Stinus
Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)
Had vroeger iets gemaakt dat op batterijen(1.5V) werkte en toen waren mijn baterijen leeg. Had ze toen opgeladen door ze aan 12VDC te leggen
ken je goldcaps/supercaps? die zijn er tot 25f. ze zijn vrij klein. je hebt ook speciale dingen van 1f voor de auto, die zijn wel erg groot. kijk maar eens op de conradsite/in de gids.
Anoniem
zucht het laatste bericht van deze topic voor dat iedereen weer ging reacheren was van 2 maand geleden
Stinus
Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)
't is raar, ik heb nog altijd een fobie om zelfgebouwde apparaten op spanning hoger dan 14V altijd te laten testen door iemand anders (miss omdat ik er al een paar keer aangehangen heb)
Dus als ik jou een schakeling gef die werkt op 15V ga je het niet testen(toch niet als ik je vertel dat er 15 spanningsverdubbelaars in zitten;))
wietn
Waar rook is is er.......geen componentje meer
Ehm, mijn stomste stoot was verkeerde diodes insteken :s
Ze hadden ongeveer dezelfde kleur als de 1n4148 maar hadden nog een streepje erbij... Niet gezien en toen ik de schakeling starte, kreeg alles precies goed warm...
Toen ik een jaar of 8 was heb ik 's avonds ooit eens een klein 1,5v lampje uit een stuk speelgoed aangesloten op de 230. Gevolg: de vonk stond enkele minuten op in mijn netvlies gebrandt en mijn vingers waren helemaal zwart.
Don't try this at home!
Ik weet ondertussen ook al dat 230V grappig aanvoelt 
en ook heb ik eens mijn arm bovenop mijn soldeerbout gelegd. De punt en de koeling staan nog steeds in mijn arm.
Oja, over rook gesproken, terwijl de jury van mijn eindwerk, het eindwerk vlak achter mij aan het keuren was had ik een verkeerde spanning aangesloten op een digitale ingang van mijn Velleman K8000 interface, waardoor het ding begon te stinken als de pest. Ik heb dan maar een andere ingang gebruikt... 
je zou hier haast gaan denken dat 230V en 400V niet zo gevaarlijk zijn, maar je moet wel weten dat elke dode zijn actie hier niet kan komen posten....
Let er op dat je altijd geaard werkt.
Mocht er iets mis gaan vliegt de aardlek er uit.
(Tenminste bij mij wel)
je edoelt toch niet jezelf aarden tijdens het werk, want dat mag je juist niets den, de stromen die dan door je lopen zijn veel groter...
Stinus
De buurman was ooit zo vriendelijk geweest om te zeggen dat je iets leuks kunt doen met ictjes: alle pinnetjes aan de eene kant verbinden en ook alle pinnetjes aan de andere kant verbinden en dan zo veel mogelijk stroom opzetten (ik had er dus een stekker aan gemonteerd|:()
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Dat je daar intrapt (niet slecht bedoelt)!! Moet ik bij mijn vader ook eens doen, kijk pa, dat cilindervormige blauwe ding doet raar als je het in het stopcontact steekt, je ziet het niet hard ga er maar dicht bij hangen. 
Op 5 augustus 2004 01:31:36 schreef MadMaxje:...terwijl de jury van mijn eindwerk, het eindwerk vlak achter mij aan het keuren was...op een digitale ingang van mijn Velleman K8000 interface...
Een eindwerk op basis van een Velleman-kit verdedigd ???
Naar welke school ben jij geweest, Mad Max ?
Als je een interface maakt op die k8000 is dat toch geen probleem?
Ik heb een kennis die via de k8000 Theelichtjess in het ijzerenomhulsel stak, ook via de k8000 met zelfgeschreven software.
Hij kreeg 100% voor z'n eindwerk;):D
Op 5 augustus 2004 14:57:10 schreef wipi:
[...]
Een eindwerk op basis van een Velleman-kit verdedigd ???
Naar welke school ben jij geweest, Mad Max ?
Het eindwerk was niet op basisch van die K8000. Ik had een machine gemaakt die dmv mijn K8000 gevisualiseerd werd. Ik had vooraf al het pc programma ervoor geschreven maar ben dan toch van gedacht veranderd en wou ik die k8000 toch niet meer gebruiken. Op het laatste moment (30min voor mijn eindwerk verdediging) heb ik dan toch besloten op de k8000 aan te sluiten en te demonstreren. Toen heb ik als een bezetene alle I/O's aangesloten, en dan in mijn haast een polariteit omgewisseld. Er kwam een lichte, maar lange rookpluim uit ik-weet-niet-meer-welk component. Dan heb ik nog eens een andere I/O genomen, en mocht ik dus mijn broncode van mijn programma wijzigen, de boel compileren en testen... Haast en spoed...
mijn foutjes
-zo vaak de soldeerbout vastgepakt
-220v pc voeding op 110v gezet (rookgordijn)(dat stonk!!)
-letje laten smelten (op 12 v i.p.v. 5 v)
-soldeerbout op ut draadje laten vallen (ik voelde er niks van
-22o v aangeraakt (niet leuk)
-flitser elco aangeraakt (auuuuuuuuuuuuuuwww)
-heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel lampies opgeblazen....
-een lampie dat ±90 graden was aangeraakt
-en zo voort!
mja, ik had een video, mooi ding van sony, men dag kon niet meer stuk. Maar kreeg lijnen in het beeld en plots was het gedaan, geen beelduitgang meer.
