Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Eigenlijk vreemd, dat dit soort apparaten (electriciteits, gas of watermeters) nooit periodiek worden gecontroleerd, terwijl dat soort verplichte controles er wel zijn voor weegschalen, benzinepompen enz...
Op 24 maart 2008 00:06:33 schreef klein is fijn:
1963 en nog nooit vervangen? Das een oudje..Heb je trouwens goed gekeken dat er echt maar 1 marker op de schijf zit, niet toevallig meer?
Inderdaad een oudje. Het huis is vorig jaar gerenoveerd, toch zitten er automaten met een L-karakteristiek in de kast.
Ik denk dat er maar 1 marker op de schijf zit. Als de schijf langzaam draait, klopt het wel ongeveer met wanneer ik de marker terug zou verwachten. Ik kan de meter natuurlijk niet openmaken 
Op 24 maart 2008 00:14:54 schreef Arco:
Eigenlijk vreemd, dat dit soort apparaten (electriciteits, gas of watermeters) nooit periodiek worden gecontroleerd, terwijl dat soort verplichte controles er wel zijn voor weegschalen, benzinepompen enz...
Blijkbaar vallen direct aangesloten kWh-meters niet onder de IJkwet (tegenwoordig Metrologiewet) maar onder de Meetcode van de NMa DTe. Hierin staan verschillende situaties beschreven maar het komt erop neer dat de maximale afwijking 5.0% mag bedragen.
Op 24 maart 2008 00:13:37 schreef bprosman:
Waarom tel je de omwentelingen en meet je niet over een bepaalde (langere) tijd en lees je het verbruik af ? Een factor 3 lijkt me namelijk wat veel.
Omdat ik de zware belasting niet zolang ingeschakeld kan houden (2000W waterkoker slaat op een gegeven moment toch af). Toch moet ook de momentane aflezing dmv de schijf exact kloppen, deze schijf drijft immers het telwerk aan.
deze schijf drijft immers het telwerk aan.
Ben ik met je eens , alleen een (hele) kleine belasting over een relatief korte tijd is een grotere meetfout.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Die berekening vind ik vrij omslachtig. Die waterkoker is 2000 watt, dus het dubbele van wat op de meter staat.
Betekent 800 omwentelingen in een uur, deel dat door 60 en je hebt het per minuut. Dat wil dus zeggen dat als je precies één minuut meet, de meter net geen 14 toeren mag maken, lijkt mij iets nauwkeuriger dan meten in seconden.
Groetjes Hans.
Hoi Hans,
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als de schijf snel ronddraait (zeg maar 1x per seconde), dan is het lastig om te meten hoe vaak die dan in 1 minuut heeft rondgedraaid. Als je echter meet hoe lang hij over 10 of 20 omwentelingen heeft gedaan, kun je dat uitmidddelen en kom je toch nog heel behoorlijk uit denk ik.
Zoals je zegt: net geen 14 toeren.. Wanneer heeft de meter net geen 14 toeren gemaakt? Er zit maar 1 marker op, en als die nou net voorbij het gat zit, kan ik niet zien of die op een kwart of driekwart van de omwenteling zit zeg maar.
Uiteindelijk is het toch niet ultraprecies zolang je met de hand meet, maar de tijd per omwenteling is mijns inziens makkelijker meten dan het aantal omwentelingen per tijdseenheid.
Kijk maar eens of hij hiertussen staat;
http://www.verispect.nl/mainframeset.php?pageId=186
Zoef de Haas.
Zoals je zegt: net geen 14 toeren.. Wanneer heeft de meter net geen 14 toeren gemaakt? Er zit maar 1 marker op, en als die nou net voorbij het gat zit, kan ik niet zien of die op een kwart of driekwart van de omwenteling zit zeg maar.
Dat het 1/3 omwenteling scheelt is ook niet zo belangrijk.
Waar het om gaat is wat het moet zijn. Dus meet één minuut en tel. Wijkt het sterk af van 14, dan weet je dat er iets mis is.
Groetjes Hans.
KIF heeft natuurlijk nog wel een aardige met z'n markeringen...
@Zoef: je hebt gelijk als je wat nauwkeuriger wilt meten. Echter, dan spelen veel meer zaken een rol: die waterkoker zal geen 2000W zijn, eerder 2kW. ±10% ofzo. Bij een netspanning van 220V of 230V (afhankelijk van de leeftijd van het beest). Voor een factor 3 is het allemaal niet zo spannend. Of dan nou 2 of 4 is... Het wordt pas spannend als er over verrekning gesproken gaat worden.
Gebruik de schijf niet om te meten maar de cijfers. Laat een straalkacheltje een uurtje op staan en kijk naar de teller. Dat zou dan juist 2kW moeten zijn.
Ik heb zelf deze test ook gedaan, en had 2.185KWh. Dit klopt exact, want het was een 220V kacheltje dat nu op 230V werkt.
