PWM ic

Ik ben opzoek naar een ic die een PWM signaal kan maken vanuit 'n potmeter.

Ik heb 12V led spots liggen welke gedimt moeten kunnen worden.

Nu staat hier op de site een pwm regeling met een ne555, maar hier ben ik niet tevreden over. Vooral niet als de leds flink gedimt moeten zijn (zichtbaar knipperen).

Zoek ik naar pwm drivers dan kom ik gelijk uit bij step up/down regelaars voor voedingen.
Andere resultaten leveren mij juist weer pwmdrivers met een vaste stroom, terugkoppeling, etc. etc. Welke dus weer niet bruikbaar (en nodig) zijn voor de spots.

Nu kan ik het zelf wel gaan maken met een pic of avr, maar dit vind ik wel een beetje overkill voor zoiets simpels.

Ik heb gewoon de simpelste pwmdriver nodig waar ik de voeding, een potmeter en een fetje op aansluit. (Hoe minder aansluiting, des te kleiner het ic, hoe kleiner de regelaar)

Dus: Wie weet een simpele pwm ic... (natuurlijk goed verkrijgbaar en het liefst dat je er zelf ook goede ervaring mee hebt)

(PS. Nooit gehoopt dat ik dit soort vragen ooit nog zou moeten stellen, maar ik krijg echt geen bruikbare ic gevonden)

[Bericht gewijzigd door ken536 op 2 april 2008 02:40:23 (11%)

free_electron

Silicon Member

eenvoudigste is ene pwm maken met een lm393
8 weerstanden 2 condensatortjes en je potmetertje. en hang er ene powermosje achter en je bent vooruit. pwm kan draaien op groot werkgebied.

als je dat met smd in elkaar zet is het ene vliegeschheet groot.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Of de PWM-regelaar van Aart's site, waarbij de LED uiteraard vervangen wordt door een stevige FET?

Alhoewel, een ATtiny13 doet het net zo goed, kost geen drol en neemt heel wat minder plaats in beslag. Het enige nadeel dat ik zie, is de 5V-regelaar die er bij komt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Die van Aart krijg ik ook wel klein in elkaar. Ik ga deze ic eens bestellen om te kijken wat het is.

Het moet anders prima met een NE555 kunnen.
Welk schema heb je gebruikt ?

Het moet niet prima met een ne555 kunnen. Een 555 kan namelijk niet van 0 tot 100% regelen. Hij blijft altijd een beetje branden als de potmeter helemaal dicht is, en zal nooit 100% aan staan als de potmeter vol open staatn.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Die duty cycle van een NE555 is niet zo erg hoor.

Hooguit dat je op het allerlaagste pitje nog steeds wat ziet.

Het knipperen van je leds kan komen doordat de bedrading slecht is, of dat je frequentie te laag staat. Maak de condensator die de frequentie regelt eens een factor 10 kleiner, en kijk of je het probleem nog steeds hebt. Zorg wel dat je een goede voeding heb (gebufferd iig)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Omdat de TS het over een knippereffect heeft neem ik inderdaad aan dat de frequentie te laag is.
Zoals elmowww al zei: dat kan je aanpassen door een andere condensator te kiezen.

free_electron

Silicon Member

Op 2 april 2008 06:42:19 schreef pros:
Of de PWM-regelaar van Aart's site, waarbij de LED uiteraard vervangen wordt door een stevige FET?

Alhoewel, een ATtiny13 doet het net zo goed, kost geen drol en neemt heel wat minder plaats in beslag. Het enige nadeel dat ik zie, is de 5V-regelaar die er bij komt.

juist. das allemaal zelfde princiepe. driehoekgenerator et opamp en comparator erachter.

als je een lm393 pakt : der zitten twee comparatortjes in dil8 of so8. wel pullup plaatsen bij lm393 ! uitgang is op en collector.

of je pakt een dubbelopamp zoals lm1458

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

hmmm...

Als dat klopt over de ne555, dan weet ik dat straks. Moet ik even testen.