Heeft iemand een tabel van loodaccu's dat de laadtoestand toont in functie van de onbelaste gemeten klemspanning ?
Ik weet dat een geladen accu tussen 12.6v en 12.8v open klemspanning heeft.
Op 18 maart 2008 18:02:54 schreef rbeckers:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu
Bedankt , had ik ook reeds gevonden maar bevat niet de tabel in oorspronkelijke vraag.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Onbelaste klemspanning zegt niet veel over de laadtoestand van de accu. Daarvoor moet een test met aangesloten belasting worden uitgevoerd...
De inwendige weerstand schijnt een redelijke maat voor de ladingstoestand te geven. Die zou je kunnen meten door een belasting te pulsen en de grote van de AC spanning op de accu te meten.
rbeckers
Overleden
Enkele typische eigenschappen van loodaccu's:
Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
Einde van ontladen: 11,8 V
Laden met: 13,2-14,4 V
Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
Bij continu laden: maximaal met 13,2 V
Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.
Dus 11,8V leeg en 12,6V is vol.
Zoals eerder gezegd is de onbelaste uitgangsspanning bij een accu een slechte maat voor de laadtoestand vn de accu.
Ik heb geen correcte meting nodig , gewoon een simpel hulpmiddel om te weten wanneer ik best de lader aanleg.
Tabelletje zelf gevonden , toch bedankt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je een acculader met 13.6 ... 13.8 volt gebruikt kun je die gewoon continu aansluiten, zonder de momentele toestand van de accu te kennen. Dat is het mooie van loodaccu's: als ze vol zijn stopt het laden. Dus wel laden met constante spanning, en niet zoals bij NiCd/NiMH met constante stroom...