Hallo,
Mijn Nakamichi type "Cassettedeck 1" loopt eventjes en stopt dan vanzelf. Kort daarvoor stopt de rechterspoel met draaien.
Hij kan soms ook wat langer lopen maar een hele cassette haalt ie niet.
Voor de duidelijkheid heb ik er maar even filmpje van gemaakt.
http://www.mediafire.com/?ixz41jyexdn
Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?. Alvast bedankt voor de info.
Heb je het al met een andere cassette geprobeerd? Vaak helpt het om de cassette helemaal van het begin naar het eind te spoelen, om te draaien en weer naar het begin te spoelen. De tape rolt dan netjes op wat minder wrijving geeft.
Is het met andere tapes ook dan zijn hoogstwaarschijnlijk de snaren op en moeten vervangen worden, dat is vaak als hij heel lang heeft stilgestaan. Kost niet echt de kop.
Ik ken het betreffende deck niet, maar het tikken wat je hoort is de auto-stop die het ding aan het eind van de band moet uitschakelen.
Er zit *ergens* een slip koppeling die de opwind as aandrijft ( een schijfje vilt bijvoorbeeld ) die kan versleten zijn.
Het is ook met andere cassette's.
Heen en weer spoelen heb ik ook al geprobeerd.
Toen ik hem kreeg heb ik ongeveer 25 cassette's beluisterd. Toen deed ie het goed.
Voordat dit gebeurde heeft ie dus niet stilgestaan.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Die automatische afslag zou ergens kunnen aanlopen. De meest waarschijnlijke oplossing is, het demonteren van de take-up en kijken of het bovenste gedeelt niet is gescheurd. Het zijn 2 delen waar een veer tussen zit voor de slipkoppeling. Zit in het bovendeel een scheur, dan komen beide delen uit elkaar en zal het onderste deel gaan aanlopen. Dit zit beslist niet in de cassette en ook een veel voorkomend euvel bij de meeste deck's was een gammele capstan rol waardoor de tape scheef in de cassette werd opgespoeld en aan de boven of onderkant ging aanlopen waardoor de reel stopte. Dit is hier beslist niet het geval, dit zit puur in het mechaniek van de recorder. Bij Sony ging vaak het tandwiel op de slipkoppeling scheuren waardoor de afstand tussen de tandjes niet meer klopte en daardoor ging het ook haperen. Ik ken deze recorder niet meer, daarvoor is het weer te lang geleden om een pasklare oplossing aan te dragen.
Groetjes Hans.
filpje downloaden duurt wel erg lang, maar je ziet duidelijk dat voor het stoppen het mechaniek van de rechter spoel al een paar keer "stokt"
het is net of er iets tegen aan tikt, de spoel stopt even en "springt" weer verder.
als je kun je ook aan de achterkant zien wat er gebeurd?
Dat komt door de auto stop, die loopt daar om de x-tijd langs, enals hij blijft haken stopt hij het deck
Beste Madcat,
Ik heb eenzelfde probleem met de nakamichi 1. Wat zijn uiteindelijk jouw bevindingen?
Zelf heb ik de indruk dat de play-motor vervuild is. Onbelast, dus zonder cassette speelt het apparaat zonder problemen. Met een cassette stopt het deck weer en dit kan variëren.
Kan iemand dit bevestigen?
Groetjes,
Wolf.
Service manual misschien handig?
http://elektrotanya.com/nakamichi_cassette-deck-1_sm.pdf/download.html
Oh, zie zojuist dat dit een post is uit 2008......
[Bericht gewijzigd door Roy B op (21%)]
Beste Roy B,
Dank voor de link naar de manual, die had ik nog niet!
Ik zag ook in het forum dat iemand de motor (afspelen) had gereinigd en hiermee was het euvel verholpen.
Groetjes en Dank,
Wolf.