Het frequentieteller-ic icm7726b gebruikt een externe tijdbasis. Volgens de datasheet kan (moet) dan een pullup resistor worden toegepast. http://www.xs4all.nl/~skoop/samsung/7226.jpg Ik wil graag weten hoe die moet worden aangesloten, en wat een goede waarde is.
By the way: pen 35 = Osc in; pen 36 = Osc out
Wordt misschien gewoon bedoeld (blauw gemarkeerd) dat alle componenten rond het kristal (inclusief kristal zelf) worden verwijderd, en dat er van de voedingsspanning V+ een weerstand naar pen 35 moet?
klein is fijn
Moderator
Ik zou het eerst eens proberen met een 10kΩ weerstand, op dezelfde manier aangesloten als bij de HOLD knop.
Een nieuwe tip is toch welkom! Het display vertoont bizarre "inschakel- en nameeteffecten".
Met 100k of 10k van Osc In naar 5V gaat het display niet eens meer aan! Daarom heb ik nu de variant 20 megaohm met een c tussen Ext Osc In en Osc In. Dat maakt het gedrag van het display iets rustiger. Maar het is niet in orde..
De opmerking van TTL met pull-up doet vermoeden dat je het signaal op CMOS niveau moet krijgen voor de EXT OSC IN port. De waarde zal niet zo kritisch zijn, 3.3K zal wel volstaan.
Maar met die EXT OSC IN port moet ook nog het kristal blijven zitten. Heb je dat gedaan?
Zonder kristal kan ook. Maar dan moeten het kristal en de twee 39p condensatoren weg, de weerstand blijft zitten. Die geeft namelijk de bias voor de oscillator. Het clocksignaal moet dan via een condensatortje op pin 35 worden aangeleverd.
Edit:
Wat voor soort extern signaal biedt je eigenlijk aan? 10MHz op CMOS niveau? Of een sinus, andere frequentie?
3k3 bijv. naar plus 5 volt dus, en verder niet v.w.b. de pull-up? Dat was mijn vraag namelijk.
Ik wil het zonder kristal, en daartoe heb ik inderdaad de 2x 39pF verwijderd. En het kristal natuurlijk
De 3k3 ga ik dan nog proberen, ik ben lang bezig geweest met uitkiezen van een geschikte c in combinatie met 20 megaohm. Het is niet gelukt.
Het externe signaal komt uit een prescaler. Het is respectievelijk 10MHz, 2,5MHz en 78kHz. De HF-delers zelf delen Niet, door vier of door 128. Het 10MHz kristal (op de prescaler-print) wordt gevolgd door hct4024 en zo wordt de uitlezing dus "gecompenseerd". Ik hoop dat je me volgt.. (Aan de 7226 wordt dus nog geschakeld om die compensatie te regelen.)
Maar tijdens mijn proberen is er iets misgegaan. Ik ben er nog niet achter wat er nu loos is, maar mogelijk heb ik de 7226 om zeep geholpen. Als 10MHz standalone teller werkt het nog, maar het toevoegen van de prescaler geeft nu een effect wat ik nog niet eerder zag. Dit is er gebeurd: terwijl ik een freq. zat te meten schoot de NUL van de tellervoeding los. Geen probleem, zou je kunnen denken. Maar dit was mogelijk een vreemde elektrische situatie. Want ik mat ook met een Nul, die aan een andere voeding vast zat. Met die voeding voed ik een test-oscillatortje.
Als standalone teller werkt het dus nog. De icm7226 heeft een "functie" waarbij de kristalfrequentie op het display wordt getoond. Dit werkt alleen als er een kristal onboard zit; met alleen maar extern niet. Ik probeerde terug te gaan naar de oude situatie - met onboard kristal dus. Het effect is dan dat de 10MHz keurig getoond kan worden, maar zodra ik de prescaler-santenkraam aankoppel meet het geheel sowieso al niet (meer). Het valt me op dat wanneer ik dan die 10MHz-uitlees-functie benader, dit zeer onstabiel is. En ik weet zeker dat dat eerst niet zo was. Dus dit zie ik als een gevolg van mijn fout...
Als je altijd aanstuurt met een uitgang van die 74hct zit je op CMOS niveau en zou je zonder pullup moeten kunnen koppelen met die EXT OSC IN input EN pin 35. Geen condensatortje nodig.
