Op 29 februari 2008 00:39:20 schreef free_electron:
[...]

Das een 'Floppy the Banjo Clown' golfvorm...

http://www.youtube.com/watch?v=i2vMHb6qEM0 ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (65%)]

Floppy-the-Banjo-Clown-golfvorm http://i.fokzine.net/s/schater.gif
die moet ik onthouden

Op 29 februari 2008 00:03:57 schreef (Z)weetvoetje:

Tja, meten is een vak apart.

@rbeckers: dat heb ik beter gezien. Het is maar dat ik hier mijn scoop niet tot mijn beschikking heb. Heb je trouwens wel een 1:10 probe gebruikt? want die 20pF is meestal wat te veel om HF te meten.

Meten is idd een vak apart.
Ik gebruik bijna altijd 1:10 probes. Ik kan die vorm nog wel wat beter krijgen door de xtal oscilattor laagohmig af te sluiten. Of door een laagohmige weerstanddeler er achter te hangen. Deze foto is trouwens een half jaar oud.
Ik kan ook betere probes of een betere scope gebruiken.

Op 27 februari 2008 23:41:54 schreef grotedikken:
[...]

Een blokgolf heeft in principe enkel oneven harmonischen.

Dus als je met een 300MHz scoop een blokgolf van 100MHz bekijkt, zie je de grondgolf, de 2e harmonische is er niet en de 3e is al 30% verzwakt, de 4e is er niet en verder is er niets meer te zien..

Wat je dus ziet is een sinus met een put in boven en onderaan. Daar kun je in de verste verte de golfvorm niet uit bepalen.

Natuurlijk wel.

Allereerst moet je jezelf erbij neerleggen dat geen enkel meetinstrument ooit het signaal laat zien zoals het daadwerkelijk aanwezig is.

Ten tweede moet je je goed realiseren wat je wilt meten en welke resultaten je van je apparatuur kunt verwachten.

Op basis van het voorgaande kun je de meetresultaten interpreteren en een uitspraak doen over de oorzaak van eventuele afwijkingen. Vanuit het laatste kun je je schakeling aanpassen zodat deze wel correct werkt en daarmee is de doelstelling (fout/probleem opsporen) van de van een meting gehaald.

Om terug te komen op de 100MHz blokgolf: je kunt met een 300MHz oscilloscoop prima zien of de uitstuurgrenzen worden gehaald en of de duty cycle klopt. Daarmee kun je dus vaststellen of er een 100MHz blokgolf staat ja of nee.

Een blokgolf bevat trouwens in principe alle harmonischen, oneven èn even.

Alleen in het uitzonderingsgeval van een duty cycle van exact 50,0 % verdwijnen de even harmonischen.

@Frederick E. Terman
Klopt, ik heb een tijdje geleden een 2MHz blokgolf duty cycle afgeregeld op 50% mbv FFT. Afgeregeld op ontbreken van 2e harmonische.

Ik snap de discussie niet goed. :-) de hoogste frekwentie die je wil meten is sowieso steeds een sinus,niet? Er is een tijd geweest dat scopen gespecifiëerd werden in stijgtijd (rising time) Voor techneuten die veel niet sinusvormige signalen moeten onderzoeken is deze voorstellingswijze handiger.

oja; vandaag een stevige rit gedaan met de shinkansen van Yokahama naar Kyoto en bezoekje gebracht aan oa de gouden tempel. morgen verder reizen richting Osaka.

Bandbreedte scope * stijgtijd = 0.35

Een scope met een bandbreedte van 200MHz heeft een stijgtijd (rise time) van 1.8ns.
60MHz bandbreedte komt overeen met 5.8ns.

De hoogste frekwentie die ik wil meten hangt van het te meten signaal af. Dat hoeft geen sinus te zijn.

Op 1 maart 2008 14:17:14 schreef rbeckers:

De hoogste frekwentie die ik wil meten hangt van het te meten signaal af. Dat hoeft geen sinus te zijn.

Jawel hé, als het geen sinus is dan is het niet je hoogste frekwentie (onze vriend Fourier indachting). ok , het was een beetje een instinker... :-)

Op 1 maart 2008 14:25:27 schreef jongensenwetenschap:
[...]

Jawel hé, als het geen sinus is dan is het niet je hoogste frekwentie (onze vriend Fourier indachting). ok , het was een beetje een instinker... :-)

De nadruk ligt op "die ik wil meten", niet die ik kan meten.

Op 26 februari 2008 20:03:33 schreef Frederick E. Terman:
[afbeelding]
Dat is een dubbelstraals oscilloscoop. Hij kan dus twee signalen tegelijkertijd laten zien, zodat je ze kunt vergelijken, ook in fase enzo.

