Ok daar gaan we,
Toe ik ongeveer 18 maanden oud was bij een oom die we aan het verhuizen waren (m'n ouders tenminste) een ijzerdraadje gevonden en in het stopcontact gestopt, Boom, pats knetter, en daar vloog martin drie meter door de kamer en ouders zich dood geschrokken (later zou gzegd worden dat dat m'n interesse voor elektronic aheeft gewekt
)
Daarna tijdens de hobby al diverse malen vingers verbrandt aan soldeerbouten ic's transistors weerstanden etc.
Ook diverse malen een rookgordijn getrokken met elco
's in versterkers en voedingen (nu weet ik inmiddels dat ik ze niet verkeerd om moet monteren e.d.)
Grootste brand was een versterker waarvan de voeding verkeerd gedimensioneerd was, trafo ging flink roken en ik heb het ding maar naar buiten gegooid om erger te voorkomen (de hele kast is uitgefikt, zelf een ememer water was niet genoeg om het af te laten koelen, de trafo bleef heet !(dus de redenatie, die zekering bouw ik wel in de kast als alles werkt was ook meteen afgeleerd
)
Stroomschokken:
Elco van een TV vergeten te ontladen, twee puntjes op m'n arm herineren me er nu nog aan.
Stekker vergeten uit te trekken bij een sat receiver, tja die brugcel werkte op 230V~
AUW !!!!
M'n vriendin stopte eens een stekker in met een loze draad eraan (die leek op die van de tv) en stond net met haar blote voeten op het uiteinden (ze maakte wel een leuk dansje
)
conclusie, ik ben een praktijkman, maar ben sinds ik vader ben geworden wel een héél stuk voorzichtiger geworden, moet er niet aan denken dat de kleine ook met ijzerdraadjes gaat klooien in stopcontacten, want ik heb al héél veel geluk gehad, op een gegeven moment is het geluk op en ga jezelf in rook op. Waar ik mee wil zeggen, dat dit bovenstaande leuke anekdotes zijn maar wel levensgevaarlijk, het had ook anders af kunnen lopen, dus WEES VOORZICHTIG !!!!!