Zo is het (Elektuur-)ontwerp ook bijna precies geregeld:
"Verwijder het kristal van de tellerprint, en laat de 74hct en een andere hct-schakelaar(4066) het werk doen bij 7226".
Maar het vreemde aan gaan van het display - nooit een nul (niks of alleen een punt bijv.) wilde ik oplossen. Het meten zelf ging best goed, totdat ik stopte te meten. Want dan was het meestal weer niks of alleen een punt. Of een willekeurig oplichtend display.
Het artikel spreekt niet over koppelen, de datasheet wel. Dat was mijn eerste optie. Maar toen ging het display ook helemaal niet aan.
Ik verbond Ext Osc In domweg met 35. Zo is dat toch bedoeld?
Inmiddels zou ik graag naar deze situatie terug willen
Want er is dus nu iets anders mis..
Ik ben gelukkig terug bij af: een printpen maakte slecht contact...
Maar het vreemde aangaan van het display - nooit een nul (niks of alleen een punt bijv.) is nog steeds zo met alleen de 'externe tijdbasis'. Met onboard kristal erbij, verschijnt wel consequent een nul op het display bij inschakelen.
Het meten zelf gaat goed, totdat ik stop te meten. Want dan blijft het display meestal uit of toont slechts een punt. Of een willekeurig oplichtend display.
Mijn 10MHz-teller met onboard kristal werkt prima. Hoe kan het nou toch zijn dat ie met externe kristaloscillator: http://www.xs4all.nl/~skoop/samsung/prescaler.jpg gewoon NIET werkt!? Er komt echt wel 10MHz uit. En in..
Er komt ook 2,5MHz en 78kHz uit als dat moet. Vreemd genoeg werkt de teller i.s.m. de prescaler dan wel, ook al vertoont het display dan de beschreven kuren.
Waar bied je het externe signaal nu op aan? Alleen pin 33 toch, terwijl je interne kristal gewoon meewerkt? En heb je je externe 10MHz signaal al eens gemeten om te kijken of die echt stabiel is? Dus niet dat die oscillator een beetje staat te hikken.
Het externe signaal bied ik alleen aan op 33 nu. Ik verbind het niet door met 35 (nu).
Het interne kristal werkt NIET mee.
Volgens mij zou ik dan juist wel moeten verbinden met 35, maar dan wordt de zaak nog "ongrijpbaarder", en het Elektuur-artikel rept er ook niet over...
Volgens mij is de externe 10MHz stabiel, en anders zou het toch vast niet werken met die 2,5MHz (/4) en 78kHz (/128). Lijkt me althans..
[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (20%)]
Op 24 maart 2008 17:15:14 schreef tin.soldier:
Het externe signaal bied ik alleen aan op 33 nu. Ik verbind het niet door met 35 (nu).
Het interne kristal werkt NIET mee.
Volgens mij zou ik dan juist wel moeten verbinden met 35, maar dan wordt de zaak nog "ongrijpbaarder", en het Elektuur-artikel rept er ook niet over...
Uit je eerste post: The on-board crystal oscillator continues to work when the external oscillator is selected. This is necessary to...
Dat interne kristal moet dus wel gewoon werken.
Volgens de datasheet wel, dat is waar. Volgens het Elektuur-ontwerp kun je het gewoon verwijderen, en in de oscillator van de afbeelding zetten. Die oscillator zit op de prescaler-print.
Ondanks de vreemde display-verschijnselen meet de boel dan wel goed. Alleen het normale (10MHz) bereik van de teller zelf geeft dan geen sjoege meer.
Eigenlijk is dat laatste ook merkwaardig, als je bedenkt dat de uitgang van de prescaler gewoon aan de ingang van de teller hangt. En met *meetbereik* heeft dat niks van doen. Dat heb ik getest. Bijvoorbeeld: 28MHz via prescaler/4 = 7MHz => teller geeft dat dan weer. Maar in deze situatie gewoon 7MHz aanleggen (in het 10MHz-bereik van de teller zelf) doet dan niks.
Eigenlijk ligt het ingewikkelder, maar het is zo lastig te verwoorden. In het voorbeeld wordt die 7MHz door icm7226 gecompenseerd, waardoor alsnog 28 op het display komt.