Ik heb een RS485 interface, daar moet je eventueel bias / terminator weerstanden toevoegen. Terminator weerstand zijn niet nodig in het lage frequentie gebied.
Is er een formule over hoe je de BIAS weerstanden en terminator weerstanden kunt berekenen zodat je een zo ideaal mogelijk netwerk creeert ?
Groeten
Antoine
menno
Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...
De terminator weerstand wordt min of meer bepaald door de impedantie van de kabel die je gebruikt. In het ideale geval is de terminator weerstand gelijk aan de kabelimpedantie.
De grootte van de biasweerstanden is afhankelijk van met name de stroom die door de bus in rust wordt opgenomen. Bij een goede biassing moet ten minste 200 mV tussen de A en B lijnen blijven bestaan. Het is duidelijk dat e.e.a. afhankelijk is van het fabrikaat en type receivers op de bus. Zelf gebruik ik eigenlijk altijd 1 kOhm weerstanden (netwerkjes tot ca. 24 devices) en heb daar nooit problemen mee ondervonden. De grootte van deze weerstanden heeft natuurlijk zijn uitwerking op de impedantie van de bus: die wordt effectief iets lager. De afsluitweerstanden moeten dus feitelijk iets groter worden genomen dan de "vuistregel" grootte van 120 Ohm, bijv. 130 Ohm. Maar eerlijk gezegd gebruik ik zelf altijd 120 Ohm terminators en heb daar opnieuw nooit problemen mee ondervonden.
Ah oke. Bij mij is die spanning 2.5 Volt, dus dat zit oke, ik sluit af met 150E aan één kant, had eerst ook 150E aan de andere kant, maar dan is het stroom verbruik 2x zo hoog, terwijl ie het met eentje ook perfect doet op 19k2 baud, ik gebruik 75ALS180 tranceivers (compatible met MAX491CPD).
[edit]
Overigens ik heb 2-draads communicatie en gebruik daarvoor het blauwe aderpaar in een UTP kabel, wat is daar de impedantie van ?
[/edit]
Groeten
Antoine
PS
Weet er iemand trouwens een plek waar ik MAX491CPD's vandaan kan halen (MAX491 in DIL14 of SMD uitvoering).
Bvd,
Antoine
[Bericht gewijzigd door Antoine op ]
Helaas wat duur, maar Farnell heeft ze. Ordercode 3051500.
Is een LTC491xx iets, deze is pin compatible.
Hoe duur is wat duur ? 
[edit]
LT dat is Linear Technology, hmm, daar zijn er meer van in Nederland dan maxim resellers
[/edit]
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Op 5 september 2003 21:13:09 schreef Antoine:
Hoe duur is wat duur ?[edit]
LT dat is Linear Technology, hmm, daar zijn er meer van in Nederland dan maxim resellers
[/edit]
Farnell €3,05 ex BTW p/st.
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Op 5 september 2003 21:30:48 schreef Hugo Welther:
[...]
Farnell €3,05 ex BTW p/st.
Da's wel heel duur
menno
Op 5 september 2003 20:55:47 schreef Antoine:
[edit]
Overigens ik heb 2-draads communicatie en gebruik daarvoor het blauwe aderpaar in een UTP kabel, wat is daar de impedantie van ?
[/edit]
Nominaal 100 Ohm, beetje afhankelijk van de kabel en max. frequentie ergens tussen 85 en 115 Ohm.
Overigens kun je alleen beoordelen of de netwerk biassing in orde is als alle transmitters gedisabled zijn (dat had ik niet zo duidelijk vermeld).
Op 7 september 2003 05:36:40 schreef menno:
[...]
Overigens kun je alleen beoordelen of de netwerk biassing in orde is als alle transmitters gedisabled zijn (dat had ik niet zo duidelijk vermeld).
Dat wist ik al
, maar toch bedankt. Heeft ieder aderpaar in een UTP kabel een andere impedantie ? Gezien het blauwe paar meer twists heeft per meter dan bv de groene en oranje paren
menno
Eeuh, das een goeie, ik gok draka ? Maar ik zou zo geen type nummer weten, als je de kabel stript voor een cm of 10, dan zie je dat de blauwe meer twists heeft dan de groene en oranje draad, de bruine heeft er nog minder. Tsja, ik weet het ook niet, ik heb die kabel al heel lang dus wie weet