beste co ers ik heb een tektronix 468 scoop, ik weet het is een oudje maar hij was gratis dus, maar ik heb er geen probe bij nou ben ik bezig om aan bobine te meten maar met een gewone afgeschermde draad krijg ik zoveel ruis en rimpel dat er niks te meten is,waar moet ik nou opletten als ik een probe koop,ben niet van plan hoogfrequent te gaan meten,goedkoop is belangrijker liefst in omgeving venlo.

Als die afgeschermde draad een eind coax is, zal die het niet veel slechter doen dan een echte probe. Ik vermoed dat die bobine gewoonweg een boel ruis en rimpel veroorzaakt...

Heeft de scoop geen calibratie-pinnetje? Als je daarop meet, en je ziet een nette blokgolf op het scherm, kan je er van uitgaan dat je huidige kabel bruikbaar is.
Een echte probe is uiteraard beter, maar "probe" en "goedkoop" gaan zelden samen.

Koop een goede 1:10 probe met een grotere bandbreedte dan de scoop.
Voor zover ik weet heeft een Tek 468 een bandbreedte van 100MHz. Dus bijv. een 150MHz 1:10 probe. Ong 20 tot 50 Euro bij Conrad.

De 486 is trouwens een mooie scoop. Heeft in 1982 ong $6000,- gekost.

Ik hoop dat je aan de primaire kant van de bobine meet.
Aan de secundaire kant is het snel over met die 468. De 468 kan max. 500V p-p bij 1kHz ingangspanning verdragen.

ja ik meet aan de primaire kant het is een motor met injectie en ik meet op de uitgang van de electronische module die naar de bobine gaat met een coaxkabel dat zou toch een mooie spanning moeten zijn of vergis ik me daarin? ik heb met die scoop op de zelfde manier ook al eens aan een uitgang van een geluidsversterker gemeten en dan kreeg ik wel gewoon een mooie sinus.

Bij een bobine krijg je nooit een sinus.

bij nedis hebben ze goedkope probjes die best behoorlijk zijn velleman ook wel

't stelt niet heel veel voor, maar ik denk dat het wel ongeveer de specs van de scoop matched: met mijn V-222 had ik geen probebeperkingen

op mijn tek echter een HEEL ander verhaal.... Die kan nauwkeuriger metene n als de projes dan over hun nek gaan terwijl de scope het wel bij houdt....

MAar daar zul je niet snel last mee krijgen asl beginner

nedis heeft een kitje van ik dacht 30 euro voor 2 probjes... nette prijs lijkt me.

velleman levert ook iets van 20 ero een probje en kun je bij eleke elektrozaak halen.

een probe heb je niet nodig , wel een spanningsdeler.
vergis je niet in de piek spanningen die uit zo'n bobine komen.

afgescherme coax is ook niet nodig, kan gewoon met meetsnoertjes.

tja en een "mooie" spanning zal er zeker niet uit komen.

voorbeeld signaal

http://www.eurotechcenter.nl/userimages/scopebeelden/ontsteking%20stat.jpg
STATIONAIR
http://www.eurotechcenter.nl/userimages/scopebeelden/ontsteking%204000rpm.jpg
4000 RPM

ik zal het eens doen met een spannings deler en anders met een paar wikkelingen om de bougiekabel met diode als ik de toeren kan tellen ben ik al tevreden

Neem dan een ferriet-ringkern (het type dat je vaak in dimmerschakelingen tegenkomt). Lus er enkele wikkelingen doorheen - of gebruik de bestaande, indien aanwezig. Schuif dat over de bougiekabel. De coax sluit je aan op de wikkelingen.
Zo werk je tenminste veilig.

-1 kant van de bobine ==> weerstand 10Kohm , zener 5V naar massa

op knoopunt weerstand en zender zal je een redelijke blokspanning zien, evt c-tje erover

Ik heb een Tek 466, en tot nu toe ook geknoeit met een stukkie coax.
Misschien toch eens tijd voor wat nette probes.
Hoeft niet superdeluxe, werk toch nooit met HF, dus het kan simpel blijven.

Deze heb ik gevonden voor een leuke prijs:

http://www.baco-army-goods.nl/product_602.html

Gelijk 2 stuks besteld..:-)

Goedkope probes! Idd niet geschikt voor hoge frekwenties.
Een probe in de 1:10 stand werkt meestal veel beter dan een stuk coax.