden overschreden. Dit is te zien aan de hand van zwarte roet uit de uitlaat.
Begrijp ik het goed dat ik een potmetertje in de GND kan opnemen van 0~100 Ohm en zo het punt kan bepalen waarop hij wel iets meer vermogen heeft, maar nog niet roet? Of ik maak een stappenschakelaar met 10 weerstanden van 10 Ohm, waardoor ik telkens een stapje bij kan regelen.
Klopt bovenstaande theorie? Maar hoe voorkom ik dan dat de extra instpuiting plaats vind als ik het vermogen niet nodig heb? Hij moet natuurlijk bij deellast niet meer inspuiten dan dat hij deed, alleen bij volgas moet dit in werking treden.
Mijn doel is een 10~15 pk en 10% koppel extra. Ik wil de motor niet onnodig belasten, maar iets meer power is toch wel wenselijk.
Paul Welther
Potmeter of schakelaar beide kunnen, hoewel je een schakelaar tijdens rijden niet kunt bedienen omdat de ecu dan even een onbepaald signaal krijgt tijdens schakelen.
Je moet niet te gek gaan doen omdat je geen intercooler hebt en de raildruk erg hoog kan worden.
De pomp kan dat vaak niet aan zodat de ecu uiteindelijk in noodloop gaat omdat PID regeling van de raildruk in de war raakt.
Overigens wordt niet de inspuitduur verlengd maar alleen de druk.
Die roetgrens zie je helaas maar al te vaak op straat of door slechte tuningen of andere defecten.
Met een modernere commonrail gaat deze truuk vaak niet meer omdat er zowel een raildruk regeling als een opbrengst klep in de pomp zit.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (11%)]
Uche uche, even het stof afblazen 
Ik heb uiteindelijk via marktplaats een 'echte' 2e hands powerbox gevonden voor 3 tientjes. Na wat gespeeld te hebben met de instelling loopt hij nu mooi.
Wat ik merk is dat hij duidelijk meer koppel heeft (en een HDI is al een koppelmonster in vergelijking met de oude TD die ik hiervoor reed) en daardoor soepeler loopt. Ook heb ik het idee dat hij zuiniger is geworden, maar dat moet nog blijken met het tanken binnenkort. Ik rij dagelijks circa 130 km, waarvan 125km snelweg en 5 km stad. Mijn rijstijl is normaal/vlot maar ik kom zelden boven de 140 km/h. Verbruik voorheen wat 1:16,5 en ik ben erg benieuwd wat het nu wordt!
Het extra vermogen gebruik ik alleen met invoegen en bij een plekje zoeken op de linker baan.
Hij roet wel iets meer bij het optrekken, maar echt zorgen maak ik me er niet om. Ach het beestje heeft bijna 400.000 km gelopen, dus als er iets kapot gaat treft hem ook echt geen schuld
Wel bizar eigenlijk zo'n HDI, want je merkt totaal niet dat de motor al wat ervaring heeft! Olie verbruik is 0 en start altijd zonder problemen, ook met -15