Hallo iedereen,

Ik heb nog niet zo lang een tweede hands scoop gekocht, een simpele analoge 2 kanaals 15Mhz scoop. Deze scoop werkt blijkbaar goed tot die vandaag ineens zijn signaal 10X te groot weergeeft op zijn scherm. Om dit te testen heb ik een 5V signaal aangehangen en met kroko naar BNC gemeten op dc en hij gaf 5 divisies bij 10V per divisie. Er staat niets op van voor 10X probes oid.
Er is wel een instelschroefje 'gain' en 'bal' aanwezig. Die hebben niet zo een groot effect en omdat er geen 'cal' op de V/Div is veronderstel ik dat het schroefje daarvoor dient. Bal blijkt een 2de soort Position te zijn.

Enig advies? Kan een scoop afgeregeld worden?

verkeerd knopje? misschien uittrekknopjes ofzo?

Philips PM3211

Die uittrekknopjes zijn niet om mijn scoop. Het rare is dat kanaal 1 en 2 juist hetzelfde doen. Ze zijn wel is op de zelfde manier ingesteld maar ik leg heus geen 50 volt aan mijn scoop.

Geen 1X-10X schakelaartje op de probe die verkeerd staat?

Neen het is een gewone BNC stekker naar van die krokkodillestekkertjes. Is er zo geen mogelijkheid waarmee je een scoop zijn versterkingsfactor kunt instellen oid?

Meestal verzwakken de probes toch 1:10 en als je dan BNC klemmen gebruikt heb je die verzwakking niet.

Bij mijn oude Telequipment scope kon je de time/div schakelaar uittrekken; dan kreeg je een 10x uitvergroting van het signaal...
(Je kunt controleren of het signaal is uitvergroot; als je naar links/rechts beweegt scrollt het signaal in dat geval...)

Ik heb die trekknopjes niet, zelfs geen 'cal'. Ik beging te denken dat mijn scoop kapot is want ik zie niet aan wat het kan liggen.

Jezus dat spel maakt me zot! Mijn scoop stond op vanaf mijn eerste post en ik heb hem nu 5 min afgezet en terug opgezet en nu werkt die zoals het moet. Let wel ik heb geen instellingen veranderd. Niets! Het was wel zo dat de position van kanaal 2 ineens vele lager stond als voor dat ik hem afzette. Tijdens dat hij afzette maakte hij ook een stil raar geluid. Presies alsof je een euro stekker slecht contact maakte en zo beetje knetterde. Ik vind dit allemaal maar heel raar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]

Probleem met de hoogspanning/naversnelling van je beeldbuis. Stekker uit het stopcontact halen en kijken of hij heeft staan sproeien rond de HSP aansluiting. Vaak door stof.

[Bericht gewijzigd door Dominic op (48%)]

Ik weet eigenlijk niet wat je bedoelt. Moet ik die buis afstoffen? Staat die niet onder hoogspanning, zelfs na een tijdje uit het stopcontackt?
Rond de buis is een metalen omhulsel.

Dat is Mu metaal.
Scoop 24 uur uit laten en dan met een kwastje en stofzuiger lekker kuizen.
Doet wonderen.

Scoop heeft een hoge spanning nodig (ong 2-4kV bij een dergelijke scoop) om een goed beeld te krijgen.
Knetter geluid en het feit dat signalen groter worden duiden op overslag, vonkjes. Vooral stof en andere verontreinigingen kunnen dit veroorzaken.
Als de scoop een tijd heeft uitgestaan, voorzichtig openmaken en schoonmaken. Als er geen stof is, kun je mischien wat foto's maken van de buis en trafo. Deze dan hier plaatsen.

Op 29 februari 2008 16:47:35 schreef RedTiger:
Meestal verzwakken de probes toch 1:10 en als je dan BNC klemmen gebruikt heb je die verzwakking niet.

De schaal gaat altijd van een 1:1 verhouding uit, of je moet een duurdere scoop hebben die automatisch met de probe meeschakelen.

Merci. Ik heb niet veel stof gezien dus ik zal maar beter foto's uploaden. Maar dat zou de eerste keer zijn hoe doe ik dat presies?

Is het de bedoeling dat ik effectief de buis stofzuig en dus het metale omhulsel weg doe?