Hoi allemaal,
Volgens mij wijkt onze kWh-meter af. Na verrast te zijn met een buitensporig hoge rekening, zijn we eens ons momentaan verbruik gaan meten. Dit doen we op de volgende manier:
Op de kWh-meter staat vermeld: 400 omw = 1 kWh. Ik tel de tijd van 1 omwenteling in seconden en laat dan de volgende berekening erop los:
P = (3600/t)/400)*1000 = momentaan verbruik in Watt
Ik heb nu het volgende gedaan om te meten:
- Alle groepen uitgeschakeld, behalve 1
- Alle verbruikers verwijderd van deze groep, meter gecheckt: staat stil
- 1 lamp van 35W ingeschakeld, even gewacht (inrush current) en tijd gemeten: 83 seconden
- Lamp uitgeschakeld en weer meter gecheckt: staat weer stil
((3600/83)/400)*1000 = 108W
Conclusie: meter geeft een veel te hoge waarde af? Klopt mijn meetmethode? Wijken meters vaker zo erg af?
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Lees de volgende topic er maar eens op na. Schijnt dus wel vaker te gebeuren en meet eerst alles goed na zodat je zekerheid hebt.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/59047
Groetjes Hans.
Zo op het eerste gezicht lijkt je methode wel min of meer te kloppen, al laat de nauwkeurigheid wel het nodige te wensen over (maar niet genoeg om een factor 3 te kunnen verklaren
).
Wachten op een inrush current is onzin. Dat is een paar perioden, in elk geval minder dan een seconde.
35W is echter een rare waarde voor een lamp. Wat voor een lamp is dat? Halogeen ding na een trafo ofzo?
Schakel je alleen de lamp uit of schakel je de groep uit? (ofwel: hangt er wellicht stiekem nog wat anders aan?).
Op 23 maart 2008 22:23:21 schreef Marco69:
Zo op het eerste gezicht lijkt je methode wel min of meer te kloppen, al laat de nauwkeurigheid wel het nodige te wensen over (maar niet genoeg om een factor 3 te kunnen verklaren).
Wachten op een inrush current is onzin. Dat is een paar perioden, in elk geval minder dan een seconde.
35W is echter een rare waarde voor een lamp. Wat voor een lamp is dat? Halogeen ding na een trafo ofzo?
Schakel je alleen de lamp uit of schakel je de groep uit? (ofwel: hangt er wellicht stiekem nog wat anders aan?).
Ik weet dat het qua nauwkeurigheid geen schoonheidspunten verdient maar een factor 3 is wel behoorlijk. Het is overigens zo'n buisvormige lamp met 2 elektroden aan beide einden, maar zeker geen TL (weet je wat ik bedoel?). Er staat 35W op de lamp en het is een lamp van Massive.
Op 23 maart 2008 22:26:02 schreef subsonik:
Gebruik eens iets zwaarders dan 35W, à la 2000W verwarmingsblazertje ofzo...
Goed idee, ik ga de droger er eens aanhangen 
Die droger zal niet meer dan een indicatie opleveren. De motor doet ook een paar honderd Watt en die staat te vaak stil om vervolgens de andere kant op te draaien.
Heb je een electrische waterkoker? Lekker Ohms en zal wel op 20% nauwkeurig zijn wat vermogen betreft.
droger is dan weer een mindere optie. het beste is een ohmse last zonder regelingen en dergelijke.
zo'n ouderwets elektrisch kookplaatje bijvoorbeeld.
Waterkoker getest:
2000W, 11 seconden over 10 omwentelingen (anders meet het zo lastig)
((3600/1.1)/400)*1000 = 8181W.. Knap op 1 groep.
Op 23 maart 2008 22:40:38 schreef alex278:
Waarom meet je de stroom niet?
Omdat er een faseverschuiving op kan treden die alleen met een scoop te meten is. Dus simpelweg de stroom meten is niet voldoende. Bovendien kan ik niet alleen op enkel de fase- of nuldraad meten.
Ik concludeer nu het volgende: ik heb alle automaten behalve 1 uitgeschakeld, ik schakel de waterkoker in en ik zie dat de meter 10x ronddraait in 11 seconden. Hieruit concludeer ik dat er 8181W verbruikt wordt. Dit kan niet op 1 groep van 16A dus klopt de meter niet?
