Transformatorkeuze Labvoeding 1982

Beste CO'ers,

Ik ben momenteel bezig met de constructie van een labvoeding. Het is de elektuur labvoeding uit 1982, het schema staat op deze
site (Het schema zal bij de meeste van jullie wel bekend zijn). Ik gebruik hierbij het oude ontwerp (dus met de sense-uitgangen).
Ik heb dus ook in totaal 3x 2n3055 torren.

Nu heb ik een vraag over de (vermogens)transformator, ik heb namelijk een 30V 100VA transformator op het oog.
Kan deze transformator de 3 Ampere net trekken? Of moet ik dan het aantal torren downgraden tot 2?

30VAC bij 100 VA geeft na gelijkrichten en afvlakken grofweg 40V bij 2.5A.

Minder torren gebruiken heeft weinig zin, je zult de max te leveren stroom iets moeten beperken, als je bang bent de transformator te overbelasten.

Of je wel of geen sense-aansluitingen realiseerd maakt voor de schakeling niets uit. Je hoeft ze niet te gebruiken, maar bij een wat dikkere voeding met nauwkeurige uitlezingen is het imo wel gepast.

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 4 maart 2008 17:30:23 (11%)

rbeckers

Overleden

3x 2N3055 ook bij 2.5A blijven gebruiken. Het vermogen wordt dan over drie tansistoren verdeeld. Geeft betere verdeling van de warmte over het koellichaam.

Bij een maximale stroom van 3A, zal de transformator dan doorbranden of kan dat nog net?

2A is de maximale stroom na gelijkrichting.
Je kunt het bereik van de stroomregeling tweaken naar 2A door R15 en R16 aan te passen.

rbeckers

Overleden

Trafo kan dat niet leveren.
100VA bij 30V is 3,3A. Na gelijkrichten en afvlakken kan er ong. 2A geleverd worden bij ong. 40V.

Ok, als ik nou een 165VA tranformator neem, dan kan je toch wel 3 A aan? Volgens mijn berkeningen (165/30= 5.5 5.5/sqrt(2)=3,8) moet hij dus 3,8A aankunnen.

Henry S.

Moderator

Nee, gelijkstroom is wisselstroom * 0.62.
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf
5.5A wisselstroom is 3.41A gelijkstroom.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 4 maart 2008 19:32:11 (20%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ah, ok hij kan dus in ieder gaval 3 ampere aan.
Dank jullie wel voor de hulp.

Op 4 maart 2008 17:15:00 schreef robert89:
Beste CO'ers,

Ik ben momenteel bezig met de constructie van een labvoeding. Het is de elektuur labvoeding uit 1982, het schema staat op deze
site (Het schema zal bij de meeste van jullie wel bekend zijn). Ik gebruik hierbij het oude ontwerp (dus met de sense-uitgangen).
Ik heb dus ook in totaal 3x 2n3055 torren.

Nu heb ik een vraag over de (vermogens)transformator, ik heb namelijk een 30V 100VA transformator op het oog.
Kan deze transformator de 3 Ampere net trekken? Of moet ik dan het aantal torren downgraden tot 2?

Die link werkt niet

Hugo Welther

Moderator

Ga je nu al dit soort topics kicken. Link werkt overigens wel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.