hallo,
ik heb dus een ouwe philips pm 3207.
hij werkt wel, maar ik kan de intensiteit niet meer regelen, en het beeld is nogal vet, ook al regel ik de focus. de focus kan ik wel regelen maar ik blijf een vette lijn zien.
nu heb ik eens gekeken en er was ergens een weerstand en een transistor kapot. bf422, werkt op hoge spanning gezien het een 250v type is. nu goed, alles vervangen maar probleem blijft zich voordoen, er wordt niks heet ofzo.
Ik ken wel de waarde niet van de verbrande weerstand, maar ik heb er een trimmer van 100k oin de plaats gezet, en voorzichtig enkele standen geprobeerd... maar doet niks. als mijn vinger op de ingang steek zie ik sinussen dus dat lijkt me normaal, aleen is het beeld echt wel onduidelijk, vet. als ik achteraan de 'rotation' regel zie ik niets veranderen.
ik heb totaal geen verstand van hoe een scoop nu werkt, dat is te lang geleden. ik weet enkel dat er hoogspanning opzit en de electronen worden afgebogen door spoelen door de aangelegde spanning.
er gaan 8 draden naar de buis, 4 apart, nog eens 2 zwarte draden, en dan nog eens 2 gekleurde draden.
ik heb de soldeerverbindingen nagekeken en de riskante opnieuw gedaan.
de potmeter voor de intensiteit is ok, weet iemand waar het probleem kan liggen? het lijkt me wel geen slechte scoop...
flo
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Ik heb het service manual wel voor je.
De BF422's zitten in de X-versterker, welke weerstand heb je daar vervangen door een instelpotmeter?
Of zat die weerstand ergens anders?
Als je de intensiteit van de straal wel kunt regelen, moet het in de componenten rond de focus potmeter zitten. De focusspanning wordt afgeleid van de spannning rond de intensiteit regelaar.
rbeckers
Overleden