electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
idd een component zal maar warm worden, weg printje:+
het is eigenlijk wel een leuk idee.
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (27%)]
Ik zie dat de titel is aangepast (misschien wel beter ja!)
@Tolunay
Gebruikt de methode ook al zag ik.
En wat @echtepino tikt is natuurlijk ook wel aardig!
Ook de onderkant een bedrukking om te zien hoe je moet bedraden.
(in spiegelschrift zoals hij ook tikt)
@Technojunk
Nee Jack(Morningstar) is bepaald geen beginner nee!
Het is VOOR de beginner.
En Jack legt het radio antenne draadje in het begin op het zendertje
Dit doet ie omdat er geen antenne aan het zendertje zit....
maar in plaats daarvan een lampje (voor tijdelijk)
en ja als het te heet word dan heb je een probleem!
Maar daar ben je dan zelf bij natuurlijk.
Ik bedoel zo heet moet/mag het natuurlijk niet worden.
MAAR,
Het is ook voor de eerste keertjes dat je dit doet.
Het is ook echt voor de beginnende..........
Alhoewel ik er niet aan twijfel dat dit hartstikke goed gaat.
In de brand vliegen daar ben ik niet bang voor!
Oow jongens,.....even geduld mijn schuurtje staat,.........
potvers in de brand!!!:+
Rob007.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
het probleem bij dat ding is dat je gene koperspren hebt.
ik zou dezelfde tekening nog eens afdrukken maar dan in spiegelbeel.d
die kleef je dan op de achterkant.
zo zi je heel duidelijk wat er met wat verbonden moet worden ...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Grappig bedacht, moderne variant van de spijkerradio, ik heb nog geen buisvoetjes voor de 2CX350's, zou dit een optie zijn 
Verder bordurend op het idee zou je dit wel boven op je pcb kunnen plakken als printscreen zodat je weet waar welke componenten horen en meetspanningen enzo. Maar doe mij dan toch maar dode tor methode of manhantan is wel wat stabieler en veiliger.
Fred
@Rd12tf
Ja zal ik doen, maar kan je zelf toch ook ff komen doen?
Je bent hartstikke welkom dat weet je.
http://www.am-forum.nl/
dit telt voor iedereen natuurlijk!
Rob007.
BjornR
Geef mij maar de oude lay-out en opmaak. Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.
Misschien kan er nog wat met zilverpapier gespeeld worden...
Het is in ieder geval gemakkelijker dan de sporen met draden te verbinden.
Op de getoonde manier kan ik mij niet voorstellen dat de componenten vast zullen zitten zoals op een gewone print.
Verder wist ik niet dat zulke lamineerfolie hittebestendig is; naar mijn weten smelt het bij de eerste aanraking.
Ik ga het toch ook eens proberen, het is veel gemakkelijker dan alles op gaatjesprinten te krijgen en gemakkelijker dan te moeten etsen.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Dit idee is precies hetzelfde wat in een van mijn eerste elektronica boekjes stond! Alleen was het toen de bedoeling dat je het kopiëerde uit het boekje en op karton plakte. Wel handig voor de beginner, maar geen nieuwe vondst! 
Nee het is zeker niet door Jack uitgevonden.
Dat heeft hij ook niet beweerd hoor,
maar hij heeft het filmpje voor de beginnende.... op intern. gezet.
Ik vond het geen slecht idee toch? Leuk voor de jongens die net beginnen.
Ik kan mij voorstellen dat ze niet 123 ff een stuk printplaat gaan kopen.
Ze willen eerst ff goedkoop ff proberen kijken of het lukt en als dat dan zo is
Tja dan worden ze hopen we enthousiaster gaan dan wel print kopen enz....
dat zulke lamineerfolie hittebestendig is
ja toch wel anders zou het toch smelten als het door het machientje heen gaat.
(Ja ik moest er ook ff aan wennen!)
Rob007.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij zegt ook in het filmpje dat het niet smelt en laat dat ook min of meer zien. Is best een leuk filmpje. Heeft ie best leuk gedaan. Alleen als instructiefilmpje voor beginners zou hij er wel bij mogen zeggen dat het een beetje illegaal is, dat schijnen vrij veel mensen toch niet te weten. Hij heeft het ook over een leuk zendertje voor de buurt, is alleen de vraag of de buurt dat ook vind 
Fred
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 25 maart 2008 14:21:03 schreef fred101:
Alleen als instructiefilmpje voor beginners zou hij er wel bij mogen zeggen dat het een beetje illegaal is, dat schijnen vrij veel mensen toch niet te weten. Hij heeft het ook over een leuk zendertje voor de buurt, is alleen de vraag of de buurt dat ook vind
Och... dat denk ik wel, Fred. 
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Op 16 maart 2008 19:27:20 schreef free_electron:
Pinnacle Studio ?geef mij toch maar een echte pcb hoor.
zoveel meer werk is het niet.
afprinten op transparant folie. belichten ( desnoods in de zon )
even ontwikkelen en etsen.
okee je hebt chemialien nodig maar tis dan ook properder.
Of ergens op de werkbank (zoals in mijn geval met TL licht) leggen onder de glasplaat,na een half uurtje/drie kwartier is ie meestal al ontwikkelbaar.Negen van de 10 keer dat ie gewoon onder de UV bak gaat,want da's sneller.
Zelf heb ik het sneller uitgetekend en geetst,dan dat ik het in elkaar smelt en vloei op een gaatjesprint.Alle afvalstukjes worden zo toch opgebruikt.
Je zou ook dun houten plaatjes kunnen gebruiken,als het dan heet word heb je gelijk aanmaakprintjes voor de kachel 
Vind het wel creatief bedacht.Voor led toepassingen etc,dingen die niet warm worden,zeker goed te doen.
Echt een goed idee.. Ik had er ook wel eens overna gedacht maar dit is echt makkelijk!
toppie
leime
ps. De eerste print van de meeste beginners is meestel laagspanning (En dan bedoel ik 1.5 tot zo'n 24 volt) het wordt dan wel soms nogsteeds warm maar als je uitkijkt komt het wel goed denk ik.
Edit:
Op 8 juni 2008 12:42:35 schreef Akino:
Vind het wel creatief bedacht.Voor led toepassingen etc,dingen die niet warm worden,zeker goed te doen.
Dus je wilt zeggen dat een led schakeling niet warm word? Gister 5mm led op 9 volt (met weerstand) de weerstand werd supperheet (65 graden) zegt mijn thermometer.
[Bericht gewijzigd door leime op (39%)]
Op 8 juni 2008 12:42:35 schreef Akino:
[...]Zelf heb ik het sneller uitgetekend en geetst,dan dat ik het in elkaar smelt en vloei op een gaatjesprint.
Bah ! zo maak je ook geen schakeling op experimenteerprint.
Het lijkt me inderdaad makkelijk voor beginners. Maar ik werk toch nog liever met gaatjesprint(ik heb er wel gratis).
Het is wel niet zo mooi als een echte pcb, maar als beginner vind ik het wel lekker werken.
Ik heb net een fm zender gebouwd, dat lukte van geen kant, maar toen ik hem op stukje karton had gebouwd werkte hij goed