[Bericht gewijzigd door smsmonster op (35%)]
Op 23 maart 2008 22:45:34 schreef smsmonster:
Omdat er een faseverschuiving op kan treden die alleen met een scoop te meten is.
Nah, dan pak je toch een resistieve last. En desnoods pak je ook een scoop d'r bij. Of je koopt voor een paar tientjes bij de electroboer zo'n energiemeter, waar je stroom, cos phi, en vermogen mee kunt meten.
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Een buisvormige lamp lijkt me een of andere TL lamp te zijn.Voorschakelapparaat dien je er bij te tellen.
Wat al eerder werd voorgesteldt,een verwarmingstoestel met een beetje meer vermogen.Dan ook nog een amptang er bij.Tijd meting:dan kun je iets meer duidelikheid krijgen.
Dit zijn echter indicaties en geen echte metingen.
een waterkoker is ook een mooie ohmse last.
bij oude stoppen kun je dat nog wel even trekken. maar een automaat B karakterstiek. springt er wel uit na 1 minuutje 8KW.
daarbij denk dat waterkoker van 8Kw niet verkocht worden (al zouden ze wel verrekte handig zijn)
Op 23 maart 2008 22:53:07 schreef Elektriesjeng:
Een buisvormige lamp lijkt me een of andere TL lamp te zijn.Voorschakelapparaat dien je er bij te tellen.
Wat al eerder werd voorgesteldt,een verwarmingstoestel met een beetje meer vermogen.Dan ook nog een amptang er bij.Tijd meting:dan kun je iets meer duidelikheid krijgen.
Dit zijn echter indicaties en geen echte metingen.
je hebt ook buis vormige gloeilampen
Deze lampen dus, zeker een gloeilamp.
Maar niet echt to the point, heb inmiddels een waterkoker van 2000W eraan gehangen en de kWh meter gaf 8181W aan.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Je kunt een ijking eisen van het energiebedrijf, maar in eerste instantie komt dat voor jouw rekening, natuurlijk. Ze monteren dan gewoon een nieuwe meter en sturen de rekening. Het lijkt me dat je pas een vergoeding kunt krijgen als er bewijs is. Die bewijslast ligt bij jou. Een onafhankelijke partij zal de energiemeter moeten beoordelen.
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Je meter is wel goed maar je berekening niet. Ben nu effe aan het verzinnen hoe het wel moet..
Edit.
Ik kom nu inderdaat op de zelfde formule uit. Echter vertrouw ik mijn berekeningen op dit tijdstip van de dag niet en ik blijf dan ook een beetje wantrouwen hebben tegen die formule 
[Bericht gewijzigd door Fire_IC op (51%)]
Het is een enkelfasige meter.
Waarom ik denk dat ik het zo moet berekenen:
1 omwenteling duurt 1.1 seconde. In 1 uur heb ik dus 3600/1.1=3272 omwentelingen. Aangezien 400 omwentelingen gelijkstaat aan 1 kWh, staat 3272 omwentelingen per uur gelijk aan een continu verbruik van 3272/400=8.18KW
Juist! U ziet dus het probleem? Ik heb een belasting van 2KW maar er wordt dus ruim 8KW in rekening gebracht. Q.E.D.
mhm. het probleem zit hem in de aanemelijke meet fout. u zou over een langere periode moeten meten. zeg 1 uur. en het tellen laten doen door een apparaat zeg een computer.
in de elektuur heeft een tijd geleden zoiets gestaan
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Weet je zeker dat er niet staat 1400 omw = 1 kWh? (Misschien onduidelijke '1') Dan klopt de uitslag namelijk wel. Is natuurlijk wel te controleren door het telwerk met de draaischijf te vergelijken...
Lamp op de foto is trouwens een Philinea (gloei)lamp
[Bericht gewijzigd door Arco op (12%)]
klein is fijn
Moderator
1963 en nog nooit vervangen? Das een oudje..
Heb je trouwens goed gekeken dat er echt maar 1 marker op de schijf zit, niet toevallig meer?