Hallo,
Mijn ervaringen met dit type meters is dat ze NOOIT afwijken van de werkelijke waardes. Bij werkelijk ALLE mensen die ik heb geholpen op dit forum en elders bleek hun berekening onnauwkeurig, te conclusie voorbarig, of meter-manipulatie in het spel. Vaak had ik ook het idee dat er personen bijzaten die veel stroom verbruikten voor hun hennepkwekerij (achter de meter), en via circuitsonline een soort alibi probeerden op te bouwen onder het motto " mijn verbruik is zo hoog, de meter moet wel stuk zijn ) etc etc.
In uw geval denk ik dat de meetmethode erg onnauwkeurig is.
Uw berekening klopt echter WEL.
Doe uw meting weer eens opnieuw, ALLE groepen uitschakelen,
weet zeker dat er WERKELIJK NIETS op die groep zit aangesloten (ook geen beltransformator, of whatever), en herhaal uw meting met een waterkoker van 2000 Watt ofzo.
Het vermogen van een waterkoker zal niet meer dan 20% afwijken, zoals ook al gezegd door iemand hier.
Doe uw meting opnieuw, en laat maar weer wat van u horen.
Veel succes.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
hobby-ist heef grotendeels gelijk.
kW.h meters wijken niet zo vaak af, vrijwel nooit, maat nooit is een beetje te veel van het goede.
Het komt dus wel eens voor, maar meestal komt het door een ander gebruik van de bewoners,
Ongemerkt neemt bv een auarium, herbarium, waterbed, vriezer etc heel wat energie voor hun rekening.
De beltrafo verbruikt zo weinig dat de meter het niet registreert. Over het algemeen wordt een vermogen <5 Watt niet geregistreerd door de meter. Dus een beltrafo kost je eigenlijk nix.
Kontroleren zelf kan natuurlijk op de aangegeven manier.
Hoe groter de verbruiker, en hoe langer de meettijd, des te nauwkeuriger is je controlemeting.
Toet
Hobby-ist heeft inderdaad gelijk, dit is nl. precies wat ik gedaan heb:
- Alle groepen uitgeschakeld behalve 1
- Aan deze ene groep hangen slechts 5 gebruikers (aparte wasmachine/keukengroep).
- Al deze gebruikers uit het stopcontact verwijderd, meter gecontroleerd: stil
- 2000W waterkoker aangesloten: 1.1 sec per omwenteling dus 8181W
- Waterkoker uitgeschakeld: meter weer stil.
Dan is het een duidelijk verhaal toch?
Op 24 maart 2008 01:21:18 schreef 2N3055:
Kijk maar eens of hij hiertussen staat;
http://www.verispect.nl/mainframeset.php?pageId=186
Goeie, hij staat er echter (helaas?) niet tussen. Het is een Landis & Gyr CL2df3, denk dat dit type dus gewoon nog toelaatbaar is.
[Bericht gewijzigd door smsmonster op (27%)]
Mij lijkt de methode toch te kloppen (doe dit zelf ook vaak op deze manier). Voor een iets grotere nauwkeurigheid kan je natuurlijk idd beter langer meten. Maar die 8kW die je nu bekomt, zal toch al wel een aardige richtwaarde zijn.
Maar... 1,1 sec per omwentelling, dan draait die schijf verdomd snel rond hoor!
Is je elektriciteitsfactuur plots gestegen?
@ SMSmonster: ja, vind ik ook, een duidelijk verhaal.
Voor de zekerheid zou ik toch nog een meting doen zoals Evarist eerder opperde. Dus het telwerk erbij betrekken.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
wanneer je meter werkelijk 8kw aan zou geven wanneer je die waterkoker van 2kw een uur aan zou laten staan, moet hij dus na een minuut al 133w aangeven wat waarschijnlijk dus niet betrouwbaar terug te vinden is okee, not dus.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik dit soort meter van 35jaar oud wel heb doorgemeten en die wijkten dan nog steeds nouwelijks af.
Verder kan je het beste toch een grotere constante verbruiker opzoeken. die dingen kosten ook maar een paar 20tjes als je er niet al 1 hebt of een buurman/kennis/vriend enz. Dan kan je het aan je werkelijke meterstand aflezen en kan je dan je energiebedrijf inschakelen. Wanneer hij werkelijk afwijkt en het zegel is niet verbroken dan zullen ze iets moeten regelen.
of uw droger aansluiten en een apparaatje als deze ertussen zetten http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=459646
Ok, u heeft de meting overnieuw gedaan.
2000Watt belasting wordt gezien als 8181Watt. Dat is een factor 4.
Oorzaken van deze enorme afwijking zijn meestal:
a] Een enorme klap op de meter met als gevolg beschadiging.
b] het proberen stil te zetten van de meter met een zeer sterke magneet
c] Meter geopend (is verboden) door een on-geautoriseerd persoon met als doel hem langzamer te laten lopen (wat mogelijk is mislukt
)
Dit zijn mijn ervaringen met dit soort topics.
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Op 24 maart 2008 17:20:22 schreef hobby-ist:
b] het proberen stil te zetten van de meter met een zeer sterke magneet
Die gedachte heb ik ook wel eens gehad
echter nooit geprobeerd. Iemand ervaring hier mee 
Is de schijf die rond draait dan van gemagnetiseerd staal dat je demagnetiseerd of juist magnetischer maakt als je hier een sterke magneet op zet?