20 MHz wil zeggen dat nog hogere frequenties steeds zwakker (kleiner) worden afgebeeld op het scherm. Je kunt signalen tot 20 MHz dus bekijken.
Bij die frequentie ziet ieder signaal er wel uit als een sinus. Wil je het verschil in golfvorm goed zien, dan lukt dat alleen bij lagere frequenties goed.

Of je hier wat aan hebt hangt af van de prijs en of hij goed werkt. Je kunt van een goede nog veel plezier hebben als je er werk voor hebt.
Als je niet weet wat je er mee zou moeten, moet hij wel heel goedkoop zijn, anders is het zonde. :)

Nu heb ik hem gekocht voor 40 euro.
Maar weet niet hoe dat werkt.
Hoe weet ik dat de primair kant oke is in een SMPS?
Of wat kan controleren met deze ding?

Dank.

Meten aan de primaire kant vraagt om een HV-probe, een scheidingstrafo en ervaring.
Met een scoop maak je spanningen zichtbaar.
Leren met een scoop kun je hier:
http://www.virtual-oscilloscope.com/

Hallo,

Ik denk dat hij kapot is.
Hoe kan ik hem simpel testen?
Man van de winkel zei: als je met de probe op de massa legt dan moet ik een golfje zien maar er komt niets op.
Is het kapot?

Dank.

Groetjes,

Daniel.

Rechts onder, naast de ext input, is een probe adjust uitgang.
Probe daaraan hangen en er moet een mooie blokgolf van 500mVpp en 1kHz te zien zijn.
Lukt dit niet, druk op knop beam find, onder knop intensity.

Nee geen golfje te zien.
Alleen een puntje en als ik aan de probe adjust hang dan komt er een streep van boven tot beneden.
Beam find help niet.
Altijd wanneer ik daar aansluit brandt het ledje Trig.D ready.
Is het dan kapot?

Nee, de scoop staat waarschijnlijk in Y-X mode.

Sec/Div knop (ong. midden) op .5 ms zetten.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (33%)]

zelfs dan nog niets te zien.
Heb van alles geprobeert ook wat je zei.
Dan nog niets.
Dus kapot.
Wat kan er aan zijn?

Maak eens een foto van de voorkant van de scoop.

Zet de Sec/Div knop in de x-y mode en verplaats de probe naar de Ch1 Y ingang, en dan naar Ch2 Y ingang.
Verandert er iets?

hier foto

Ch1 = x ch2 = y

[Bericht gewijzigd door Danielvg op (15%)]

Zet de knop ch1-both-ch2 in de stand both.
Zet de knop add-alt-chop in de stand alt.
Zet de knop sec/div inde stand .5ms.
Zet de knop source in de stand ch1.

hang de probe aan probe adjust.

Heb je wel de Sec/Div op x-y gezet en de probe op ch1 (x) en aan probe adjust gehangen?
Dan probe aan ch2 (y) hangen en aan probe adjust.
Daarna alle standen van de knop Sec/Div proberen.

Of je hebt de knop sec/div niet op x-y gezet, of de knop of de horozontale afbuiging is defect. De laatste twee opties zijn niet waarschijnlijk.

Zie je wel twee platte horizonale lijnen als je de coupling mode van CH1 en 2 beide op GND zet, ch1-both-ch2 op both en de add-alt-chop op chop hebt staan? Kun je ze dan verschuiven door aan de Position van het betreffende kanaal te draaien?

Als je met de probe op CH1 meet op de probe adjust pin, zet dan trigger source op CH1, V/div op 0.5V/div, ch1-both-ch2 op CH1 en timebase op 0.5ms.

Zie deze handleiding voor de 2225 (iets luxere versie), daar staat in simpele begrippen uitgelegd wat alle knoppen doen.

Nee ik moet het niet proberen.
Ze is kapot dat heeft die man waar ik hem gekocht ook gezegd.
Het probleem is dat alleen 1 punt komt te staan ook doe ik vanalles (ook probe adjust uitgang) niets.
Als ik de probe met mijn vingers neem aan het punt dan komt er een vertikale lijn te staan.
Wat kan er defect zijn?

Mogelijk sweep logic defect.
Kun je fotos maken van de diverse printen?
Heb je de manual en het schema al?

Dit is waarschijnlijk op te lossen, maar niet gemakkelijk.
In het schema staan spanningen die gemeten kunnen worden.
Let wel op, rond de CRT staan gevaarlijke spanningen!