En er hing al een tijdje een rare geur rond. Toen dat beest opengedaan en jawel hoor, die vreemde geur kwam vanbij de voeding. Ikke voeding deruitgehaald, en bleken enkel condensators rijp voor het bejaardenhuis.
Maar ik had die waardes ni liggen, dus ik heb er verschillende in parallel gezet met ongeveer de maximale spanning in rekening. Stekker in, effe wachte en PAM!
daag ging de condensator terug...
Nujah, venster openen was noodzakelijk 
Dat ding ligt hier nu nog steeds...
Mja enneuh pc schermen, niks voor me zenne...
Ik heb er eentje, en ik zag op de print net 2 massas lopen, ik dacht waarom zijn die nu ni verbonden..dus solderen die handel.
Even later de stekker in en BAM. Beeldbuis weg 
Bleek het de hoogspanningsmassa te zijn 
Ondertussen zit men bloed al vol met tin dampen denk ik...
Let vooral op bij kleine kinderen dat ze niet aan het 230-110v schakelaartje prutsen...
en zo is er wel meer...
zweetvoetje
Free the whales!
Op 31 augustus 2004 02:12:59 schreef Flo:
Let vooral op bij kleine kinderen dat ze niet aan het 230-110v schakelaartje prutsen...
Ja, zo was er het broertje van een kennis van me, die vond de computer te sloom. Dus hij zat te denken wat zal ik doen. Als ik m nou laat denken dat er 110v uit het stopcontact komt, dan gaat ie twee keer zo snel...
nieuwe voeding kopen dus.
Wat ook leuk is is transistortjes op 220 V, knalt lekker.
En natuurlijk het vervangen van een zekering voor een dun draadje. Ik was bezig met een versterker, waarvan die condensator die op het lichtnet zit aangesloten, was doorgebrand. Dus zo'n kopervezeltje eroverheen.
Dat knalt behoorlijk.
En de 50 transistoren die ik had gemold met mn transformatorloze 12V naar 400V transformator. Iedere keer als ik de condensator aan het eind lekker liet knallen kostte dat weer 4 transistoren.
Tegenwoordig gebruik ik voor dat soort grapjes zo'n wegwerpcameraatje van 8 euro met flits. even openslopen, en dan heb je een mooi wapen. 
Ook leuk is een afstemcondensator aansluiten op 1000 V of zo. Dan krijg je mooie vonkbrugjes, en het gaat niet kapot 
Het kortsluiten van een computervoeding werkt ook goed trouwens. Bij de mijne was er maar één uitgang gezekerd. De 20A 5V uitgan dus niet.
Datwis ik niet, en toen stonden de draadjes in de fik.
En natuurlijk met LEDjes spelen. samen met mijn broer, wie m het langste kon laten roken en licht geven tegelijk. Na een tijdje gaan ze altijd ook mooie pufpuf een soms fluit-geluidjes maken.
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Op 31 augustus 2004 12:22:21 schreef zweetvoetje:
Het kortsluiten van een computervoeding werkt ook goed trouwens. Bij de mijne was er maar één uitgang gezekerd. De 20A 5V uitgan dus niet.Datwis ik niet, en toen stonden de draadjes in de fik.
Wat is dat voor gezeik ? de primaire is afgezekerd niet al zijn secundaire... en is pulse-by-pulse current limited, hij schakelt onmiddelijk uit misschien bij een zwak ontwerp gaat hij in een soort constant-current mode maar PC voedingen moeten uitschakelen
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
M'n eerste schok ( 8 ofzo.. ) een lamp aansluiten op 220, waarbij je de lamp gewoon in je hand houd en de draaadjes er tegen aan drukt...
M'n eerste ontploffing : papiercondensator van 40 volt ofzo op 300 volt.... BOEM, alles onder de papiersnippers.
Reparatie ellende : radiocassette recorder, 1 kanaal doet het slecht ( voor een vriendin van m'n nieuwe vriendinnetje) , 'Tuurlijk kan handige harry dit ". Nieuwe eindversterkermodule ( 70 piek ) gekocht, gesoldeerd, kortgesloten, weer stuk, nieuwe gekocht ( 70 piek). Geen geld voor gevraagt, apparaat was minder waard....
zweetvoetje
Free the whales!
Op 31 augustus 2004 12:28:57 schreef Evil Aedolon:
[...]Wat is dat voor gezeik ? de primaire is afgezekerd niet al zijn secundaire... en is pulse-by-pulse current limited, hij schakelt onmiddelijk uit misschien bij een zwak ontwerp gaat hij in een soort constant-current mode maar PC voedingen moeten uitschakelen
Moet je weer zeuren
NEE HET WAS NIET GEZEKERD NEE, HET VLOOG IN DE FIK.
[offtopic]
heel handig om de soldeerbout schoon te maken is ff met je vinger er langs gaan. als je het snel doet ruikt het lekker zoet, is de soldeerbout mooi schoon (je vingers zijn superieur in vergelijking met andere dingen, zoals doekjes hiervoor)
Je houdt er zelfs geen blaartje aan over
[/offtopic]
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
zweetvoetje
Free the whales!
Dat valt wel mee, je moet snel zijn. Als er grote klonten aan zitten moet je ze ff tussen je vinger fijn knijpen, dan heb je er ook geen last van. De al te grote klonten vallen naar beneden, en verbrand hars e.d. houdt weinig warmte vast.