hallo,
ik heb dus een ouwe philips pm 3207.
hij werkt wel, maar ik kan de intensiteit niet meer regelen, en het beeld is nogal vet, ook al regel ik de focus. de focus kan ik wel regelen maar ik blijf een vette lijn zien.
nu heb ik eens gekeken en er was ergens een weerstand en een transistor kapot. bf422, werkt op hoge spanning gezien het een 250v type is. nu goed, alles vervangen maar probleem blijft zich voordoen, er wordt niks heet ofzo.
Ik ken wel de waarde niet van de verbrande weerstand, maar ik heb er een trimmer van 100k oin de plaats gezet, en voorzichtig enkele standen geprobeerd... maar doet niks. als mijn vinger op de ingang steek zie ik sinussen dus dat lijkt me normaal, aleen is het beeld echt wel onduidelijk, vet. als ik achteraan de 'rotation' regel zie ik niets veranderen.
ik heb totaal geen verstand van hoe een scoop nu werkt, dat is te lang geleden. ik weet enkel dat er hoogspanning opzit en de electronen worden afgebogen door spoelen door de aangelegde spanning.
er gaan 8 draden naar de buis, 4 apart, nog eens 2 zwarte draden, en dan nog eens 2 gekleurde draden.
ik heb de soldeerverbindingen nagekeken en de riskante opnieuw gedaan.
de potmeter voor de intensiteit is ok, weet iemand waar het probleem kan liggen? het lijkt me wel geen slechte scoop...
flo
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Ik heb het service manual wel voor je.
De BF422's zitten in de X-versterker, welke weerstand heb je daar vervangen door een instelpotmeter?
Of zat die weerstand ergens anders?
Als je de intensiteit van de straal wel kunt regelen, moet het in de componenten rond de focus potmeter zitten. De focusspanning wordt afgeleid van de spannning rond de intensiteit regelaar.
rbeckers
Overleden
Kun je een foto plaatsen van de printplaat met de defecte weerstand?
Of anders omschrijven waar die weerstand zit.
Heb je al spanningen gemeten?
Ik heb iets soortgelijks gehad met me PM3234, ok is een ander model maar daarin was ook een BF422?, igv een BF, defect, ik heb hem toen vervangen voor iets wat ik hier had liggen en in de buurt van het orgineel kwam.
Die zat achterop de beeldbuis print in de buurt van de focus.
[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (21%)]
dank aan allen. ik heb intussen de manual kunnen downloaden op http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/27672/PHILLIPS_PM3207.html
er zitten daar 2 diodes bij de intensiteitsregeling. meet niks door die dioden, daar zal wel wat fout zitten.
en dernaast alle yransistoren eens nameten. die UA741 zal ik maar best eens vervangen door een TL071 ofzo, lijkt me toch wat betere kwaliteit. en gezien dat beest al oud is zullen de transistoren ook wat verminderde werking hebben, hogere ruisfactor, enz...
ik vraag me eigenlijk af hoe het komt dat transistoren gaan ruisen na enige tijd? is dat de chemie (silicium)in de transistor die zijn werking verliest?
Ik zou daar lekker niks aan vervangen, behalve wat defect is.
Vroeger was die 741 een wereld ding, tegenwoordig lijkt het beest nergens meer voor te deugen.
Zonder het schema gezien te hebben: die scoop gaat het niet spontaan beter doen als torren minder ruisen ofzo. De eigen ruis van z'n tor ligt normaal al ver onder het signaal wat er doorheen gaat, zelfs als die een factor 10 toeneemt zou het zomaar kunnen dat je er nog steeds niks van terug vindt.
Enige wat zinvol kan zijn om 'zomaar' te vervangen, zijn electrolieten. Dansende voedingsspanningen zijn eh... vervelend.
Succes met je scoop!
rbeckers
Overleden
De 741 niet zonder meer vervangen door een andere opamp.
De schakeling is ontworpen voor een 741 en een andere opamp kan slechter werken. Er kunnen bijv. ongewenste oscillaties optreden.
Als je wat spanningen meet bij de intensiteitspotmeter in de buurt en deze post, dan kan er meegeholpen worden.
De 741 met bijbehorende componenten is de HSP generator van 3kV voor de naversnellingspanning.
Blijf daar maar vanaf. Als je licht in de pijp hebt, is daar niets kaduuk.
Welke weerstand heb je nu vervangen door een instelpotmeter???
Simpele vraag, met een simpel antwoord.
wel de verbrande 2.05k heb ik vervangen samen met een bf420, v573 ofzoiets in het schema. omdat de tor kortsluiting gemaakt heeft heeft die weerstand teveel spanning gekregen. nu hangt die lijn ook nog aan een ic 7474N als ik me niet vergis, de clock ingang, dus mogelijk heeft die het ook zitten.
de bf422 is niet meer leverbaar, dus heb de bf420 genomen. ik ga straks nog wat transistoren nameten.
mijn ervaring leerde me dat een transistor pas stuk was als hij tussen 1 van de 3 pennen kortsluiting gaf.
Nu denk ik anders. Ik heb een tijdje geleden rotgezocht achter een probleem, alle transistoren maten 0,7v op de multimeter dus ik vond het probleem maar niet. tot ik toch besloot de hele nest torren te vervangen, en toen bleek alles te werken...
het ging om een lichtnabrander en dimmer voor in de auto...
heeft iemand die philips scoop, en zoja, is dat beeld scherp? ik ga nog wat dingen checken...
en is het mogelijk dat de kwaliteit van de buis achteruitgaat?
rbeckers
Overleden
V573 gaat via een condensator, C811, naar de buis.
In het schem staat bij V573 een spanning van +100V. Heb je die gemeten?
Transistoren doormeten is nuttig, maar spanningen meten en vergelijken met het schema gaat sneller.
Buizen kunnen achteruit gaan.
blijkbaar heb ik pech. er zijn verschillende weerstanden stuk. de koollaag maakt geen contact meer met de aansluitpinnen, door corrosie. en per ongeluk heb ik een diode stuk gekregen. dus ik vrees dat ik eerst wat ga vervangen...