Het proberen stil te zetten van de ferrarismeter met een sterke magneet is sterk af te raden. Sterke magnetische velden beinvloeden de meter zodanig dat hij meer gaat registreren dan je werkelijk verbruikt.
Deze aktie werkt flink in je nadeel.
Energiebedrijven kennen dit geintje ook. Als je dus aan komt zetten met een teller die veel te snel draait weten hun gelijk hoe laat het is. Je krijgt dan een leuk "vinkje" bij je naam ( dubieuze afnemers).
Ik kan iedereen deze aktie ten zeerste afraden.
Als je wilt dat de meter minder aangeeft adviser ik energiebesparing. Spaarlampen, Hoogfrequent-voorschakelapparaten voor TL-buizen, LED-verlichting, klasse A++ diepvriezers. Dat schiet nl wel op.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
ik ken de exacte interne contructie van die dingen niet maar meestal (wat ik ben tegengekomen) zit er aan de boven en aan de onderkant van de schijf een spoel. door een stroom-trafo wordt er dan een indicatie gemaakt dan de energie die wordt afgenomen, via een contructie van een paar dioden e.d. gaat dit naar de spoelen die onder en boven de schijf zitten.
Hiervoor hoeft de schijf dus niet gemagnetiseerd te zijn.
tegenhouden van de schijf door een magneet te plaatsen zou alleen maar werken wanneer er een structuurverschil in de schijf zit. zoals een duidelijke verdikking of pin oid. dan zou de magneetische 'straling' daar op kunnen vallen en daar kracht op uit oevenen.
vroeger waren ze overgens niet gek en konden ze hele degelijke contructies verzinnen (die, zoals ik eerder schreef, zelfs na 35 jaar volledig aan de industriële eisen voldoen).
Dus wanneer je iets laat draaien op magneticiteit is het de plak zelf zou ook magnetisch worden is er waarschijnlijk alleen maar minder energie nodig om de boel te laten draaien...
begin ik me nu alleen af te vragen hoe het dan kan dat die schijf zelf niet in de loop van de jaren ook wat magnetisch wordt waardoor hij harder gaat draaien.
@hobby-ist, een grote energiebesparing is vooral je was wat vaker ophangen ipv in de droger stoppen. zo'n ding verbruikt vak maarzo meer dan een euro per keer. en een stekkerdoos met schakelaar erop voor de stereo/tv/computer(incluus beeldscherm, printer, scanner e.d.)
[Bericht gewijzigd door MAH op (10%)]
TS pakt zijn metingen redelijk goed aan. Als zijn bevindingen inderdaad kloppen zou dit de tweede meter zijn binnen korte tijd die niet blijken te deugen.
Maar check-dubbelcheck is hier geen overbodige luxe. Het meetprincipe van die dingen is ongelooflijk betrouwbaar en doet niet onder voor digitale meters.
Zoef de Haas.
begin ik me nu alleen af te vragen hoe het dan kan dat die schijf zelf niet in de loop van de jaren ook wat magnetisch wordt waardoor hij harder gaat draaien.
Dat is heel simpel, de schijf is van aluminium. Het principe berust op de wervelstromen die door het magnetisch veld ontstaan in de schijf.
Die wervelstromen hebben een tegengesteld magnetisch veld en stoten elkaar af, dus gaat de schijf draaien.
Hoe groter de stroom door de spoelen, hoe sterker de magnetische velden, dus hoe sneller de schijf draait.
Zoek eens bij WIKIPEDIA daar staat het principe beschreven.
Groetjes Hans.
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Op 24 maart 2008 18:28:28 schreef MAH:
een contructie van een paar dioden e.d. gaat dit naar de spoelen die onder en boven de schijf zitten.
daar op kunnen vallen en daar kracht op uit oevenen.
vroeger waren ze overgens niet gek en konden ze hele degelijke contructies verzinnen (die, zoals ik eerder schreef, zelfs na 35 jaarwat magnetisch wordt waardoor hij harder gaat draaien.
Deze meters werken zonder diodes.Volkomen gelijk dat deze na 35 jaar en meer nog steeds goed werken.Uitzonderingen daargelaten.
volgens mij heb ik in mijn woning een sorot gelijke meter uit een soortgelijk jaartal: ik betaal mijn stroom niet zelf, dus wil dir proef ook wel even doen, dan kunnen we meteen even kijken of er meer meters vand it model zijn met dit fenomeen, ik heb zelf NOOIT aan de meter geklooit, maar woon er iets meer dan 6 maanden....
wat de vorige bewoners gesjouwd hebben?
Geen idee
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ben benieuwd, smsmonster meet m.i. juist. Inderdaad nog even een grootverbruiker (kacheltje, etc) wat langer laten stoken en de teller aflezen, op dat moment kun je volgens mij toch wel redelijk zeker zijn van je meting.
smsmonster meet m.i. juist.
Methode is in theorie ook wel juist maar door de EN te lage belasting EN de te korte tijd de meetfout veel te groot wordt.